Hallaron Svart 3.September.2006 Del på Facebook Svart 3.September.2006 Må bare få si at Trawler er den båttype som av og til får meg til å vurdere å gå over fra pinnebåt til ... Trawler. Men det blir med vurderingen, og det er lommeboka glad for.... Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Skipper Worse Svart 3.September.2006 Del på Facebook Svart 3.September.2006 Og det som er så kjekt med trawlere, er at de aldri går av moten; tvertimot er designet og båttypen like tidløst som elegant -- se bare denne; og sammenlikn gjerne: Trawlere er "ekte" skip, salt og god i smaken. Jeg er ikke helfrelst, men blir det nok med tiden Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Astor Svart 3.September.2006 Del på Facebook Svart 3.September.2006 Klarer jeg å få kona med på tanken er ikke veien lang. Det eneste jeg ønsker er en marsjfart på rundt 12 knop. Og da må maskineriet være noen hester mer enn det som er vanlig. Det er enda noen år til pesjonisttilværelsen kommer. Da skal jeg tøffe rundt i en trawler. Vær du sikker! Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
avmønstret5 Svart 3.September.2006 Del på Facebook Svart 3.September.2006 Det nordnorske begrepet å travle (verb) betyr å tråle med småtrål etter flyndre, rundfisk og reker. Kanskje noen språfolk kan bekrefte/avkrefte om dette kommer fra eng./am. trawler? Det er mange fellestrekk mellom norske skøyter og am. trawler med hensyn til bruksområde. Men lystbåt-trawleren har vel egentlig bare navnet til felles med opphavet, men fine turbåter er det. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 3.September.2006 Del på Facebook Svart 3.September.2006 (redigert) kommer det sig ikke av att Grand Banks båtarna har tagit linjeföring fra amerikanske fiskebåter/trålare da ?!? Redigert 3.September.2006 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
REM Svart 3.September.2006 Del på Facebook Svart 3.September.2006 Men lystbåt-trawleren har vel egentlig bare navnet til felles med opphavet, men fine turbåter er det.Skal du på langtur på sjøen skal du ikke "trawle", men ta en "voyage". Trawle gjør man på landjorda. Jeg er enig at opphavet til uttrykket trawler nok er noe annet en det å reise? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Nautilus Svart 3.September.2006 Del på Facebook Svart 3.September.2006 Kunne ikke vært mer enig, Worse! Bare så synd prisene er så hinsides ... Her nok et eksempel på en trawler, Nordhavn 43: Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 3.September.2006 Del på Facebook Svart 3.September.2006 Denne lekre saken er avertert til 350.000 Euro: Denne trawleren er en DeFever 53 Performance Offshore Cruiser, med 2X375 Cat, tre lugarer med egne bad, ståhøyde i maskinrommet, +++++ Er det rart at en aldrende sjel sikler mer og mer? Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
giver Svart 3.September.2006 Del på Facebook Svart 3.September.2006 (redigert) kommer det sig ikke av att Grand Banks båtarna har tagit linjeföring fra amerikanske fiskebåter/trålare da ?!? Hei Navnet har de vel tatt fra området de fisket på "Grand Banks"; de store bankene. Banker blir vel også brukt som betegnelse på grunner som det fiskes på i Norge også? "Doggerbank"osv. mvh giver Redigert 3.September.2006 av giver (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 3.September.2006 Del på Facebook Svart 3.September.2006 Her ligger vi med vår trawler i Musøsaltan, på nordsiden av Musøen etter en flott innseiling øst for Bjørnåsen (øyen med de karakteristiske figurene bygget av firkantsten). Musøen liggen litt nord-vest for Fjellbacka og er en deilig lagune å ankre i under forskjellige værforhold. Dette er en trawler som Beneteau utviklet i 2003-4 (så vidt jeg vet). Produsenten brukte mye tid på uttesting og det amerikanske markedet er et sentralt satsingsområde. Vi har byggenummer 111 og det bygges i snitt ett eksemplar i uken hos Beneteau i en svært strømlinjeformet produksjonsprosess, som bl.a. inkluderer grundig overrisling for lekasjetesting. Båten kjennetegnes ved å ha et skrog som "løfter" seg ved stigende hastighet. Motorinstalasjonen er 2 x Yanmar 6 LYA STE (370 HK), som gir en toppfart på litt over 26 knop nærmest uansett last (noe som trolig skyldes "lette " propeller 22 x 23). Den kjøres behagelig i alle fartsområder. Etter at vi fikk denne båten kjører vi stort sett med atskillig lavere fart i forhold til vår forrige båt, først og fremst fordi komforten og bevegelsesmulighetene ombord har blitt atskillig større. Jeg synes at Pascal i #25 beskriver mange av trawlerens kjennetegn. Vi har utelukkende hatt trawleren vår i en sesong og jeg merker meg at Pascal har benyttet sin i 15 år - dette gir forventning om at vi har mange trivelige båtsesonger foran oss. Det eneste litt mindre trivelige jeg har opplevet denne sesongen sammenlignet med andre er at hjelpsomheten fra andre på sjøen er noe mindre ved ankomst til brygger og uthavner. Vi har hatt flere båttyper opp gjennom årene og jeg synes vi fikk mest bistand til ankomst med den minste båten vi har hatt. Jeg har en viss forståelse for dette, men forsøker så godt jeg kan å bistå de fleste - enten båten er stor eller liten. Når vi båtfolk kommer i prat med hverandre virker det som om selve båtstørrelsen kommer i annen rekke, mens erfaringer og synspunkter kommer i første rekke. Når det gjelder observasjoner av andre trawlere har vi sett en god del i området fra Kiel opp i Sundet og Beltene og opp til Aalborg, mens antallet har avtatt i Skagerak. Jeg skjønner at båten langt fra oppfattes som noen ungdomsbåt, men blant oss som har viet mange år til sjølivet vil jeg tro at det er flere som kommer til å velge denne båttypen fremover. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 3.September.2006 Del på Facebook Svart 3.September.2006 (redigert) blant oss som har viet mange år til sjølivet vil jeg tro at det er flere som kommer til å velge denne båttypen fremover. Jeg har stor tro på at trawler-konseptet er meget fordelaktig for hjerterytmen. Og, alt etter hva man ønsker seg, også for lommeboken ... se innlegg # 33 ang hva man får for 3,6 mill. ferdig fortollet, momset og tjomset. Lagt til: Nydelig båt, roaldbj. Redigert 3.September.2006 av Skipper_Worse (see edit history) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Hallaron Svart 3.September.2006 Del på Facebook Svart 3.September.2006 Ja det er utrolig hva man kan få for bare 3,6 mill nå om dagen Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Skipper Worse Svart 3.September.2006 Del på Facebook Svart 3.September.2006 Ikke le, i alle fall ikke med en gang ... tenk over hva folk betaler for litt større båter, f. eks. de sagnomsuste folkebåtene av merke Princess. Eller for den del hva man må ut med for en litt stor en av de norske eller svenske båtene. Så kan du telle køyer -- du får aldri mer enn fire. SÅ kan du ta en nærmere titt på hva du kan finne av nydelige trawlere, og le deg skakk over at du altså kan få en 53 fots luksus motoryacht ferdig inn til steinrøysen for latterlig lave 3,6 Nåhh. Det er bare tre dager til neste runde med søknader blir avgjort ved Båtfolkets Finansieringskontor på Hamar .. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
roaldbj Svart 3.September.2006 Del på Facebook Svart 3.September.2006 Vil gjerne legge til en kort merknad til priser og verdier på båter. Dersom sammenligningen er med boliger og leiligheter i visse deler av Norge kan nok "avkastningen" være større på boligene og leilighetene sammenlignet med investering i båt. Dersom sammenligningen er med bil er det trolig mer lønnsomt å kjøpe båt. Vi har ikke kjøpt trawler for å tjene penger, men for å trives de årene vi har igjen som tillater oss å ferdes til sjøss. Sammenlignet med internasjonal prisutvikling på båter er det ikke mye som tyder på at investering i båter er omfattende tapsobjekter. Jeg er kjent med at Storebro hadde en spesiell kjede av hendelser knyttet til salg av båter til Kina for noen år siden, men Storebro hadde da lagt seg på en relativt uhensiktsmessig kost-nytte analyse. Jeg ser at båter vi har eid mange år tilbake i dag selges langt over hva vi selv betalte - dette gir ikke den største bekymring for at vi taper alle pengene investert i båt. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 3.September.2006 Del på Facebook Svart 3.September.2006 Navnet har de vel tatt fra området de fisket på "Grand Banks".....jo det er sikkert sant...men det jag menade...... att denne typ av fritidsbåt kommer ursprungligen fra USA, der man hämtat linjeföringen på skrov / överbygg fra amerikanska trawlere....gamla amerikanska fiskebåter liknar ju på desse! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hallaron Svart 4.September.2006 Del på Facebook Svart 4.September.2006 SÅ kan du ta en nærmere titt på hva du kan finne av nydelige trawlere, og le deg skakk over at du altså kan få en 53 fots luksus motoryacht ferdig inn til steinrøysen for latterlig lave 3,6 Nåhh. Det er bare tre dager til neste runde med søknader blir avgjort ved Båtfolkets Finansieringskontor på Hamar .. For all del jeg er helt enig i at trawler gir mye båt for pengene, og som jeg skrev lengre opp i denne tråden er trawler absolutt mitt førsteønske om jeg skulle kjøpe stor motorbåt. Men for en småbarnsfamilie med 1,5 lønninger og tidsklemme som får en kvelerslange til å rødme av skam, er 3,6 mill en utopi på linje fred i midtøsten.. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Skipper Worse Svart 4.September.2006 Del på Facebook Svart 4.September.2006 tidsklemme som får en kvelerslange til å rødme av skamKjenner til den der, ja! Det eneste man kan gjøre, er å levere inn den ukentlige søknad til BFH og håpe at man kommer øverst i bunken en eller annen gang. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Blue_Dragon Svart 4.September.2006 Del på Facebook Svart 4.September.2006 Ja, jeg er i hvertfall ikke i tvil om at dette er flotte båter. Sitér dette innlegget Link to post
shipohoi Svart 4.September.2006 Del på Facebook Svart 4.September.2006 i følge maritim teknisk ordbok: trawler A pleasure boat more than 25 feet in length with a displacement hull. Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 4.September.2006 Del på Facebook Svart 4.September.2006 Hei Dette er også en definisjon. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 4.September.2006 Del på Facebook Svart 4.September.2006 Ja dilemma dette med to propeller. 1 propell godt beskyttet av kjøl. Eller 2 propeller stikkende ut, men samtidig sikkerheten med to maskiner. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 4.September.2006 Del på Facebook Svart 4.September.2006 .......og manøvrerbarheten med to propellere. Foretrekker likevel klassisk utførelse med en motor, og for all del: uten flybridge! Trawlers med flybridge ser ikke autentiske ut i mine øyne. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Blue_Dragon Svart 5.September.2006 Del på Facebook Svart 5.September.2006 (redigert) Må si jeg også lar meg imponere av Selene Europe sine båter Det er også veldig fint med lyst grått skrog og hvitt overbygg slik som på Nordhavn sine båter. Flere burde kanskje gå for denne kombinasjonen. Redigert 5.September.2006 av Blue_Dragon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Belgarath Svart 5.September.2006 Del på Facebook Svart 5.September.2006 Jatakk.. Tror kona hadde gjort seg som rederfrue.. ;-) Sitér dette innlegget MVH Ole B ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- '78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut Link to post
giver Svart 5.September.2006 Del på Facebook Svart 5.September.2006 Hei Når det gjelder TRADER har man vel egentlig forlatt trawlerkonseptet. Men det finnes vel meniger om dette også. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.