Shore Startet 9.April.2018 Del på Facebook Startet 9.April.2018 (redigert) På jakt etter en lett påhengsmotor til gummibåten jeg tenker å medbringe på min ikke alt for store seilbåt har jeg vurdert Tohatsu sin 3,5 hk som i mål er identisk med den på 2,5 hk. Dvs. ca 5 kg tyngre enn f,eks Honda sin 2,3 hk, men den må fremdeles betegnes som en forholdsvis lett motor, og i det segmentet er en drøy hk antagelig ganske nyttig. Honda 2,3 hk veier 12,7 kg, Tohatsu 2,5 og 3,5 hk veier 17,5 kg. Til sammenligning veier Hondas 4, 5 og 6 hestere 27 kg. Et av minusene med 3,5 hesteren er antagelig at den bare har 1 liters bensintank, identisk med de som er mindre og 0,5 liter mindre enn Honda 4 Hk, noe som vel må bety ganske liten aksjonsradius, da det ikke er mulighet for ekstern tank. Så vidt jeg kan forstå er den forøvrig vannkjølt, i motsetning til Honda 2,3 som er luftkjølt, vet ikke hva som er å foretrekke. Er det noen som kan komme med synspunkter omkring disse motorene? Redigert 9.April.2018 av Shore (see edit history) Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Linea Svart 9.April.2018 Del på Facebook Svart 9.April.2018 Vet ikke helt på de nyere 2,3 hk til Honda, men de litt eldre bråker mye da eksosen kommer ut over vannlinja. Men forruten det er det jo en enkel motor med lite tull ( ikke gir, clutch som motorsag) og den klarer å plane med en lett sjåfør:-) lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 15.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2018 Eksosen kommer ut under vann på de nye, så noe roligere er de nok. Er det noen som kan si noe om lydnivået på Tohatsu sine småmotorer? Hva med vannkjølte fremfor luftkjølt, fordeler/bakdeler? Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.