Jump to content

Ønsker tips til enklere polering

Captain Chaos

Recommended Posts

I vinter har båten overvintret i boblehavn og den skal ikke opp på land i år. Da får man litt utfordringer rund vask og polering. Særlig skrogsider.

Normalt har jeg jobbet med roterende poleringsmaskin for påføring og polerduk for blankpuss og fjerning av voksrester. Jeg har tenkt å fortsette å bruke maskin til påføring, og jeg kunne også tenke meg å finne noen "pads" eller skiver eller andre løsninger for å fjerne produktrester. Jeg så en kar en gang som hadde en "pute" på maskinen som bestod av noe som lignet på "rastafletter" litt formet som en ball, men jeg vet ikke hva det heter. Så effektivt ut... Tips?

Noen som har tips til pads eller andre løsninger?

En utfordring som har sammenheng. Jeg har gjerne brukt poleringsprodukter som gir supert resultat, men de har ofte vært tildels tunge å tørke av. Er det noen produkter som er meget lett å jobbe med, men som likevel gir et blankt og holdbart resultat? Forsegler er som regel lett på/av men polish og eventuell rubbing er det verre med...

/Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Du skriver at du bruker maskin for påføring av polish og gnikker blankt med polerduk. 

Da har du misforstått hvordan du polerer med maskin. 

Du skal bare trenge å tørke av med microfiberklut. Blankpussen tar maskinen seg av. 

Til fjerning av produktrester bruker jeg dennehttp://www.norleas.no/index.php?art=1959  og mikrofiberklut (ikke vaskeklut typen)

Hvis du vil ha enkel polish er Scholl S3 gold ganske fin. Rubbing som også gir en blank overflate. Lett å tørke av.

Hva slags produkt bruker du, og hvor mye legger du på?

Redigert av Dr Nelson (see edit history)

Har brukt mye Meguiars produkter, særlig One Step. Jeg må liksom "gni det av" i stedet for å tørke lett av med microfiber.

Jeg trenger ikke å rubbe i år. Vask og polish og til slutt en sealer er tanken, men med mist mulig anstrengelse, siden båten ligger på vannet.

Jeg må sitte med "glassmesterhåndtak" i gummibåt under poleringen, og kjøre maskin med en hånd...

Høne, øl og hornmusikk!

Som @Dr Nelsonsier, så er det viktig å bruke riktig teknikk når man bruker maskin. Meguiars One-step skal være veldig lett å ta bort når du har kjørt den lenge nok. Den må kjøres til den er nesten helt tørr.

Hvordan ser båten ut i år? Hvis den ikke er for ille ville jeg prøvd en "cleaner wax" først. Enten Starbrite Premium Cleaner Wax eller Collinite #870,  begge er veldig bra one-step til fjerning av oksidering. Og du slipper å vokse etterpå. 

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Båten er veldig bra i år, så en cleaner høres nok mest riktig ut i år. Viktigste er å at båten ser "grei" ut, så blir det spitshine og utstillingskvalitet til neste år når den skal løftes igjen :) Hvilke av disse produktene er enklest å jobbe med? Ser du anbefaler meget kjente saker.

Når du sier jeg ikke trenger å vokse etterpå, betyr dette at dette er siste trinn? Ingen form for sealer/hardvoks? Det kan jeg jo leve med, selv om sealeren jeg har brukt er superlett å jobbe med... :)

Høne, øl og hornmusikk!

Jeg polerte båten i år med maskine, da brukte jeg denne padden: https://bilnerden.no/flexipads-pro-wool-detailing-pad

denne polsihen : https://bilnerden.no/menzerna-gelcoat-cut-compound

Og avsluttet med denne voksen: https://bilnerden.no/collinite-liquid-insulator-wax-845#product_tabs_bruksanvisninger

Brukte kun en halv flaske polish på skrogsiden på en 27 foter, og ble ganske fornøyd med resultatet, brukte kun 2 ettermiddager etter jobb :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...