
Kapt Skuteløs
Tid for en liten oppsummering fra turen.
Vi gikk fra Kaupanger på ettermiddagen lørdag 14/4 ut Sognefjorden i solskinn og lite vind. Den fjorden er laaaaaaang og egentlig kjedelig, men det var veldig deilig å lange ut og kjenne vann under kjølen. I følge selger skulle vi ha mer enn nok diesel til å komme oss helt ut til Dingja, hvor det både er gjestehavn og diesel. Da vi begynte å nærme oss dagens mål var tankmålerne veldig nære bunnstreken, og neglene begynte å bli oppspist.
Søndags morgen og dieselfylling, solen skinner og vi rigger oss til for å tanke. Mater inn det ene kortet etter det andre, men ingen diesel å få; kommunikasjonsfeil. Heller ikke folk å få tak i på tlf. Men vi få tips om å prøve oss i Eivindvik - 4,5 nm. Vi lister oss av gårde i dorgefart. Hodet mitt er nok mest fylt av tomme tanker, bunngrums og tette filtre, så jeg klarer ikke helt å nyte solen og det flotte landskapet. Vi kommer fram med begge maskiner i gang… og får bare plass til 489 liter. Altså ingen grunn til å bite negler, det skal være plass til mer enn 600 liter her.
På grunn av dette så kommer vi oss ikke av gårde før langt på dag, så ett par «må se» plasser ble dessverre forbigått i marsfart. Men ruta vi valgte ned til Bergen bød på fantastiske naturskjønne omgivelser, og vi seg sakt inn til Vågen i solskinn, og på fiskebrygga ble vi mottatt av Buekorps.
På Egon ble det Spareribs og en kjempediger øl i godt selskap.
Mandag kom gråværet så vi tok neste etappe i ett jafs; Haugesund. Selv om det var gråvær og til dels tåke, så klarte ikke det å drepe følelsen av ny båt, og det å være underveis. Det var nok noen «må se» steder her også som elegant ble passert i godt driv dessverre. På forhånd var jeg litt spent på Sletta, har lest mye skummelt om den, men den bød overhode ikke på noen utfordringer denne gangen, og vi ble hilst velkommen til Haugesund med ett lite solgløtt.
Tirsdag, regnvær og litt vind så vi bestemmer oss for å tusle ned til Skudeneshavn og vente ett døgn før vi ville prøve oss på Jærens-rev.
På onsdagen løyer det litt utover dagen, så vi legger i vei. Det er rimelig høy sjø over Boknafjorden, og etter hva jeg kan bedømme, så var de fleste bølgene 2,5 m… og det er MYE for et par Landkrabber med mest erfaring innaskjærs i Telemark.
På turen over ble jeg bare tryggere og tryggere på båten, så vi bestemte oss også for å passere revet og gå til Egersund for å ta en pause, før Lista og til dagens mål i Farsund.
Som varslet var det veldig urolig forbi revet og et par nm videre, deretter roet det seg til 1-1,5 m bølger. Tåke møtte vi også, men ikke verre enn at vi vurderte det som trygt, men litt skummelt…
I Egersund var det også feil på kortautomaten, men her fik vi relativt raskt tak hjelp. Pause hadde vi jo også bestemt oss for å ta. Ut forbi Lista møtte vi igjen tåka, og her var den rimelig tett en kort periode, holdt på å snu, men plutselig lysnet det. Så vi rundet i plan og skar inn for å ta kvelden i Farsund.
Torsdag er målet Kristiansand for å besøke slekt og venner. Vi legger ut litt sent for å vente på at morgentåka skal lette. Legger ruta godt innaskjærs, bla innom Korshavn og Spangereidkanalen. Gjennom Ny-Hellesund og Olavsundet var det overskyet, men ellers nydelig vær med noen tåkedotter vi måtte igjennom.
Så er det plutselig noen grusomme lyder, og stopp.
Jeg mener jeg har lagd en trygg rute nord om Herøya i Søgne. Ja, det er trangt og urent der, så man MÅ være 100% oppmerksom. Min tabbe er at jeg ikke var det, båten skar ut av plottet rute og vi gikk på, med 6-7 knop… mer er det ikke å si om det.
Fortsettelse følger om noen få, men lange uker. Vi er ikke i mål enda