Skrujeden Startet 10.April.2018 Del på Facebook Startet 10.April.2018 (redigert) Var en tur i båten i dag og pussa litt. Sjekka da betteriene jeg fylte vann på sist, og nå viste batterimonitoren 11,8 volt. Da hadde jeg dieselvarmeren på samt 2 kjøleskap på. Batterimonitoren sto på 11,8 volt den timen jeg ikke hadde lading/motor i gang. Gikk ikke noe nevneverdig opp eller ned i løpet av den tiden jeg var der. Jeg fylte nylig ca 2 liter vann vann pæ hvert av de tre batteriene. Så da kommer utfordringen, skal jeg bytte batterier? Jeg ønsker egentlig å vente litt pga andre prioriteringer samt vente noen år på lipo4 batterier skal bli rimeligere. Men skulle jeg komme til å bytte skal jeg da velge rimelige maritim AGM eller skal jeg velge vanlige bly/syre? Og hva oppnår jeg med å velge AGM? Leste en plass at de tar lading lettere, jeg har 130A dynamo på motoren og har i et typisk forbruk på to kjøleskap, varmer, vann og noen dingser som trenger lading (les iPad og mobiler). Bruker ikke inverter, og vi pleier ikke å ligge lenge på samme plass, flytter ofte for hver dag, men blir ikke lange turene da vi har tre barn på 1, 5 og 6år. Noen som har tips og tanker? Har i dag 3 stk Sønnak Eide Nautilus Freeline/marine på 115 (110)ah med ukjent kjøpsdato@ muligens fra 04 da båten var ny. Redigert 10.April.2018 av Skrujeden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 10.April.2018 Del på Facebook Svart 10.April.2018 Jeg ville begynt med å sjekke spenningen med alle forbrukere slått av. Du kan få et spenningstap ved bruk av kjøleskap og varmere. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.April.2018 Del på Facebook Svart 10.April.2018 (redigert) Var batteriene fulladet da du slo på all denne belastningen? Så du hva spenningen var før belastning? Men dersom batteriene dine er fra 2004, er de nok en god del over max levetid, selv om de skulle ha fått godt stell. 12 år er lenge, selv med den mest forsiktige bruk og omsorgsfulle pleie. Men at du fylte på 2 liter vann pr. batteri, tyder ikke på det. Enten har det blitt slurving med etterfylling før dette, eller så er batteriene "kokt" med alt for høy ladespenning. Min klare konklusjon er at det et tid for nye batterier. Redigert 10.April.2018 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 10.April.2018 Del på Facebook Svart 10.April.2018 Hvis du har greid å klemme 2 liter vann ned på hvert av de små batteriene der, må de ha vært pipp tørre. Og da er de sulfatert, uttørket, ødelagt. Tror ikke du får noe mer futt ut av dem. Sitér dette innlegget Link to post
Anderre Svart 10.April.2018 Del på Facebook Svart 10.April.2018 Hvis du har greid deg siden 04 med denne batteribanken, ser jeg ingen grunn til å kjøpe annet enn vanlige blybatterier. Siden du har greid deg så lenge, høres det jo ut som om du ikke driver og mishandler batteriene heller :-) Kjøp bly og ved neste korsvei, LiFePo eller hva som nå enn er pop i år 2032 Roger Sitér dette innlegget Hjemmehavn i Farsund Link to post
BØstrøm Svart 10.April.2018 Del på Facebook Svart 10.April.2018 Men litt over 11,8 under belastning er vel ikke så ille. Du kjenner det på lukta når du må bytte. (Lukter klor) Sitér dette innlegget Link to post
Skrujeden Svart 10.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2018 Den gikk ned på 11,8v med en gang. Syrevekta var på rødt og de er sorte i hulla på batteriene. Så de er vel oppbrukte. Hva vinnner jeg på å bytte til evt AGM? Får jeg lada batteriene raskere og kan jeg hente ut mer strøm? Hvor lenge forventer folk at vanlig bly/syre skal leve vs AGM? Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 10.April.2018 Del på Facebook Svart 10.April.2018 AGM tar til seg hurtigere lading, tåler kanskje flere dyputladninger og du kan hente ut noe mer av banken før du må lade. Levetid vil jeg påstå ikke er bedre. Du vinner kanskje noe, men til dobbel pris og kanskje ombygninger pga andre mål på batteriene? En litt annen ladesyklus for optimal levetid også... Det samme skjedde meg...var så dum å glemme det ene batteriet ombord som levde sitt eget liv. Ergo ble det ikke toppladet i høst og heller ikke ladet i vinter. Etter div tester på fredag ble konklusjonen sulfatert/kortsluttet celle. Bare å kjøpe nytt bly(tungt) batteri Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 10.April.2018 Del på Facebook Svart 10.April.2018 Du sier du hadde 2 kjøleskap i drift + dieselvarmer. Da har du et forbruk på over 7 amp når du måler. 2,7 amp når kompressor går pr. skap + varmer. Da er ikke 11,8 så hakkende galt. Jeg ville gitt disse en ny topplading nå som du har fylt vann. Med din type bruk kan det jammen hende de kommer seg litt til. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Lars H. Svart 10.April.2018 Del på Facebook Svart 10.April.2018 Men da er det jo bare å vente til batteriene er ladet opp og se hvilken syrevekt som oppnåes? Men 2 liter påfyll av batterivann sier meg at batteriene er helt ubrukelige. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Captain Chaos Svart 10.April.2018 Del på Facebook Svart 10.April.2018 Du har nok rett i det @Lars H. men jeg syntes det er rart han måler tross alt 11,8 med ganske mye last, men om batteriene vil stupe videre ned etter få minutter med denne lasten er meget mulig... Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.April.2018 Del på Facebook Svart 10.April.2018 Anderre skrev for 4 timer siden: Hvis du har greid deg siden 04 med denne batteribanken, ser jeg ingen grunn til å kjøpe annet enn vanlige blybatterier. Siden du har greid deg så lenge, høres det jo ut som om du ikke driver og mishandler batteriene heller :-) Kjøp bly og ved neste korsvei, LiFePo eller hva som nå enn er pop i år 2032 Roger Støtter den 100%. Er behovet det samme og det har funket i over 10 år så er det definitivt en vinner på alle mulige måter. Ikke mye å lure på. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.April.2018 Del på Facebook Svart 10.April.2018 Captain Chaos skrev 15 minutter siden: Du har nok rett i det @Lars H. men jeg syntes det er rart han måler tross alt 11,8 med ganske mye last, Så lav spenning har jeg aldri sett på mine batterier! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.April.2018 Del på Facebook Svart 10.April.2018 Både kjøleskap og dieselvarmer ville stoppet ved så lav spenning trudde eg. Kan det være feil måling eller vakkel ein plass? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Lars H. Svart 10.April.2018 Del på Facebook Svart 10.April.2018 Victron battmeteret måler i hvert fall rett på batteriet, så det er ikke snakk om spenningsfall i kabler. Men igjen, et 12 år gammelt batteri som tross alt klarer slik belastning med 12,8V er bra, - men klart som spesialavfall. Å bli liggende værfast i en uthavn med et slikt batteri, hadde nok ganske fort stoppet kjøleskapet med påfølgende lunken pils! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
VannTro Svart 10.April.2018 Del på Facebook Svart 10.April.2018 Kan aldri tenke meg at batteriene er fra 2004, da er de på vei til å gå inn i sin 15.de sesong. Det blir litt drøyt. Lad opp og sjekk syrevekt. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Skrujeden Svart 10.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2018 Sjekka syrevekten, den viste rødt (husker ikke tallet). Da var riktig nok ikke batteriene helt fulle men tipper di ikke var langt unna (98-99%) i følge batrerimonitoren. Batteriene har også et slikt vindu som viser tilstand (grønn, sort, hvit) og den var på sort (50%) på alle batteriene. Jeg kjøpte båten for 1,5 år siden. Forrige eier hadde båten et år uten å gjøre mer enn service og kjøpe overmadrass. Og ver ikke i stand til å si noe om alder på batteriene. Finner ikke dato på dem, ei heller bilder av like hos sønnak. Hadde vært gøy å vite hvor gamle de er. Mulig sønnak kan hjelpe med det, får prøve å rknge i morgen. Når det gjelder forbruket og evt bytte til agm så har jo vanlig syre fungert greit, men vi har ikke brukt båten lenge nok til å si om det er godt nok. Men jeg så i fjor høst at vi ofte var på ca80% dag to etter å ha flyttes oss. Derfor hadde ønsket vært raskere lading. Men det er helt uaktuelt å legge mer en 6000kr på bordet for nye batteri nå. Så i tilfelle må det bli rimelige agm. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.April.2018 Del på Facebook Svart 10.April.2018 Har hatt slike batterier selv (som jeg mishandlet og drepte etter 4 - 5 år), men tror nok den versjonen gikk ut for nærmere 10år siden. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Zach Svart 10.April.2018 Del på Facebook Svart 10.April.2018 Med AGM slipper du å tenke på syrenivå og syrevekt Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.April.2018 Del på Facebook Svart 10.April.2018 Zach skrev 17 minutter siden: Med AGM slipper du å tenke på syrenivå og syrevekt Med AGM mister du muligheten til å sjekke tilstanden på batteriet ved å måle syrevekten, he he. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 11.April.2018 Del på Facebook Svart 11.April.2018 Får ikke med meg poenget med AGM i denne settingen. TS har ett oppsett som åpenbart fungerer veldig godt mtp lading, forbruk og levetid på vanlig bly-syre. Hvorfor skal han gamble med AGM, som kanskje ikke tåler ladeoppsettet han har pr. nå og drar på seg kostnader utover allerede dobbel pris? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.