Jump to content

Hva er akseptabelt for ny trang kalesje

dante

Recommended Posts

Bestilte ny kalesje etter malnummer fra Helly Hansen i stoffet Tradtex. Jeg har ingen erfaringer med dette stoffet. Når jeg skulle sette den på var det virkelig en prøvelse - nesten så jeg ga opp. Umulig uten å ta ned stenger først. Så ut som et trommeskinn når jeg var ferdig. Vil dette bli bra noen gang? Er det grunnløse bekymringer?

Noe slik har jeg ikke opplevet med kalesje fra Måløy Industrisøm som har originalmalene til min 32 år gamle Saga 27. Der passer kalesjen, smakk!!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg opplever hvert år at kalesjen ikke passer når jeg monterer den om våren (hvis man kan kalle det vår . .). I år var det spesielt ille. Glidelåsen på siden lot seg ikke lukke. Det var rundt 5 cm glippe. Nå, etter at den har vært fuktig og fått noen soldager går glidelåsen greit igjen og den sitter stramt og fint. Jeg tror det er vindusplasten (har et stort vindu på hver side) som krymper i kulda som er hovedårsaken hos meg.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Havlengt skrev 55 minutter siden:

- Var kalesja fuktig eller tørr når du monterte?

Ei tight kalesje bør monterast i fuktig / blaut tilstand, er den fremdeles vanskelig å montera vil det bli vrient om eit år eller to..

Jeg monterte den tørr. Har gjort det på andre båter før uten særlige problemer. Ser nå at den kanskje burde monteres våt? Men jeg har ikke noen erfaring med dette stoffet. Står i reklamen at det ikke skal krympe nevneverdig over tid heller.

NilsPils skrev 25 minutter siden:

Jeg tror det er vindusplasten (har et stort vindu på hver side) som krymper i kulda som er hovedårsaken hos meg.

Det var litt av en påstand, er det noe du har tenkt ut selv, he he?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

1 hour ago, Lars H. said:

Det var litt av en påstand, er det noe du har tenkt ut selv, he he?

he, he . . . ??

Dersom du hadde sett pastvinduene når jeg pakker ut kalesjen etter vinteren ville du (kanskje . . .?) forstått hva jeg mener. De er skrukkete og stive. De retter seg ut når de får varme og fuktighet. De sidene som er for korte om våren er stort sett laget av gjennomsiktig plast.

Var det ellers noe du ville vite . . ?

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Jeg har samme utfordring. Har en stor kalesje over akterdekk. Får ikke lukket alle glidelåser i kaldt vær. Men på en sommerdag er den nesten litt slapp. Hos meg har trangheten medført revnede vinduer, kalesjer og sømmer. Gjentatte ganger. Men den er nå 10 -11 år fått nye vinduer 1 gang pluss noen revnede, sydd over sømmer, byttet en del glidelåser noen ganger. 

Jeg har en ikke-standard kalesje på Draco 23. Den er nå noen år gammel og føles trangere år for år.   I glidelåsens bakre «sving» (mellom kalesjetak og sider)  blir det ofte så trangt at jeg ikke får lukket glidelåsen.  Strever ofte med knappingen også. Glidelåsen har revnet i festet og jeg har flere ganger måttet sy denne på igjen med nål og tanntråd.

Kjøpte «Canvas Buddy» på Maritim til bruk istedet for skrujern for å trekke sidekalesjen ned over knappene, og det har vært til god hjelp.  

Nå vurderer jeg rett og slett å løsne og kappe en liten centimeter av bakre kalesjestang, hvor problemet sitter.  

NilsPils skrev for 9 timer siden:

he, he . . . ??

Dersom du hadde sett pastvinduene når jeg pakker ut kalesjen etter vinteren ville du (kanskje . . .?) forstått hva jeg mener. De er skrukkete og stive. De retter seg ut når de får varme og fuktighet. De sidene som er for korte om våren er stort sett laget av gjennomsiktig plast.

Var det ellers noe du ville vite . . ?

At et skrukket plastvindu kan rettes ut, forstår jeg. Men jeg tolket det du skrev som at selve plastvinduet utvidet seg og ble større, altså som at et plastvindu på 100cm × 100cm i -5gr. kanskje ble 105cm × 105cm eller noe slikt i +25gr.  Hvordan plast utvider seg som følge av temperatur har jeg nemlig ikke kunnskap om.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...