Jump to content

Edit History

Mizar

Mizar

Froggy skrev On 7.4.2018 at 17.33:

Du kan f.eks. Kople voltmeteret parallelt med instrumentbelysningen din, eller ta spenningen fra f.eks. Turtelleren, denne har normalt tilkopling til 1.giver 2.+spenning( normalt rød ledning), plinten på instrumentet er normalt merket med "+". 3.jord.

kopler du voltmeteret noen av disse stedene vil det kun virke når enten instrument.belysningen er tent eller motoren er startet, du slipper at det trekker strøm når motoren er slukket. Hvis du bare har to batterier i båten, burde du vel skille disse enten med skillerele eller hovedbryter med 3 tilkoblinger.

Jaha...! Siden TS åpenbart har fått gode svar, vil jeg gjerne spørre om noe helt annet egentlig: -Er det slik altså, at turtelleruttaket på dynamoen gir fullverdig 12V spenning, og kanskje til og med kan levere strøm nok til den elektriske vannpumpa på min Martec ferskvannskjøling?  Jeg er så lei av at vannpunpa går bare jeg vrir tenningsnøkkeln på, jeg vil heller at den skal gå bare samtidig med motoren! -Eller andre uttak som kan brukes slik? Jeg håper det er ok at jeg låner tråden til et slikt tilleggsspørsmål, hvis ikke kan jeg godt starte en egen tråd (bare si fra).

Mizar

Mizar

Froggy skrev On 7.4.2018 at 17.33:

Du kan f.eks. Kople voltmeteret parallelt med instrumentbelysningen din, eller ta spenningen fra f.eks. Turtelleren, denne har normalt tilkopling til 1.giver 2.+spenning( normalt rød ledning), plinten på instrumentet er normalt merket med "+". 3.jord.

kopler du voltmeteret noen av disse stedene vil det kun virke når enten instrument.belysningen er tent eller motoren er startet, du slipper at det trekker strøm når motoren er slukket. Hvis du bare har to batterier i båten, burde du vel skille disse enten med skillerele eller hovedbryter med 3 tilkoblinger.

Jaha...! Siden TS åpenbart har fått gode svar, vil jeg gjerne spørre om noe helt annet egentlig: -Er det slik altså, at turtelleruttaket på dynamoen gir fullverdig 12V spenning, og kanskje til og med kan levere strøm nok til den elektriske vannpunpa på min Martec ferskvannskjøling?  Jeg er så lei av at vannpunpa går bare jeg vrir tenningsnøkkeln på, jeg vil heller at den skal gå samtidig med motoren! -Eller andre uttak som kan brukes? Jeg håper det er ok at jeg låner tråden til et slikt tilleggsspørsmål, hvis ikke kan jeg godt starte en egen tråd (bare si fra).

• Create New...