Skrujeden
Var en tur i båten i dag og pussa litt. Sjekka da betteriene jeg fylte vann på sist, og nå viste batterimonitoren 11,8 volt. Da hadde jeg dieselvarmeren på samt 2 kjøleskap på. Batterimonitoren sto på 11,8 volt den timen jeg ikke hadde lading/motor i gang. Gikk ikke noe nevneverdig opp eller ned i løpet av den tiden jeg var der. Jeg fylte nylig ca 2 liter vann vann pæ hvert av de tre batteriene.
Så da kommer utfordringen, skal jeg bytte batterier?
Jeg ønsker egentlig å vente litt pga andre prioriteringer samt vente noen år på lipo4 batterier skal bli rimeligere.
Men skulle jeg komme til å bytte skal jeg da velge rimelige maritim AGM eller skal jeg velge vanlige bly/syre?
Og hva oppnår jeg med å velge AGM? Leste en plass at de tar lading lettere, jeg har 130A dynamo på motoren og har i et typisk forbruk på to kjøleskap, varmer, vann og noen dingser som trenger lading (les iPad og mobiler). Bruker ikke inverter, og vi pleier ikke å ligge lenge på samme plass, flytter ofte for hver dag, men blir ikke lange turene da vi har tre barn på 1, 5 og 6år.
Noen som har tips og tanker?
Har i dag 3 stk Sønnak Eide Nautilus Freeline/marine på 115 (110)ah med ukjent kjøpsdato@ muligens fra 04 da båten var ny.