Skipper Worse Svart 5.September.2006 Del på Facebook Svart 5.September.2006 Det er vel så, Giver, men det er jo en trend som er ganske langvarig. DeFever'en jeg la inn lengre oppe er jo mye mer MY/LRC enn trawler; men mange av DeFever sine mindre design er tidløse trawlere. Samme med GB som begynte på sitt sidespor med Eastbay. Men det gjør jo egentlig ingenting, så lenge de lager så vakre båter? Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
roaldbj Svart 6.September.2006 Del på Facebook Svart 6.September.2006 I perioden jeg aktivt jobbet for å importere Grand Banks fikk jeg ganske mange råd fra amerikanske eiere om at jeg burde kjøpe trawler med sidestabilisatorer. Jeg har registrert at det er flere produsenter av slike. Har noen erfaring med trawler som bruker/ikke bruker sidestabilisatorer? Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 7.September.2006 Del på Facebook Svart 7.September.2006 I perioden jeg aktivt jobbet for å importere Grand Banks fikk jeg ganske mange råd fra amerikanske eiere om at jeg burde kjøpe trawler med sidestabilisatorer. Jeg har registrert at det er flere produsenter av slike. Har noen erfaring med trawler som bruker/ikke bruker sidestabilisatorer? HeiNei, men støtteseilet gjør at båten blir mye stødigere. Det er vel ikke uten grunn at den ble levert med støtteseil. På mange båter i dag er det bare masten igjen som blir brukt til heising av jolle. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 7.September.2006 Del på Facebook Svart 7.September.2006 Jeg har vurdert å anskaffe støtteseil. Ser tidvis at seilbåter bruker dette når de ligger for svai. Vår båt har stort vindfang, noe som gjør at vi sveiper litt omkring når vi er oppankret og det er svak vind. Ser for meg at et lite støtteseil ville motvirke denne "sveipingen". Foreligger det noen greie anbefalinger hvor stort et støtteseil bør være og hvor langt akter det bør plasseres for at det skal ha effekt under oppankring? Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 7.September.2006 Del på Facebook Svart 7.September.2006 Foreligger det noen greie anbefalinger hvor stort et støtteseil bør være og hvor langt akter det bør plasseres for at det skal ha effekt under oppankring?HeiMålene på seilet er forsåvidt gitt når du måler bom og høyde på mast fra innfestning av bommen opp til trinsen der fallet kommer ut av masta. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 9.September.2006 Del på Facebook Svart 9.September.2006 Hei Det ser ut til å være ganske stor interesse for trawlere her på BP. Hvis det noen vil bli med på å lage er forum,klubb, limt tråd e.l. hvor vi kan utveksle erfaringer gleder og bekymringer, så send meg en IM. Jeg vil lodde stemningen, så tar vi det derfra. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 9.September.2006 Del på Facebook Svart 9.September.2006 Jeg har meldt meg på som interessent. Har sendt IM. Det er interessant om vi får til noe i likhet av http://www.passagemaker.com/. Men dette krever ildsjeler. Trawler-markedet / problemstillingene synes å være noe forskjellig i USA sammenlignet med mine spede erfaringer fra Norge/Skandinavia. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 9.September.2006 Del på Facebook Svart 9.September.2006 (redigert) Kanskje heller noe i retning av http://www.mtoa.net Jeg vil selvsagt også med i den celebre forsamling av trawler-interesserte. Redigert 9.September.2006 av Skipper_Worse (see edit history) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Regina III Svart 9.September.2006 Del på Facebook Svart 9.September.2006 Jeg er med, selvfølgelig ! Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 10.September.2006 Del på Facebook Svart 10.September.2006 Jeg deler Skipper_Worse's henvisning til Marine Trawler Owners Association. Dersom en ildsjel finner å ha overskudd til å starte en tilsvarende Norsk Trawler Forening (eller et annet pasende navn) vil det være spennende. Årsaken til at jeg hadde en henvisning til Passagemaker er bl.a. at denne lenken har et stimulerende diskusjonsforum hvor det skilles mellom spørsmål knyttet til motor, strøm, havnespørsmål, o.a. Den amerikanske Marine Trawler Owners Association synes jeg har mange gode lenker, bl.a. til værmeldinger. Mange av henvisningene er tilrettelagt for amerika (havnebeskrivelser, værmeldinger) og av den grunn mindre sentrale for oss her i skandinavia. Etter hvert opparbeider eiere av trawlere erfaringer innen sitt vanlige turområde hvor det er hensiktsmessig å bunkre, ankre og å ferdes. Jeg har møtt stor forståelse i enkelte havner for at jeg kan ringe i forkant for å høre om det er mulig å reservere plass for ankring. Antar at slike telefonnumre kan være av interesse også for andre. Når det gjelder norske presentasjoner som inneholder mye godt båtstoff kan vi sikkert finne mange. En lenke jeg selv stadig er innom er Sandspollen Seil og Spasèr-Club http://home.online.no/~stran/guider/havneguide.htm som har gode lenker til værmeldinger og havnebeskrivbelser. Vi finner disse lenkene også her på BP, men det tar kanskje noe mer tid å søke etter disse. Når det gjelder diskusjonsforum, og muligheten for å få raske svar på spørsmål knyttet til båtlivet tror jeg det er vanskelig å finne en verdig konkurrent til BP. Jeg har fundert noe på om det er hensiktsmessig å ha spesielle fora for enkelte båttyper. Det er etter hvert et ganske betydelig antall slike fora på nettet. Jeg blir stadig overrasket og fasienret over hvor mye relevant stoff som finnes på slike steder. Ulempen er at det mange ganger er vanskelig/tidkrevende å finne disse lenkene. Båtplassen inneholder en stor bredde i tema, og søkemotoren gir stort sett gode treff. Jeg vil nok derfor fortsatt følge innleggene på BP med stor interesse uavhengig av en evt. utvikling av trawler-forum. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 10.September.2006 Del på Facebook Svart 10.September.2006 Ellers var jeg inne i Benetau Swift på messen, det er en utrolig flott båt. Hvis jolla ikke ligger på dekk oppe, er plassen enorm. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
roaldbj Svart 10.September.2006 Del på Facebook Svart 10.September.2006 (redigert) Etter å ha tilbrakt 8 uker i Swiften kan jeg konstatere at det er mye plass om bord. På flybridge er det fin sitteavdeling omkring bord ved førerposisjon. Dette har vært spiseplass og oppholdsplass ved langturene i godt sommervær. Vi har dessuten spist mye på akterdelen av flybridge. Særlig om kvelden og tidlig natt. Når sommersolen har vært som varmest har overbygd akterdekk gitt stor tumpleplass for matbord. Ellers er hovedoppholdsrommet selve loungen - eller hva den skal kalles på norsk. Her er det god bredde, lengde og høyde. Med tre dører mot dekk, god dinette løsning og romslig kjøleskap har familien hatt en storveis båtsommer. Men det finnes også mange andre flotte og gode trawlere. Det var ektefellen som kom med ultimatum om hurtiggående - swift - trawler i tilfelle dårlig vær eller andre omstendigheter ombord som tilsier hutig anløp til havn.. Jeg kan ut fra en alminnelig god kritisk sans ikke se de grunnleggende svakhetene med denne båten. Redigert 10.September.2006 av roaldbj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 13.September.2006 Del på Facebook Svart 13.September.2006 Når vi har begynt å bruke trawler er det andre spørsmål som er mer fremtredende enn før. Ett er hvorvidt det er klokt å benytte tilstettingstoffer på vanntankene. Vi har 2 x350 liter og vi har i Tyskland fått anbefalt å benytte tilstettingsstoffer for å motvirke algevekst. Er dette sentralt med bruk av vann bunkret i Norge? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 12.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2006 Her er en artig historie om en jordomseiling med trawler: Historien om "Idlewild" Båten er en "Diesel Duck". Kunne pinadø hatt en sånn, jeg også -- Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Astor Svart 12.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2006 Når vi har begynt å bruke trawler er det andre spørsmål som er mer fremtredende enn før. Ett er hvorvidt det er klokt å benytte tilstettingstoffer på vanntankene. Vi har 2 x350 liter og vi har i Tyskland fått anbefalt å benytte tilstettingsstoffer for å motvirke algevekst. Er dette sentralt med bruk av vann bunkret i Norge? Vi som bruker båten hver eneste uke i året har et større vannforbruk enn andre vil jeg tippe. I alle fall har fruen det. Så og si tom tank etter hver tur. Derfor har jeg aldri tilsatt vannet med ekstra tilsettingstoffer. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
roaldbj Svart 12.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2006 Jeg har "fundert" mye på - det er vel kanskje det samme som "tenkt" mye på om jeg skal benytte "anti-pest" eler "anti-algemiddel" i vanntankene ombord. Jeg har fremdeles 10 ubenyttede flasker ombord. I Danmark denne sommeren var det en trawler-eier som anbefalte meg på det sterkeste å bruke egen vannslange fra selve vannkranen til båtpåfyllingstanken fordi det var påvist at de lokale vannslangene hadde økt algevekst om sommeren. Han skremte meg såpass at jeg etter dette bruker privat slange fra selve utekranen til påfylling av drikke/vaskevann. I tillegg lar jeg vannet renne ca 5 minutter før det fylles på båten. I mange år har jeg brukt kullfilter ved fremføring av kaldtvann til vasken (for tapping av drikkevann/kaffevann/tevann). Ved tre anledninger har disse kullfiltrene revnet på midten - og jeg har nå "kuttet" disse ut i det jeg synes det har gitt mye ekstraabeid å suge opp alt ferskvannet etter filterbrekasjen. I hovedsak gir det trygt drikkevann å koke vannet i forkant, enten til kaffe-, te- eller isvann. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 12.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2006 En bivirkning av en viss persons manglende evne til å se forskjell på diesel- og vannpåfyllingene, er at QB plent nekter å drikke annet enn kjøpevann. Greit nok det, ingen blir syk og jeg får ha dusjevannet mitt i fred. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
roaldbj Svart 13.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2006 Jeg synes plassering av dieselpåfylling, vannpåfylling og septikavsug på enkelte båter nesten inviterer til feilfylling. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 13.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2006 Hvis slangen som ligger på bryggen har vært brukt til å fylle vann på septiktanken for f.eks å få skyllt denne, og du/jeg/man deretter bruker samme slangen til å fylle ferskvann, ja da..... svar avgitt! Drikkevann eller egen slange for meg takk! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sydvesten Svart 13.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2006 Er ikke uening roaldbj, en skal ikke stresse når en skal bunkre hverken vann eller diesel..... samme type påfyllingsstuss for begge deler er ikke uvanlig, men noen små bokstaver skiller vanligvis de.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Frivakten Svart 9.Januar.2007 Del på Facebook Svart 9.Januar.2007 Fant en link som er verd å ta vare på: Hatteras Owners Forum and Gallery og hatterasowners.com som inneholder enda flere linker. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
roaldbj Svart 28.Februar.2007 Del på Facebook Svart 28.Februar.2007 Det var sist sommer noen spørsmål om myndighetene (politi/tollere) foretok målrettede kontroller av større båter som kom til Norge. Har trawler eiere opplevd økning i kontroller, eller er dette et mediaskapt tema? Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 1.Mars.2007 Del på Facebook Svart 1.Mars.2007 Det var sist sommer noen spørsmål om myndighetene (politi/tollere) foretok målrettede kontroller av større båter som kom til Norge. Har trawler eiere opplevd økning i kontroller, eller er dette et mediaskapt tema? Nei De hilser pent og reiser videre. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.