Jump to content

Polering av nesten ny båt "påkrevet"?

pebbe

Recommended Posts

Har kjøpt båt av forhandler som sjøsettes neste uke. Båten er en 2017-modell som har en sesong bak seg, men er svært lite brukt (30 timer gangtid). 

Siden forhandler har hatt den i opplag for meg frem til den sjøsettes neste uke og siden jeg ikke husket på å bestille polering (og voksing++) når jeg kjøpte båten får jeg ikke gjort dette før båten er på vannet. Å polere båt som er sjøsatt virker umulig, eller i det minste svært krevende. Siden båten var ny i fjor regner jeg med den heller ikke ble polert før sjøsetting da og dermed er den aldri polert etter at den ble levert fra fabrikk. 

Trenger dette å være en utfordring og bør jeg ta grep for å sikre at gelcoaten misfarges eller blir stygg allerede år to? 

Heldigvis husket jeg å bestille service på motor og drev, samt bunnstoff, men polering glemte jeg rett og slett å bestille. Jeg bestilte heller ikke vinterkonservering eller tilsvarende, men båten er stått varmt i vinter... 

Takk for raske svar - pulsen sank i alle fall noen hakk nå :)

Jeg får se an behovet når hun er på sjøen og se om jeg kan klare å sitte i jolla og gjennomføre en grundig vask med miljøvennlig vaskemiddel. Så får jeg se om det er behov for en enkel polering etter det. Fra flytebrygger er det jo ganske god tilgang til skroget også, da... 

Ligger an til å legge ekstra penger i polering neste vår, ja :O

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Jeg har også ny båt, dvs samme som deg, 2017 modell. Min ble levert ferdig polert, muligens pga det har vært demobåt. 

Uansett, jeg skal polere og vokse den før jeg setter den utpå, da er gelcoaten ekstra beskyttet. På en båt til 1 mill tar jeg heller den ekstra tiden det tar å polere den for å holde den best mulig :)

Takk for bra tips, @Napoli!

Jeg har god erfaring fra CG til bil så skal definitivt teste det også til båt. For å kompensere for manglende polering før sjøsetting får jeg heller finne meg i å ligge bryggelangs med svamp noen ganger gjennom sesongen. 

Som @Kalle Well er inne på fortjener hun jo litt pleie når vi bruker millioner på å kjøpe... Så kan det jo være at min også er polert, men ser ikke slik ut når jeg ser henne i hotellet. 

Redigert av pebbe (see edit history)
Gabi skrev 19 minutter siden:

Ja, akkurat slik jeg tenker. Vask godt slik at den ser bra ut og uten flekker etc og ha på voks utenpå. 

Neste vår kan du heller ta en polering da og vokse etterpå. 

Takk - sitter nå og vurderer et tilbud på opplag med "full pakke" til vinteren.. koster ca 70 båtpenger som virker utrolig mye, men deilig å vite at de går gjennom så og si alt på båten for meg. - levere båten på brygga på høsten og hente den fiks ferdig på våren... 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...