Rolf Startet 16.Mai.2003 Del på Facebook Startet 16.Mai.2003 I fritidsbåt sammenheng - hva er en Trawler? Hvilke båter puttes inn i dette begrepet? Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Poseidon Svart 16.Mai.2003 Del på Facebook Svart 16.Mai.2003 Etter min oppfatning er Trawler en fellesbetegnelse på deplasementbåter, med speil, og forholdsvis store overbygg. I sin opprinnelse var de nok inspirert fra de småtrålerne som ble meget brukt på amerikakysten og som vi fortsatt ser i amerikanske filmer. Men det er nok her som så ofte ellers, at typen utvikler seg videre, og navnet trekkes med som en slags "hedersbetegnelse" og dermed blir det vanskeligere og vanskeligere å se den familiære likheten med opprinnelsen. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Helge Svart 16.Mai.2003 Del på Facebook Svart 16.Mai.2003 Men er Trawler noe særlig brukt/utbredt begrep i Norge/Norden? Jeg hadde aldri hørt navnet før. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
stsoleil Svart 16.Mai.2003 Del på Facebook Svart 16.Mai.2003 Grand Banks er en typisk trawler, og enig med Poseidon; inspirert av amerikanske små-trawlere Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 16.Mai.2003 Del på Facebook Svart 16.Mai.2003 Grand Banks er en typisk trawler, og enig med Poseidon; inspirert av amerikanske små-trawlere "Grand Banks" er som du sier en helt typisk representant, men der finnes også mange andre med samme fellestrekk. Når jeg antydet at det kunne bli vanskeligere å se den familiære likheten så tenkte jeg bl.a. på at Neptim (?) lanserte en som de kalte "Trawler" selv om genene var svært så utvasket... mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
giver Svart 16.Mai.2003 Del på Facebook Svart 16.Mai.2003 Hei Jeg har en Trawler som er bygd i Taiwan i likhet med Grand Banks. Bilde av denne er lagt inn under tråden "Båten min, hvordan er din" på side 5. Synes forresten denne tråden burde bli brukt igjen. Det har kommet mange nye medlemmer som kanskje vil presentere seg med mer enn bare et "nick". mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 16.Mai.2003 Del på Facebook Svart 16.Mai.2003 ..."Båten min, hvordan er din" på side 5. Synes forresten denne tråden burde bli brukt igjen. Det har kommet mange nye medlemmer som kanskje vil presentere seg med mer enn bare et "nick".Ellers er det ikke mye om å gjøre nå før erfaringdatabasen er klar. Den siste etappen er påbegynt nå hvor den skal tilpasses slik at også seilbåter vil trives i databasen. Den er allerede fylt med 23 båter i løpet av testingen. Tror dette kan bli en fin videreutvikling av "Båten min". Profil og avatar av den som poster er også med i erfaringsdatabasen, sammen med en masse andre detaljer. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 16.Mai.2003 Del på Facebook Svart 16.Mai.2003 Ellers er det ikke mye om å gjøre nå før erfaringdatabasen er klar. Den siste etappen er påbegynt nå hvor den skal tilpasses slik at også seilbåter vil trives i databasen. Den er allerede fylt med 23 båter i løpet av testingen. Tror dette kan bli en fin videreutvikling av "Båten min". Profil og avatar av den som poster er også med i erfaringsdatabasen, sammen med en masse andre detaljer. Hva med en egen linje for Hjemmesider basen ???????????? :flag: Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Kare_L Svart 16.Mai.2003 Del på Facebook Svart 16.Mai.2003 Jeg bor i USA og kan bekrefte at trawler-begrepet er veldig utbredt her borte. Er ikke så helt sikker på definisjonen, jeg tror den er ganske altomfattende for et deplasementskrog som töffer avgårde på rundt 7-8 knop. Jeg forklarte en gang hvordan den typiske norske snekken så ut til en amerikaner (rund i begge ender, liten dieselmotor). Hans umiddelbare kommentar var, "Oh, you mean a trawler?". Jeg tror ikke trawler nödvendigvis forbeholdes en spesiell störrelse, selv om de aller fleste er over 30 fot. Jeg tror deplasement-fart og et "konservativt"design er typiske trekk for en trawler. For å gjöre det mer komplisert så finnes det også mange andre "udda" båt-betegnelser, som lobster-boats, picnic-boats, tugs, etc. samt trawlere som kan gå som deplasement eller halvplanere. Mainship og Hinckley lager picnic-boats (selv om sistnevnte påstår å ha enerett til navnet) og den mest populær tug er vel Nordic Tug, som også kan halvplane bare du har motor nok. Kåre Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 17.Mai.2003 Del på Facebook Svart 17.Mai.2003 Hva med en egen linje for Hjemmesider basen ????????????Mener du et eget felt i databasen for å kunne linke til hjemmesider når man legger inn en båt? I så fall kan jeg glede deg med at dette er med. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 17.Mai.2003 Del på Facebook Svart 17.Mai.2003 Dette er vel ein typisk Trawler: Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 17.Mai.2003 Del på Facebook Svart 17.Mai.2003 Dette er vel ein typisk Trawler: HeiHelt riktig. Dette er en båttype som ikke har endret seg på mange år. Grand Banks reklamerer med at de ikke har endret skroget på 34 år. Her er det ikke snakk om motesvigninger. Det er imidlertig en ting jeg lurer på. Betyr trawling egentlig dorging. Jeg har aldri sett slike båter med trålutstyr, men med store fiskestenger lik det vi ofte ser på norske båter som dorger. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 17.Mai.2003 Del på Facebook Svart 17.Mai.2003 Hei giver, det var et veldig interessant spørsmål du kom med der! Jeg forsøkte å tenke litt gjennom det og kom vel til at de aller fleste "trawlere" som jeg har sett rigget for fiske har vært med dorgestenger. Men jeg har også sett dem med trålbukk og vinsj på akterdekket - om det har vært for tråling eller kanskje en slags snurrevad, det tør jeg ikke ha noen formening om. En annen mulighet er at man har noe som ser ut som dorgestenger, bare langt kraftigere for å gi båten en "kunstig bredde", altså bedre åpning i trålen uten å bruke dører. Hollenderne bruker noe lignende når de driver med bunntråling i Nordsjøen. Men jeg fant også noe språklig interessant mens jeg søkte på google, for på et sted ble de nemlig kalt for "troller".... Det aller mest interessante for oss nordmenn må imidlertid være: http://www.classictrawlers.net/gallery.htm Det minte meg straks om noe som skjedde her på vestlandet på 60-tallet: Amerikanske "rikinger" fattet interesse for norske lokalrutebåter og fiskefartøyer til fritidsbruk, men etter hvert som de skulle overgå hverandre var de brukte ikke gode nok, og dermed måtte det bygges nye! Det var et anseelig antall som ble bygget på hele vestlandskysten. De ble utstyrt med kraftige motorer, ofte Cat, og de fikk tipp-topp navigasjonsutrustning. Lasterommene ble bygget som innredning og i virkeligheten var det luksuriøse yachter som skjulte seg i det som kunne se ut som en vestlandsk tråler/linefisker/lokalrutebåt. Det var akkurat denne sorten båter jeg fant igjen på den omtalte siden, og ser til min forundring at de har fått en egen "klassebetegnelse - nemlig "Romsdal trawler". For meg var dette en reise i hukommelsen, tilbake til guttedagene - forhåpentlig vil ikke andre ta det ille opp at jeg brukte noen centimetre av baatplassen til å mimre..... Ha en fortsatt fin dag mvh Poseidon PS Der var også mange andre linker av interesse, bl.a. http://www.trawlerworld.com/ http://www.trawlerlife.com/index.htm?main.htm&2 http://www.trawlertrader.com/maintenance.html DS Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
giver Svart 17.Mai.2003 Del på Facebook Svart 17.Mai.2003 Hei Kåre L, som er der hvor denne båttypen er mest utbredt hadde ett innlegg som tyder på at dette er en båt som blir brukt hovedsaklig til dorging, men kanskje i en noen annen form enn det vi er vant til her i Norge. Jeg må innrømme at jeg ikke vet hva snurrevad er. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 17.Mai.2003 Del på Facebook Svart 17.Mai.2003 Hei igjen, Ja, jeg tenkte også at KåreL kunne være behjelpelig med noen oppklarende kommentarer både når det gjelder det språklige og hvordan disse båtene har vært brukt på fiske. "Snurrevad" er en fiske metode som har vært brukt en hel del både i Nordsjøen og på flate "fiskebanker" inne ved kysten. Metoden har litt til felles med tråling, men den krever ikke så stor maskinkraft som skal til for å trekke med seg en stor og tung trål. Kort forklart kan man tenke seg en "trålpose" med et laaaaangt tau i hver side av åpningen. Fiskingen skjer ved at man begynner med å legge ut en bøye og deretter følger det ene av de laaaange tauene, tauet legges omtrent i en halvsirkel. Når dette tauet er kommet ut, er man fremme med trålposen som også vippes i sjøen. Siden det andre laaaaange tauet også er festet til trålposen kan dette nå legges videre i en halvsirkel, til man kommer tilbake til utgangspunktet. Resultatet er at man har gått i sirkel og de to laaaange tauene danner en sirkel - med "trålposen" på midten. Fiskeingen skjer ved at man begynner å vinsje inn de to laaaange tauene samtidig, disse sleper langs bunnen, mens sirkelen hele tiden blir mindre og mindre. Tauene som sleper langs bunnen virvler opp bunnmasse, som skremmer fisken. Fisken skremmes inn i en mindre og mindre sirkel - og til slutt inn i posen - som da hives inn.... Var det en forklaring som det var mulig å få noe utav? mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
giver Svart 18.Mai.2003 Del på Facebook Svart 18.Mai.2003 Hei Jeg vet mye mer nå enn før jeg spurte. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Jonny Svart 18.Mai.2003 Del på Facebook Svart 18.Mai.2003 "Trolling" er visst et nymotens ord for dorging, etter hva jeg har forstått Til dette kan man også bruke svinedyre "downriggere" , som ser ut som noen små pinner med en snelle på Disse småpinnene koster visst tusenvis av kroner Sitér dette innlegget Link to post
stsoleil Svart 18.Mai.2003 Del på Facebook Svart 18.Mai.2003 For å gjøre det gordt og enkelt; en TRAWLER er en å sammenligne med en norsk fiske"tråler"; m.a.o. en sjøgående båt som tåler at trålen trekkes i sakte tempo over fiskebankene. Båt som er bygget for tung sjø, og som liker seg på havet selv om bølgene slår inn over dekk. Sammelign en norsk fiskeskøyte med en amerikansk trawler; hva er forskjellen; jo nemlig akterspeilet. En norsk fiskebåt blir betegnet som en såkalt "double-ender" (spiss i begge ender) mens en typisk amerikansk småtråler går under betegnelsen "trawler". Forskjellen er tilnærmet null, borstell fra akterspeilet. Begge er deplasementsbåter; begge er derfor saktegående; begge har et positivt spring som gir god bæring i baugen og tillater vannet å renne over dekk uten problemer. Den strørste forskjellen er nok at med en "amerikansk trawler" kan man komme til fiskebankene noe hurtigere (12-13 knop) enn hva man kan med en typisk norsk skøyte (8-9 knop) Her er nok vi i Norge velsignet med fiskebanker tettere på fastlandet enn hva de er i USA. Hva gjelder sjødyktighet ville jeg selv absolutt foretrekke en "double-ender" som både "avviser" sjøen som kommer aktenfra, og samtidig gir et riktigere løft mellom baug og hekk enn en plattgatter noensinne vil gjøre m v h StSoleil Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 18.Mai.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2003 OK - da tenker jeg vi vet hva en trawler er. Neste spørsmål: Går det mange av disse i våre farvann og er begrepet trawler slik det er definert i denne tråden kjent blandt norske brukere av fritidsbåter? Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
giver Svart 18.Mai.2003 Del på Facebook Svart 18.Mai.2003 Hei Jeg har ikke sett så mange av disse båtene her i Oslofjorden i hvert fall. Men det kommer litt an på hva man regner som trawler. Som du har skjønt har denne betegnelsen blitt noe utvannet. Jeg vil tro at det går flere av dem på mer værharde strøk enn her i fjorden. Båten er jo godt egnet på vestlandet, da den er sjøsterk og lukket. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
bris Svart 18.Mai.2003 Del på Facebook Svart 18.Mai.2003 Hei Det har vært mange flotte betraktninger om begrepet Trawler. Selv har jeg en båt som fra fabrikken ble lansert som en Trawler. Min båt er Neptim 8500 Trawler. Det er riktignok ikke noen Grand Banks, men du verden for en kjekk helårsbåt. Den er fortreffelig her på Nordvest landet. Det er en utrolig flott langtursbåt med skikkelig ståhøyde over det meste, selv for en som er lang. I tillegg er det et stort selvlensende dekk foran som gjør det mulig å drive aktivt fiske. Det er meg en gåte at ikke flere båter er som denne typen. Stor, romslig, stødig og sikker er mitt inntrykk. Men er det en Trawler, ja det vet ikke jeg. Den har det i navnet sitt. Hilsen Øyvind Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 19.Mai.2003 Del på Facebook Svart 19.Mai.2003 Hei Det kunne vært artig å få kontakt med så mange som mulig som har Trawler. Det er så mange slags klubber og foreninger, så hvorfor ikke et forum for Trawlere på norsk ? mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Kare_L Svart 19.Mai.2003 Del på Facebook Svart 19.Mai.2003 Jeg er uenig i den snevre definisjonen av trawlere fra StSolei. For det förste, en norsk tråler er en fiskebåt, og det finnes sikkert mange amerikanske, kanadiske etc. fiskebåter som har mye til felles med det norske designet og som også kan kalles trawlere. Jeg trodde vi snakket om trawlere som fritidsbåter, og de har fra et design- og bruksmessig synspunkt, OVERHODET INGENTING med fisking å gjöre. De ble ikke designet for fisking, de blir for det meste ikke brukt som fiskebåter, og de (i USA) som er interessert i å fiske for sporten sin del, vil mest sannsynlig kjöpe en annen type båt. De to mest populære kategoriene i sistnevnte tilfelle er enten åpne båter a-la skjærgårdjeeper (walk-arounds) eller "sportfishers". Gode eksempler på åpne fiskebåter (vanligvis under 30 ft) er Bayliner Trophy, Robalo, Century, Pursuit, Contender, Wellcraft, Boston Whaler og Grady White. Gode eksempler på sportfishers (vanligvis 30+ ft) er Bertram, Hatteras, Luhrs, Post etc. Disse er forresten svindyre, og er også rigget med state-of-the-art elektronikk og fiskeutstyr. Disse sportsfiskebåtene blir ofte brukt til å fiske större fisk som sverdfisk, tuna, etc. Som i Norge, blir garn forbeholdt den kommersielle flåten. De fleste trawlere som selges i USA er laget i Taiwan. Jeg så på en ny 36 fots tråler for et år siden som var laget i Kina (enda billigere arbeidskraft), men som var aldeles lekker. Båten het Nova Heritage 36, hadde ustyr laget i USA (Cummins diesel etc) og mye teak innvendig. Andre trawler-merker som jeg kan komme på i farten er Mainship (eneste amerikanske merke), Grand Banks, Marine Trader og Albin. Eksempler på båter som blir kalt trawlere: http://adcache.boattraderonline.com/6/0/6/34600006.htm http://adcache.boattraderonline.com/6/0/7/1843607.htm http://adcache.boattraderonline.com/6/4/6/41954246.htm Sistnevnte blir attpåtil kalt "trawler/sedan/motoryacht all in one". Som jeg sa, begrepet kan være ganske altomfattende Kåre Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 1.September.2006 Del på Facebook Svart 1.September.2006 Løfter opp denne tråden siden jeg selv (familien) nå i år har blitt eier av en trawler. Vi hadde i omlag ett år vurdert overgang fra motorbåt til trawler, først og fremst ut fra ektefellens behov for lettere å kunne bevege seg både på dekk og inne i båt - grunnet fysisk funksjonshemning. Jeg hadde i lengre tid vurdert kjøp av Grand Banks 42 Europa, men ektefellen holdt igjen grunnet fartspotensialet (maks 12 knop). Jeg undersøkte mer hurtiggående trawlere og endte opp med Beneteaus Swift-konsept fra 2004. I Norge er det nå 6 - 7 båter av denne typen. Samtlige eiere, så langt jeg har oppfattet, er meget fornøyde med båten, både hva gjelder sjøegenskaper, fartspotensiale, oppholdsfasiliteter og total komfort. Poenget med å ta opp denne tråden er imiddertid å bidra til å utveksle erfaringer blant oss trawlere uavhengig av fabrikant, størrelse, fartspotensiale o.a. Er noen parat til å bidra? Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 2.September.2006 Del på Facebook Svart 2.September.2006 Vi har nå hatt vår Marin Trader trawler i 15 år og har ingen planer om noe annet. De gangene vi kommer over noen annen å drømme om - er det i så fall også en trawlertype ! Helt korrekt som kommentert - det går ikke fort, og nettopp der ligger også noe av poenget. Hele båtopplevelsen er annerledes. En sitter ikke lenger og "kjører" båt, nå er en underveis, kan ta en tur på dekk, rusle rundt hele båten - på dekk, koke kaffe o.s.v. (Autopilot er absolutt en fordel.) Jeg vet, for båten før denne "kjørte" i over 20. Odd Børresen vet det også: "Jeg seiler så seint det går an" og "Reisen tar slutt når du kommer til havn!" Jada, det ruller. Men skal ikke en BÅT følge sjøen da ? Hva gjelder sjødyktighet, så tåler båten mer enn oss. En kommer fram. Jeg opplever faktisk at aksjonsradiusen er større - det er jo så trivelig å være underveis. Når jeg ser akterover, kan jeg konstatere at fiskende småbåteierer også er fornøyd, vi lager langt mindre sjø i 7-8 knop enn det båter som er konstruert for helt andre hastigheter gjør i denne farten. En ting til, det har blitt trivelig i regnvær også - "og det regner mye når en er i båt", vi har tak, med fremspring, og kan ha dører og vinduer oppe også i regnvær. Vi har god plass, og en trenger det når en bor i båt, særlig etter at barna har blitt store og ikke er med leger. Joda, så absolutt på besøk. Den yngste har ikke funnet seg noen enda, men et av kvalitetskravene er at vedkommende må være glad i båtliv - så noe må vi ha gjort riktig! Mat blir tilberedt og fortært ombord, kveldsolen nytes fra akterdekk, en tar bare turer på land. Skipshunden krever det! Vi ligger mye på svai, det er trivelig, og det er alltid plass. God plass. Og på steder en eller ikke kunne ligge. Men selvfølgelig, en må ha en skikkelig lettbåt, RIB, og DEN går fort -- ! Det som undrer oss mest er at det er så relativt få trawlere å se på sjøen ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.