Finnmaster21
Hei! Jeg holder på å gjøre klar en helt ny båtplass (min aller første) på en nausttomt utenfor Stavanger. Ikke spesielt værhardt, men nordvesten kan ta litt. Jeg har en solid øyebolt festet på land og en solid moring med bøye ca 15 meter ut i sjøen. Jeg kommer til å legge til med front mot land og akter mot bøye. Båten er 21 fot og veier 1.100 kg.
Det jeg lurer på er hvordan jeg skal legge opp fortøyningstauverket på en smart måte som gjør fortøyning enkelt og sikkert?
Jeg har behov for følgende:
1) Må være enkelt å få tak i fortøyningen i vannet mellom bøya og land (tenker da når en kommer og skal legge til).
2) Smart løsning for hvordan fortøyningen festes akterut og forut i båten (kan jo ikke ha to taustumper flytende i vannet, her må det være en smart løsning)
2) Etter å ha fortøyet båten må det være mulighet til å dra båten helt inntil land for å kunne komme i land.
3) Båten må så kunne dras langt ut på sjøen (mot bøyen. Båten må helst ligge på utsiden av nabobryggen).
4) Hvordan sikre at båten "låses" og ikke glir mot land eller bøyen.
Beklager mangelen på maritime uttrykk og den barnlige tegningen, men håper jeg klarer å gjøre meg forstått og at noen av dere kan hjelpe. Har googlet meg halvt i hjel uten å finne noen gode løsninger på dette.