Jump to content

Hva er en trawler i fritidsbåt sammenheng?


Rolf

Recommended Posts

I fritidsbåt sammenheng - hva er en Trawler?

Hvilke båter puttes inn i dette begrepet?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Etter min oppfatning er Trawler en fellesbetegnelse på deplasementbåter, med speil, og forholdsvis store overbygg. I sin opprinnelse var de nok inspirert fra de småtrålerne som ble meget brukt på amerikakysten og som vi fortsatt ser i amerikanske filmer.

 

Men det er nok her som så ofte ellers, at typen utvikler seg videre, og navnet trekkes med som en slags "hedersbetegnelse" og dermed blir det vanskeligere og vanskeligere å se den familiære likheten med opprinnelsen.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Grand Banks er en typisk trawler, og enig med Poseidon; inspirert

av amerikanske små-trawlere :drink:

"Grand Banks" er som du sier en helt typisk representant, men der finnes også mange andre med samme fellestrekk. Når jeg antydet at det kunne bli vanskeligere å se den familiære likheten så tenkte jeg bl.a. på at Neptim (?) lanserte en som de kalte "Trawler" selv om genene var svært så utvasket...

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Hei

Jeg har en Trawler som er bygd i Taiwan i likhet med Grand Banks.

Bilde av denne er lagt inn under tråden "Båten min, hvordan er din"

på side 5.

Synes forresten denne tråden burde bli brukt igjen. Det har kommet

mange nye medlemmer som kanskje vil presentere seg med mer enn

bare et "nick".

mvh

giver

Link to post

..."Båten min, hvordan er din" på side 5. Synes forresten denne tråden burde bli brukt igjen. Det har kommet mange nye medlemmer som kanskje vil presentere seg med mer enn bare et "nick".

Ellers er det ikke mye om å gjøre nå før erfaringdatabasen er klar. Den siste etappen er påbegynt nå hvor den skal tilpasses slik at også seilbåter vil trives i databasen. Den er allerede fylt med 23 båter i løpet av testingen. :drink: Tror dette kan bli en fin videreutvikling av "Båten min". Profil og avatar av den som poster er også med i erfaringsdatabasen, sammen med en masse andre detaljer. :seeya:
Link to post

Ellers er det ikke mye om å gjøre nå før erfaringdatabasen er klar. Den siste etappen er påbegynt nå hvor den skal tilpasses slik at også seilbåter vil trives i databasen. Den er allerede fylt med 23 båter i løpet av testingen. :drink: Tror dette kan bli en fin videreutvikling av "Båten min". Profil og avatar av den som poster er også med i erfaringsdatabasen, sammen med en masse andre detaljer. :seeya:

Hva med en egen linje for Hjemmesider basen ????????????

 

 

:crazy::flag: :flag: :flag:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Jeg bor i USA og kan bekrefte at trawler-begrepet er veldig utbredt her borte.  Er ikke så helt sikker på definisjonen, jeg tror den er ganske altomfattende for et deplasementskrog som töffer avgårde på rundt 7-8 knop.  Jeg forklarte en gang hvordan den typiske norske snekken så ut til en amerikaner (rund i begge ender, liten dieselmotor).  Hans umiddelbare kommentar var, "Oh, you mean a trawler?".  Jeg tror ikke trawler nödvendigvis forbeholdes en spesiell störrelse, selv om de aller fleste er over 30 fot.  Jeg tror deplasement-fart og et "konservativt"design er typiske trekk for en trawler.  For å gjöre det mer komplisert så finnes det også mange andre "udda" båt-betegnelser, som lobster-boats, picnic-boats, tugs, etc. samt trawlere som kan gå som deplasement eller halvplanere.  Mainship og Hinckley lager picnic-boats (selv om sistnevnte påstår å ha enerett til navnet) og den mest populær tug er vel Nordic Tug, som også kan halvplane bare du har motor nok.

 

Kåre

Link to post

Dette er vel ein typisk Trawler:

 

Bilde

Hei

Helt riktig. Dette er en båttype som ikke har endret seg på mange år.

Grand Banks reklamerer med at de ikke har endret skroget på 34 år.

Her er det ikke snakk om motesvigninger.

Det er imidlertig en ting jeg lurer på. Betyr trawling egentlig dorging.

Jeg har aldri sett slike båter med trålutstyr, men med store fiskestenger

lik det vi ofte ser på norske båter som dorger.

mvh

giver

Link to post

Hei giver,

 

det var et veldig interessant spørsmål du kom med der!

 

Jeg forsøkte å tenke litt gjennom det og kom vel til at de aller fleste "trawlere" som jeg har sett rigget for fiske har vært med dorgestenger. Men jeg har også sett dem med trålbukk og vinsj på akterdekket  -  om det har vært for tråling eller kanskje en slags snurrevad, det tør jeg ikke ha noen formening om.

 

En annen mulighet er at man har noe som ser ut som dorgestenger, bare langt kraftigere for å gi båten en "kunstig bredde", altså bedre åpning i trålen uten å bruke dører. Hollenderne bruker noe lignende når de driver med bunntråling i Nordsjøen.

 

Men jeg fant også noe språklig interessant mens jeg søkte på google, for på et sted ble de nemlig kalt for "troller"....

 

Det aller mest interessante for oss nordmenn må imidlertid være:

 

http://www.classictrawlers.net/gallery.htm

 

Det minte meg straks om noe som skjedde her på vestlandet på 60-tallet: Amerikanske "rikinger" fattet interesse for norske lokalrutebåter og fiskefartøyer til fritidsbruk, men etter hvert som de skulle overgå hverandre var de brukte ikke gode nok, og dermed måtte det bygges nye!

 

Det var et anseelig antall som ble bygget på hele vestlandskysten. De ble utstyrt med kraftige motorer, ofte Cat, og de fikk tipp-topp navigasjonsutrustning. Lasterommene ble bygget som innredning og i virkeligheten var det luksuriøse yachter som skjulte seg i det som kunne se ut som en vestlandsk tråler/linefisker/lokalrutebåt.

 

Det var akkurat denne sorten båter jeg fant igjen på den omtalte siden, og ser til min forundring at de har fått en egen "klassebetegnelse  -  nemlig "Romsdal trawler".

 

For meg var dette en reise i hukommelsen, tilbake til guttedagene  -  forhåpentlig vil ikke andre ta det ille opp at jeg brukte noen centimetre av baatplassen til å mimre.....

 

Ha en fortsatt fin dag   :flag:  :flag:  :flag:

 

mvh

Poseidon

 

PS

Der var også mange andre linker av interesse, bl.a.

 

http://www.trawlerworld.com/

http://www.trawlerlife.com/index.htm?main.htm&2

http://www.trawlertrader.com/maintenance.html

 

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Hei igjen,

 

Ja, jeg tenkte også at KåreL kunne være behjelpelig med noen oppklarende kommentarer både når det gjelder det språklige og hvordan disse båtene har vært brukt på fiske.

 

"Snurrevad" er en fiske metode som har vært brukt en hel del både i Nordsjøen og på flate "fiskebanker" inne ved kysten. Metoden har litt til felles med tråling, men den krever ikke så stor maskinkraft som skal til for å trekke med seg en stor og tung trål.

 

Kort forklart kan man tenke seg en "trålpose" med et laaaaangt tau i hver side av åpningen. Fiskingen skjer ved at man begynner med å legge ut en bøye og deretter følger det ene av de laaaange tauene, tauet legges omtrent i en halvsirkel. Når dette tauet er kommet ut, er man fremme med trålposen som også vippes i sjøen. Siden det andre laaaaange tauet også er festet til trålposen kan dette nå legges videre i en halvsirkel, til man kommer tilbake til utgangspunktet.

 

Resultatet er at man har gått i sirkel og de to laaaange tauene danner en sirkel  -  med "trålposen" på midten.

 

Fiskeingen skjer ved at man begynner å vinsje inn de to laaaange tauene samtidig, disse sleper langs bunnen, mens sirkelen hele tiden blir mindre og mindre. Tauene som sleper langs bunnen virvler opp bunnmasse, som skremmer fisken. Fisken skremmes inn i en mindre og mindre sirkel  -  og til slutt inn i posen  -  som da hives inn....

 

Var det en forklaring som det var mulig å få noe utav?

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

For å gjøre det gordt og enkelt; en TRAWLER er en å sammenligne

med en norsk fiske"tråler"; m.a.o. en sjøgående båt som tåler at trålen

trekkes i sakte tempo over fiskebankene. Båt som er bygget for tung sjø,

og som liker seg på havet selv om bølgene slår inn over dekk. Sammelign

en norsk fiskeskøyte med en amerikansk trawler; hva er forskjellen; jo

nemlig akterspeilet. En norsk fiskebåt blir betegnet som en såkalt

"double-ender" (spiss i begge ender) mens en typisk amerikansk småtråler

går under betegnelsen "trawler". Forskjellen er tilnærmet null, borstell fra

akterspeilet. Begge er deplasementsbåter; begge er derfor saktegående;

begge har et positivt spring som gir god bæring i baugen og tillater vannet

å renne over dekk uten problemer. Den strørste forskjellen er nok at med

en "amerikansk trawler" kan man komme til fiskebankene noe hurtigere

(12-13 knop) enn hva man kan med en typisk norsk skøyte (8-9 knop)

Her er nok vi i Norge velsignet med fiskebanker tettere på fastlandet enn

hva de er i USA. Hva gjelder sjødyktighet ville jeg selv absolutt foretrekke

en "double-ender" som både "avviser" sjøen som kommer aktenfra, og

samtidig gir et riktigere løft mellom baug og hekk enn en plattgatter noensinne

vil gjøre

 

m v h

StSoleil

Link to post

OK - da tenker jeg vi vet hva en trawler er.

 

Neste spørsmål:

Går det mange av disse i våre farvann og er begrepet trawler slik det er definert i denne tråden kjent blandt norske brukere av fritidsbåter?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Hei

Jeg har ikke sett så mange av disse båtene her i Oslofjorden i hvert fall.

Men det kommer litt an på hva man regner som trawler. Som du har skjønt

har denne betegnelsen blitt noe utvannet. Jeg vil tro at det går flere av dem

på mer værharde strøk enn her i fjorden. Båten er jo godt egnet på vestlandet,

da den er sjøsterk og lukket.

mvh

giver

Link to post

Hei

Det har vært mange flotte betraktninger om begrepet Trawler. Selv har jeg en båt som fra fabrikken ble lansert som en Trawler. Min båt er Neptim 8500 Trawler. Det er riktignok ikke noen Grand Banks, men du verden for en kjekk helårsbåt. Den er fortreffelig her på Nordvest landet. Det er en utrolig flott langtursbåt med skikkelig ståhøyde over det meste, selv for en som er lang. I tillegg er det et stort selvlensende dekk foran som gjør det mulig å drive aktivt fiske. Det er meg en gåte at ikke flere båter er som denne typen. Stor, romslig, stødig og sikker er mitt inntrykk. Men er det en Trawler, ja det vet ikke jeg. Den har det i navnet sitt.

 

Hilsen

Øyvind

Link to post

Jeg er uenig i den snevre definisjonen av trawlere fra StSolei.  For det förste, en norsk tråler er en fiskebåt, og det finnes sikkert mange amerikanske, kanadiske etc. fiskebåter som har mye til felles med det norske designet og som også kan kalles trawlere.  Jeg trodde vi snakket om trawlere som fritidsbåter, og de har fra et design- og bruksmessig synspunkt, OVERHODET INGENTING med fisking å gjöre.  De ble ikke designet for fisking, de blir for det meste ikke brukt som fiskebåter, og de (i USA) som er interessert i å fiske for sporten sin del, vil mest sannsynlig kjöpe en annen type båt.  De to mest populære kategoriene i sistnevnte tilfelle er enten åpne båter a-la skjærgårdjeeper (walk-arounds) eller "sportfishers".  Gode eksempler på åpne fiskebåter (vanligvis under 30 ft) er Bayliner Trophy, Robalo, Century, Pursuit, Contender, Wellcraft, Boston Whaler og Grady White.  Gode eksempler på sportfishers (vanligvis 30+ ft) er Bertram, Hatteras, Luhrs, Post etc.  Disse er forresten svindyre, og er også rigget med state-of-the-art elektronikk og fiskeutstyr.  Disse sportsfiskebåtene blir ofte brukt til å fiske större fisk som sverdfisk, tuna, etc.  Som i Norge, blir garn forbeholdt den kommersielle flåten.

De fleste trawlere som selges i USA er laget i Taiwan.  Jeg så på en ny 36 fots tråler for et år siden som var laget i Kina (enda billigere arbeidskraft), men som var aldeles lekker.  Båten het Nova Heritage 36, hadde ustyr laget i USA (Cummins diesel etc) og mye teak innvendig.  Andre trawler-merker som jeg kan komme på i farten er Mainship (eneste amerikanske merke), Grand Banks, Marine Trader og Albin.

 

Eksempler på båter som blir kalt trawlere:

http://adcache.boattraderonline.com/6/0/6/34600006.htm

http://adcache.boattraderonline.com/6/0/7/1843607.htm

http://adcache.boattraderonline.com/6/4/6/41954246.htm

 

Sistnevnte blir attpåtil kalt "trawler/sedan/motoryacht all in one".  Som jeg sa, begrepet kan være ganske altomfattende  :smiley:

 

Kåre

Link to post
  • 3 år senere...

Løfter opp denne tråden siden jeg selv (familien) nå i år har blitt eier av en trawler. Vi hadde i omlag ett år vurdert overgang fra motorbåt til trawler, først og fremst ut fra ektefellens behov for lettere å kunne bevege seg både på dekk og inne i båt - grunnet fysisk funksjonshemning. Jeg hadde i lengre tid vurdert kjøp av Grand Banks 42 Europa, men ektefellen holdt igjen grunnet fartspotensialet (maks 12 knop). Jeg undersøkte mer hurtiggående trawlere og endte opp med Beneteaus Swift-konsept fra 2004.

 

I Norge er det nå 6 - 7 båter av denne typen. Samtlige eiere, så langt jeg har oppfattet, er meget fornøyde med båten, både hva gjelder sjøegenskaper, fartspotensiale, oppholdsfasiliteter og total komfort.

 

Poenget med å ta opp denne tråden er imiddertid å bidra til å utveksle erfaringer blant oss trawlere uavhengig av fabrikant, størrelse, fartspotensiale o.a.

 

Er noen parat til å bidra?

Link to post

Posted Image

 

Vi har nå hatt vår Marin Trader trawler i 15 år og har ingen planer om noe annet. De gangene vi kommer over noen annen å drømme om - er det i så fall også en trawlertype !

Helt korrekt som kommentert - det går ikke fort, og nettopp der ligger også noe av poenget. Hele båtopplevelsen er annerledes. En sitter ikke lenger og "kjører" båt, nå er en underveis, kan ta en tur på dekk, rusle rundt hele båten - på dekk, koke kaffe o.s.v. (Autopilot er absolutt en fordel.) Jeg vet, for båten før denne "kjørte" i over 20. Odd Børresen vet det også: "Jeg seiler så seint det går an" og "Reisen tar slutt når du kommer til havn!" Jada, det ruller. Men skal ikke en BÅT følge sjøen da ? Hva gjelder sjødyktighet, så tåler båten mer enn oss. En kommer fram. Jeg opplever faktisk at aksjonsradiusen er større - det er jo så trivelig å være underveis. Når jeg ser akterover, kan jeg konstatere at fiskende småbåteierer også er fornøyd, vi lager langt mindre sjø i 7-8 knop enn det båter som er konstruert for helt andre hastigheter gjør i denne farten.

En ting til, det har blitt trivelig i regnvær også - "og det regner mye når en er i båt", vi har tak, med fremspring, og kan ha dører og vinduer oppe også i regnvær.

Vi har god plass, og en trenger det når en bor i båt, særlig etter at barna har blitt store og ikke er med leger. Joda, så absolutt på besøk. Den yngste har ikke funnet seg noen enda, men et av kvalitetskravene er at vedkommende må være glad i båtliv - så noe må vi ha gjort riktig!

Mat blir tilberedt og fortært ombord, kveldsolen nytes fra akterdekk, en tar bare turer på land. Skipshunden krever det! Vi ligger mye på svai, det er trivelig, og det er alltid plass. God plass. Og på steder en eller ikke kunne ligge. Men selvfølgelig, en må ha en skikkelig lettbåt, RIB, og DEN går fort -- !

Det som undrer oss mest er at det er så relativt få trawlere å se på sjøen ?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...