Jump to content

Hva er en trawler i fritidsbåt sammenheng?


Rolf

Recommended Posts

Og det som er så kjekt med trawlere, er at de aldri går av moten; tvertimot er designet og båttypen like tidløst som elegant -- se bare denne; og sammenlikn gjerne:

 

 

 

Posted Image

 

Trawlere er "ekte" skip, salt og god i smaken. Jeg er ikke helfrelst, men blir det nok med tiden :wink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Klarer jeg å få kona med på tanken er ikke veien lang. Det eneste jeg ønsker er en marsjfart på rundt 12 knop. Og da må maskineriet være noen hester mer enn det som er vanlig.

 

Det er enda noen år til pesjonisttilværelsen kommer. Da skal jeg tøffe rundt i en trawler. Vær du sikker! :cheers:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Det nordnorske begrepet å travle (verb) betyr å tråle med småtrål etter flyndre, rundfisk og reker.

Kanskje noen språfolk kan bekrefte/avkrefte om dette kommer fra eng./am. trawler? Det er mange fellestrekk mellom norske skøyter og am. trawler med hensyn til bruksområde. Men lystbåt-trawleren har vel egentlig bare navnet til felles med opphavet, men fine turbåter er det.

Link to post

Men lystbåt-trawleren har vel egentlig bare navnet til felles med opphavet, men fine turbåter er det.

Skal du på langtur på sjøen skal du ikke "trawle", men ta en "voyage". Trawle gjør man på landjorda. Jeg er enig at opphavet til uttrykket trawler nok er noe annet en det å reise?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Posted Image

 

Her ligger vi med vår trawler i Musøsaltan, på nordsiden av Musøen etter en flott innseiling øst for Bjørnåsen (øyen med de karakteristiske figurene bygget av firkantsten). Musøen liggen litt nord-vest for Fjellbacka og er en deilig lagune å ankre i under forskjellige værforhold.

 

Dette er en trawler som Beneteau utviklet i 2003-4 (så vidt jeg vet). Produsenten brukte mye tid på uttesting og det amerikanske markedet er et sentralt satsingsområde. Vi har byggenummer 111 og det bygges i snitt ett eksemplar i uken hos Beneteau i en svært strømlinjeformet produksjonsprosess, som bl.a. inkluderer grundig overrisling for lekasjetesting. Båten kjennetegnes ved å ha et skrog som "løfter" seg ved stigende hastighet. Motorinstalasjonen er 2 x Yanmar 6 LYA STE (370 HK), som gir en toppfart på litt over 26 knop nærmest uansett last (noe som trolig skyldes "lette " propeller 22 x 23). Den kjøres behagelig i alle fartsområder. Etter at vi fikk denne båten kjører vi stort sett med atskillig lavere fart i forhold til vår forrige båt, først og fremst fordi komforten og bevegelsesmulighetene ombord har blitt atskillig større.

 

Jeg synes at Pascal i #25 beskriver mange av trawlerens kjennetegn. Vi har utelukkende hatt trawleren vår i en sesong og jeg merker meg at Pascal har benyttet sin i 15 år - dette gir forventning om at vi har mange trivelige båtsesonger foran oss.

 

Det eneste litt mindre trivelige jeg har opplevet denne sesongen sammenlignet med andre er at hjelpsomheten fra andre på sjøen er noe mindre ved ankomst til brygger og uthavner. Vi har hatt flere båttyper opp gjennom årene og jeg synes vi fikk mest bistand til ankomst med den minste båten vi har hatt. Jeg har en viss forståelse for dette, men forsøker så godt jeg kan å bistå de fleste - enten båten er stor eller liten. Når vi båtfolk kommer i prat med hverandre virker det som om selve båtstørrelsen kommer i annen rekke, mens erfaringer og synspunkter kommer i første rekke.

 

Når det gjelder observasjoner av andre trawlere har vi sett en god del i området fra Kiel opp i Sundet og Beltene og opp til Aalborg, mens antallet har avtatt i Skagerak.

 

Jeg skjønner at båten langt fra oppfattes som noen ungdomsbåt, men blant oss som har viet mange år til sjølivet vil jeg tro at det er flere som kommer til å velge denne båttypen fremover.

Link to post

blant oss som har viet mange år til sjølivet vil jeg tro at det er flere som kommer til å velge denne båttypen fremover.

:yesnod: Jeg har stor tro på at trawler-konseptet er meget fordelaktig for hjerterytmen. Og, alt etter hva man ønsker seg, også for lommeboken ... se innlegg # 33 ang hva man får for 3,6 mill. ferdig fortollet, momset og tjomset.

 

Lagt til: Nydelig båt, roaldbj. :flag:

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Ikke le, i alle fall ikke med en gang ... tenk over hva folk betaler for litt større båter, f. eks. de sagnomsuste folkebåtene av merke Princess. Eller for den del hva man må ut med for en litt stor en av de norske eller svenske båtene. Så kan du telle køyer -- du får aldri mer enn fire. SÅ kan du ta en nærmere titt på hva du kan finne av nydelige trawlere, og le deg skakk over at du altså kan få en 53 fots luksus motoryacht ferdig inn til steinrøysen for latterlig lave 3,6 :rolleyes:

 

Nåhh. Det er bare tre dager til neste runde med søknader blir avgjort ved Båtfolkets Finansieringskontor på Hamar .. :lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Vil gjerne legge til en kort merknad til priser og verdier på båter.

 

Dersom sammenligningen er med boliger og leiligheter i visse deler av Norge kan nok "avkastningen" være større på boligene og leilighetene sammenlignet med investering i båt.

 

Dersom sammenligningen er med bil er det trolig mer lønnsomt å kjøpe båt.

 

Vi har ikke kjøpt trawler for å tjene penger, men for å trives de årene vi har igjen som tillater oss å ferdes til sjøss. Sammenlignet med internasjonal prisutvikling på båter er det ikke mye som tyder på at investering i båter er omfattende tapsobjekter.

 

Jeg er kjent med at Storebro hadde en spesiell kjede av hendelser knyttet til salg av båter til Kina for noen år siden, men Storebro hadde da lagt seg på en relativt uhensiktsmessig kost-nytte analyse.

 

Jeg ser at båter vi har eid mange år tilbake i dag selges langt over hva vi selv betalte - dette gir ikke den største bekymring for at vi taper alle pengene investert i båt.

Link to post

SÅ kan du ta en nærmere titt på hva du kan finne av nydelige trawlere, og le deg skakk over at du altså kan få en 53 fots luksus motoryacht ferdig inn til steinrøysen for latterlig lave 3,6 :rolleyes:

 

Nåhh. Det er bare tre dager til neste runde med søknader blir avgjort ved Båtfolkets Finansieringskontor på Hamar .. :lol:

For all del jeg er helt enig i at trawler gir mye båt for pengene, og som jeg skrev lengre opp i denne tråden er trawler absolutt mitt førsteønske om jeg skulle kjøpe stor motorbåt. Men for en småbarnsfamilie med 1,5 lønninger og tidsklemme som får en kvelerslange til å rødme av skam, er 3,6 mill en utopi på linje fred i midtøsten..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...