Morten1989 Startet 11.April.2018 Link til dette innlegget Startet 11.April.2018 Hei folkens! Jeg og en kompis holder på og bytte gir i en Agder 840, giret er ett ZF63, det passer bra mtp høyde mellom akslingene i giret og total lengden på giret. MEN. girhuset er en del større enn det gamle giret, ett HBW 360, og dermed mangler vi litt plass i kjølen i båten. Giret tar i skrogsidene selv om vi må ha det enda 2-3 cm lengre ned. sånn som jeg ser det har vi 3 valg. 1. Kjøpe nytt gir, dette sitter laaaangt inne og gjøre.. 2. Kappe ut en utsparing i skrogsiden (i kjølen) og så støype ett «hus» utvendig som gjør at vi får litt mer plass, kansje 20-30cm langt. 3. Endre vinkel på aksling, aksel hylse er støpt inn i plater bak i akterlugaren. Dette kan gå, men man må da endre høyde og vinkel en del på motor og der er det trangt under dørken. er det noen som kan hjelpe oss litt på vei? Hva er mest hensiktsmessig og gjøre? Hva er best og gjøre? Og vil Evnt det og kappe litt i skrogsiden utgjør noe mtp stivhet i båten? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 11.April.2018 Link til dette innlegget Svart 11.April.2018 Kan ikke si hva som er best men har sett båter hvor det er støpt på en bung på utsia for å få plass til giret. Har ikke hørt at det var noe problem. En del Viksund båter som opprinnelig var levert med vinkelgir fikk påstøpt en kjempe pung for og gi plass til både motor og gir når de ble ombygd til vanlig motorinstallasjon. Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 11.April.2018 Link til dette innlegget Svart 11.April.2018 løft motor og aksling det er den eneste rette måten og gjøre det på ellers blir det bare noe jallamekk eller løft motoren å få et gear med dropp Sitér dette innlegget Link to post
Morten1989 Svart 11.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2018 båt 45 skrev 2 minutter siden: løft motor og aksling det er den eneste rette måten og gjøre det på ellers blir det bare noe jallamekk eller løft motoren å få et gear med dropp Jeg kan maks løfte motor 2-3 cm i framkant ellers går den i dørken. Å sette på ett gir med dropp blir alt for høyt ser jeg for meg. når du sier løft aksling, mener du da og heve hele akslingen opp noen cm? Eller bare tilte aksling en grad eller 2? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 11.April.2018 Link til dette innlegget Svart 11.April.2018 Jeg mener bestemt at å lage en liten lomme overhodet ikke behøver å svekke skroget eller ha noen andre vesentlige ulemper, bortsett fra at det er en litt stor og kanskje ubeleilig jobb. Egentlig ser det ut som du ikke har noe annet valg med de forutsetningene du nevner. Jeg hadde derfor gått for den. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
båt 45 Svart 12.April.2018 Link til dette innlegget Svart 12.April.2018 ok hva med et gear med åtte graders vinkling slik at du slipper å løfte den så mye i forkant .og så lette motor så mye du kan, og deretter løsne aksling bak i stevnen ,og tilpasse den til motoren Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 12.April.2018 Link til dette innlegget Svart 12.April.2018 Bytte gear er den letteste og billigste løsningen om man skal regne med timer. De andre 2 alternativene er mye jobb. Sitér dette innlegget Link to post
Morten1989 Svart 12.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2018 Kompisen min har ringt til Agder Boats for å dobbelsjekke om det vil være problemer ang og kutte hull i kjølen, og det var det ikke. Å bytte gir er egentlig siste utvei slik vi ser det, for vår del. For andre er det kansje den beste løsningen. Hvis det er interesse for det kan jeg legge ut bilder underveis her av jobben. Det ville hjulpet oss masse og for å få veiledning osv i prosessen :) Sitér dette innlegget Link to post
stig arve Svart 12.April.2018 Link til dette innlegget Svart 12.April.2018 https://sleipner.no/kategori/1782/powertrain/ http://www.powertrain.no/index.php?option=com_eshop&view=product&id=33&catid=15&Itemid=161 Kanskje noe sånt hadde vert noe. Sleipner sin krever sikert aksling og motor deler vinkelen de skal oppta og da ser eg for meg motor må opp i fram kant? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 13.April.2018 Link til dette innlegget Svart 13.April.2018 Hvorfor ikke selge 63 (630 ) gearet og fikse 360 gearet, eller kjøpe en brukt kasse som passer? I utgangspungtet er jo 63 gearet mere verd. Om du ikke har en motor på 300hk + så trenger du ikke så stort gear. Sitér dette innlegget Link to post
Morten1989 Svart 13.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2018 Hanto1. Har sjekket opp dimmensjon på Zf45 giret, det er 2 cm mindre, så det blir enda for lite desverre :( Stig Arve. Den koblingen koster like mye som ett brukt gir :P Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.