Frederick Startet 7.April.2018 Link til dette innlegget Startet 7.April.2018 Har kjøpt voltmeter på Biltema som jeg tenker å bruke for å ha en viss kontroll på status på batteriene mine. Er to stykk batterier som er sammenkoblet. Etter hva jeg skjønner skal jeg koble plusser til pluss inn i sikringsskapet mens jeg tar minus til jordskinne. Kan noen bekrefte dette og har noen erfaring med denne? http://www.biltema.no/no/Bat/Elektrisk/Maleinstrumenter/Voltmeter-2000041046/ Sitér dette innlegget Link to post
Froggy Svart 7.April.2018 Link til dette innlegget Svart 7.April.2018 Du kan f.eks. Kople voltmeteret parallelt med instrumentbelysningen din, eller ta spenningen fra f.eks. Turtelleren, denne har normalt tilkopling til 1.giver 2.+spenning( normalt rød ledning), plinten på instrumentet er normalt merket med "+". 3.jord. kopler du voltmeteret noen av disse stedene vil det kun virke når enten instrument.belysningen er tent eller motoren er startet, du slipper at det trekker strøm når motoren er slukket. Hvis du bare har to batterier i båten, burde du vel skille disse enten med skillerele eller hovedbryter med 3 tilkoblinger. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.April.2018 Link til dette innlegget Svart 7.April.2018 Ellers så kan du koble meteret innom en på/av/på type bryter: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/Strombryter/Vippebryter-2000022302/ Da vil du kunne svitsje mellom batteriene eller la meteret ikke vise noe. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 7.April.2018 Link til dette innlegget Svart 7.April.2018 6 hours ago, Frederick said: Har kjøpt voltmeter på Biltema som jeg tenker å bruke for å ha en viss kontroll på status på batteriene mine. Er to stykk batterier som er sammenkoblet. Etter hva jeg skjønner skal jeg koble plusser til pluss inn i sikringsskapet mens jeg tar minus til jordskinne. Kan noen bekrefte dette og har noen erfaring med denne? http://www.biltema.no/no/Bat/Elektrisk/Maleinstrumenter/Voltmeter-2000041046/ Bekreftet ? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Dinamo Svart 7.April.2018 Link til dette innlegget Svart 7.April.2018 Frederick skrev for 7 timer siden: Har kjøpt voltmeter på Biltema som jeg tenker å bruke for å ha en viss kontroll på status på batteriene mine. Er to stykk batterier som er sammenkoblet. Etter hva jeg skjønner skal jeg koble plusser til pluss inn i sikringsskapet mens jeg tar minus til jordskinne. Kan noen bekrefte dette og har noen erfaring med denne? http://www.biltema.no/no/Bat/Elektrisk/Maleinstrumenter/Voltmeter-2000041046/ Hei Her er det utvalg i svar. Mitt svar er: Du ønsker å følgja med batterispenningen, dermed so skal ledningane til batteria, ikkje "ein eller annen plass i anlegget". Dermed so har dette instrumentet egne ledninger, og er ikkje påvirka av spenningsfallet i andre ledninger. Desse ledningane SKAL ha sikring, og den skal vera nær batteria. Eg vil ogso sei at den skal ha brytar, sjølv om batteria sannsynligvis har strøm til å driva instrumentet i meir enn eit år, før det er tomt. No er det ikkje uvanlig, når ordet spenningsfall er nevnt, å tenkja svært tjukke ledninger. Her er 1,5 kvadrat, ja sogar 1 kvadrat er nok. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 8.April.2018 Link til dette innlegget Svart 8.April.2018 Kommer jo an på hvor viktig nøyakheten er for deg. Vet du at du har 0,1 V spenningsfall så gjør det kanskje ikke så mye. Men vil du har mest mulig riktig montering så er jeg helt enig med siste taler! Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Frederick Svart 8.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2018 Tusen takk for gode svar. Da går dagen med dette så snart de siste gjennomføringene er på plass. Tror jeg da går rett på batteri, med bryter pg egen sikring. Hvor stor bør denne være? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.April.2018 Link til dette innlegget Svart 8.April.2018 Et voltmeter, selv med LED-display trekker omtrent ikke strøm, så en sikring på 1A burde være greit. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Dinamo Svart 8.April.2018 Link til dette innlegget Svart 8.April.2018 Biltema skriv om dette på nettsida: Sikring 1A. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.April.2018 Link til dette innlegget Svart 8.April.2018 Så sannelig, og egentlig tror jeg voltmeteret trekker en god del mindre strøm slik at en 250mA sikring ville nok også fungert. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Dinamo Svart 8.April.2018 Link til dette innlegget Svart 8.April.2018 Ikkje usannsynlig, men når du kjem so langt ned i sikringsstørrelse blir ogso retningen på nordavinden ein faktor i om dette går bra Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 8.April.2018 Link til dette innlegget Svart 8.April.2018 (redigert) Froggy skrev On 7.4.2018 at 17.33: Du kan f.eks. Kople voltmeteret parallelt med instrumentbelysningen din, eller ta spenningen fra f.eks. Turtelleren, denne har normalt tilkopling til 1.giver 2.+spenning( normalt rød ledning), plinten på instrumentet er normalt merket med "+". 3.jord. kopler du voltmeteret noen av disse stedene vil det kun virke når enten instrument.belysningen er tent eller motoren er startet, du slipper at det trekker strøm når motoren er slukket. Hvis du bare har to batterier i båten, burde du vel skille disse enten med skillerele eller hovedbryter med 3 tilkoblinger. Jaha...! Siden TS åpenbart har fått gode svar, vil jeg gjerne spørre om noe helt annet egentlig: -Er det slik altså, at turtelleruttaket på dynamoen gir fullverdig 12V spenning, og kanskje til og med kan levere strøm nok til den elektriske vannpumpa på min Martec ferskvannskjøling? Jeg er så lei av at vannpunpa går bare jeg vrir tenningsnøkkeln på, jeg vil heller at den skal gå bare samtidig med motoren! -Eller andre uttak som kan brukes slik? Jeg håper det er ok at jeg låner tråden til et slikt tilleggsspørsmål, hvis ikke kan jeg godt starte en egen tråd (bare si fra). Redigert 8.April.2018 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Dinamo Svart 8.April.2018 Link til dette innlegget Svart 8.April.2018 Propell1 skrev 2 minutter siden: Jaha...! Siden TS åpenbart har fått gode svar, vil jeg gjerne spørre om noe helt annet egentlig: -Er det slik altså, at turtelleruttaket på dynamoen gir fullverdig 12V spenning, og kanskje til og med kan levere strøm nok til den elektriske vannpunpa på min Martec ferskvannskjøling? Jeg er så lei av at vannpunpa går bare jeg vrir tenningsnøkkeln på, jeg vil heller at den skal gå samtidig med motoren! -Eller andre uttak som kan brukes? Jeg håper det er ok at jeg låner tråden til et slikt tilleggsspørsmål, hvis ikke kan jeg godt starte en egen tråd (bare si fra). Turtelleruttaket på dynamoen gir ein vekselspenning som varierer med turtallet i frekvens. Sjølv om det er tilkoblet dynamoen sin hovedvikling, og dermed har god tilgang til å dra ut energi, so kan dette ikkje brukast til noko. Det bør gå an å få til noko med å setja eit LITE rele mellom D+ og gods, og so styra denne pumpa med dette. Det vil i so fall starta pumpa i samme øyeblikk som ladelyset slokner. Du må kanskje auka størrelsen på pæra i ladelyset for å få dette til. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 8.April.2018 Link til dette innlegget Svart 8.April.2018 (redigert) Når det gjelder den Martecpumpa tar den ingen skade av om den går litt selv om motoren ikke er i gang. Det tåler den godt. Det gjør bensinpumpa på bilen min også uten at jeg er nevneverdig plaget av det. Spøk til alvor, tenk litt over fordelen ved at den er koblet slik den er. Ved bytte av kjølevæske er det bare og åpne ei skrue høyt i systemet, eksempel tempgiver, slå på tenning og lufta er ute på et blunk uten at motor må være i gang. Men den største fordelen er at om dynamoreim ryker så har du fremdeles fullverdig kjøling slik du har det i dag. Mister du pumpa med en gang reima eller dynamo ryker går det ikke lenge før den koker. Går den på tenninga, går pumpa så lenge det er strøm på batteriet ,og det er det ei god stund for disse pumpene bruker ikke mye strøm. Redigert 8.April.2018 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 8.April.2018 Link til dette innlegget Svart 8.April.2018 Takk for den kommentaren, Hegra. Det er kanskje ikke så dumt slik jeg har det skjønner jeg (og jeg ble raskt enig med deg der). Forøvrig har saltvannskretsen tannhjulstyrt vannpumpe som går samtidig med motoren. Siden vannet ikke går gjennom motren lenger etter ombygging, kan den pumpa være en grei nødpumpe for lensing. Da trenger man ikke strøm engang, hvis motoren allerede går på dieselen fra før, for jeg har nemlig ikke sveivstart.... Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
dovregubbensfall Svart 23.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2018 Dinamo skrev On 8.4.2018 at 0.38: Hei Her er det utvalg i svar. Mitt svar er: Du ønsker å følgja med batterispenningen, dermed so skal ledningane til batteria, ikkje "ein eller annen plass i anlegget". Dermed so har dette instrumentet egne ledninger, og er ikkje påvirka av spenningsfallet i andre ledninger. Desse ledningane SKAL ha sikring, og den skal vera nær batteria. Eg vil ogso sei at den skal ha brytar, sjølv om batteria sannsynligvis har strøm til å driva instrumentet i meir enn eit år, før det er tomt. No er det ikkje uvanlig, når ordet spenningsfall er nevnt, å tenkja svært tjukke ledninger. Her er 1,5 kvadrat, ja sogar 1 kvadrat er nok. Har kjøpt samme voltmeteren og har også to batterier. Mener du at begge + og -, skal ha sikring? Trodde det var bare + kabelen. Spørsmålet mitt er hvor skal bryteren på? På hvilken side av bryteren? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 23.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2018 ein sikring i plussledningen er nok. bryter set du mellom sikring og instrument Sitér dette innlegget Link to post
dovregubbensfall Svart 23.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2018 Takk! Sitér dette innlegget Link to post
dovregubbensfall Svart 13.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2018 Men hvis man har start og forbruk, da trenger man to voltmeteret! Det kom jeg på nå, amatørmessig. Spørsmålet til forumet: hvor der det best å plassere disse? Har batteriene i motorrommet, under sofaen i en ancas 24, har lyst til å ha brytere og voltmeterne på forsiden, slik alt jeg slipper å løfte opp sofaen hver gang man slår på og av. Er det ok? Hvis jeg finner et sted hvor føttene ikke skrur ting av midt i en sving. Takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 13.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2018 Du trenger ikke to voltmetere. Få tak i en liten treveis bryter (1 - av - 2). Monter denne ved siden av voltmeteret på en lett tilgjengelig plass. Trekk ledninger fra pluss på hvert av batteriene til inngangen på bryteren, utgangen på bryteren kobles til pluss på voltmeteret. Minus på voltmeteret kobles til (felles) batteriminus. Nå kan du velge batteri med bryteren når spenningen skal sjekkes. Sitér dette innlegget Link to post
dovregubbensfall Svart 13.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2018 Vestkystseiler skrev 4 minutter siden: Du trenger ikke to voltmetere. Få tak i en liten treveis bryter (1 - av - 2). Monter denne ved siden av voltmeteret på en lett tilgjengelig plass. Trekk ledninger fra pluss på hvert av batteriene til inngangen på bryteren, utgangen på bryteren kobles til pluss på voltmeteret. Minus på voltmeteret kobles til (felles) batteriminus. Nå kan du velge batteri med bryteren når spenningen skal sjekkes. Takk for svar! Jeg skal sette opp et cyrix CT rele mellom batteriene. Og i tidligere innlegg skrives det at voltmeteren burde kobles ikke langt fra batteriene, så bør jeg følge ditt råd fortsatt? Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 13.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2018 Med "ikke langt" menes først og fremst "ikke mange koblinger". Så du kan godt ha et par meter mellom batteri og voltmeter/bryter, så lenge ledningene mellom batteri og voltmeter er uten skjøter, og ingenting annet er tilkoblet disse ledningene. Sitér dette innlegget Link to post
dovregubbensfall Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Takk Vedtkystseiler! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.