Jump to content

Behandling av teak

Alekbjerk

Recommended Posts

Om du vil ha et lyst teakdekk må du ikke bruke olje. Olje har ganske kort levetid, og  hele jobben må tas på nytt om man ikke passer godt på. Bruk heller en teak sealer. Snappy eller annet merke. Holder selv på med å fjerne lakk fra teakdekket mitt. (Noen trodde det ville se fint ut i lengden) Dette skal jeg ha sealer på for at det skal se nytt ut. Har ikke funnet hvilken jeg skal gå for. Men det er kanskje noen her inne som har erfart hvilken som holder lengst. 

Redigert av Ttor (see edit history)

Snappy er som nevnt over her sterke saker, så vær varsom ved bruk og ikke skrubb hardt på teaken. Du trenger ikke ha olje på etter du har renset teaken. Hva som skal påføres etter behandling tenker jeg er en smaksak og avhenger av erfaringer og gamle vaner. Selv ringte jeg til Sandøy Båtdekk som må sies å være eksperter på området. De benytter Australske Teakseal på sine produkter. Jeg er i det minste superfornøyd med disse produktene og går aldri tilbake til olje igjen. http://baatdekk.no/teakseal/ 

Redigert av GVH1979 (see edit history)

Det er i følge SeaSea tomt for Golden Teak Sealer i hele lander for tiden(de kjøpte opp restpartiet i fjor høst og er tomme nå).

Importøren ville ikke betale ekstra for termotransport, så neste forsendelse er ikke ventet før i løpet av neste uke :pray:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

GVH1979 skrev 1 time siden:

Snappy er som nevnt over her sterke saker, så vær varsom ved bruk og ikke skrubb hardt på teaken. Du trenger ikke ha olje på etter du har renset teaken. Hva som skal påføres etter behandling tenker jeg er en smaksak og avhenger av erfaringer og gamle vaner. Selv ringte jeg til Sandøy Båtdekk som må sies å være eksperter på området. De benytter Astralske Teakseal på sine produkter. Jeg er i det minste superfornøyd med disse produktene og går aldri tilbake til olje igjen. http://baatdekk.no/teakseal/ 

Støttes 100%!:thumbsup:

DSC_2038.jpg.1dfb37cd2bde1cebb5c6786f4a142dee.jpgDSC_3297.JPG.9a448e6e7d2c6fa440f841a12df2ff11.JPG

Sjøbliss skrev 15 minutter siden:

Har du prøvd denne opp mot Höveling?

Hei Sjøbliss. Jeg regner med ditt spørsmål var rettet til meg? Jeg syntes Høveling etterlater seg et veldig fint resultat og jeg hadde nok godt for denne hadde jeg ikke tatt kontakt med Sandøy Båtdekk. Ettersom jeg er meget fornøyd med teakseal ser jeg ikke noen grunn til å gå tilbake til olje, da jeg ikke finner noen argument som taler for olje fremfor hva jeg nå benytter. 

Redigert av GVH1979 (see edit history)

Jeg har forsøk litt av hvert når det kommer til teakbehandling og når jeg ser bildene til @Sjøbliss (beklager å si det)så ser jeg det samme som jeg erfarte i fjor. Hövelling sin rens og brightner er rett og slett for mild. Teaken blir ikke helt ren og møkka blir forseglet inne med sealeren.

Jeg har forsøkt 3 systemer, A-Glaze/Sandøy Båtdekk sine produkter/Hövelling.

A-Glaze: Har den beste rens og brightner, men sealeren deres er nesten umulig å påføre jevnt samt at den ikke har den gyldne fargen som jeg liker.

Sandøy Båtdekk: Rens og brightner var en vits. Kunne like gjerne brukt grønnsåpe. Sealeren deres var bra og god å påføre, men kunne vært mer holdbar.

Hövelling Golden Teak: Rens og brightner er ikke effetiv nok. Bedre enn Sandøy sin, men møkka sitter fremdeles igjen. Sealeren deres er den beste på markedet. Lett å påføre jevnt, fin gylden farge og god holdbarhet.

På bakgrunn av disse erfaringene siste 3 sesonger blir det i år følgende produkter:

1. Rens og brightner fra A-Glaze: https://www.aglaze-norge.no/produkt/teak-care-kit/ 

Her er en film fra bruken: https://youtu.be/zvBzejkLD08

2. Sealer fra Hövelling Golden Teak: http://www.warnersbaatbu.no/default.pl?showProduct=769

Jeg har ikke forsøkt hverken Snappy`s eller Respect, men jeg hører at Snappy`s er alt for sterk, men at Respect(ikke PRO) skal være både bra og effektiv. Utfordringen er jo å finner en rens og brightner som gjør jobben uten å ødelegge natene og det gjør A-Glaze(i hvert fall på mitt dekk). Jeg har for øvrig silikon-nater. De fleste dekk har nater av hybrid-masse og det blir en annen teknologi. Slik sett kan ett produkt ødelegge ett dekk(natene) mens det fungerer uten problemer på et annet. Derfor bør man gjøre et forsøk på et lite område før man går igang med ukjent produkt på hele dekket.

Hvis jeg husker på det skal jeg ta noen "før og etter bilder" når jeg kommer så langt at teaken skal tas.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

20150518_132354.jpg.cd927439fa967409baf190ff99dcca71.jpg

Her er det benyttet A-Glaze rens og brightner og det har blitt helt rent, men sealeren deres var tå tynn at det ble skjolder(umulig å fordele jevnt) og skjoldene blir heller ikke borte ved strøk-2. Derfor blir der rens/brightner fra A-Glaze og sealer fra Hövelling.

Worry II skrev for 2 timer siden:

Jeg forsøkte Hempel sin Teak Cleaner i år. Den er i pulverform i boksen. Fulgte anvisningen, men resultatet ble langt i fra bra :nonod: Styr unna.

Det er ren oksalsyre i denne. Jeg har fått godt resultat med å blande litt sterkere og la den stå noe lenger en beskrevet, men jeg tror også resultatet avhenger veldig av hva teaken har av sealer eller oljer fra før.

Høne, øl og hornmusikk!

Captain Chaos skrev Just now:

Det er ren oksalsyre i denne. Jeg har fått godt resultat med å blande litt sterkere og la den stå noe lenger en beskrevet, men jeg tror også resultatet avhenger veldig av hva teaken har av sealer eller oljer fra før.

Jeg brukte masse pulver og lot det stå i 40 minutter. Prøvde med og uten skrubb. Men dette er beregnet for større skipsdekk, stod det. Mulig fordi det ikke skal trenge å skrubbes ? Latmanns teakrens :giggle: 

Er dere ikke redd teaken slites veldig fort med alle de rensemidlene dere bruker. Oksalsyre fjerner veldig mye naturlig olje og trefiber. 

Og snappy er jo verstingen. 

Terrassen min behandler jeg med oksalsyre før beis, men etter 10 år nå med rens annen hvert år er treverket veldig dårlig.

bare en tanke å ikke rense for mye, men heller vaske jevnlig med såpe beregnet for dette. Feks Osmo har noe såpe som er veldig god

10 hours ago, VannTro said:

Her er det benyttet A-Glaze rens og brightner og det har blitt helt rent, men sealeren deres var tå tynn at det ble skjolder(umulig å fordele jevnt) og skjoldene blir heller ikke borte ved strøk-2. Derfor blir der rens/brightner fra A-Glaze og sealer fra Hövelling.

Hei @VannTro, dette ser jo fantastisk bra ut ja. Dersom min 9 år gamle teak kan bli så fin så er ikke Höveling sin rens god nok nei. Skal nok prøve A-Glaze neste år! Takk for tips. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

@Sjøbliss Ikke noe problem å få teaken din helt strøken. A-Glaze er ikke det rimeligste, men de har veldig mange gode produkter(bortsett fra sealeren som må påføres av en proff-maler :smiley:).

Produktene fåes kun på nett fra den Norske importøren. Jeg vet at W-Yacht(Importør av Clipper/Explorer/Dofour) benytter A-Gaze når de utfører jobber for kunder. De har en servicesjef(Engelskmann) som har bred erfaring med det meste og har testet mye.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...