Jump to content

Agder 840, hvordan lage plass i kjølen til nytt gir

Morten1989

Recommended Posts

Hei folkens! Jeg og en kompis holder på og bytte gir i en Agder 840, giret er ett ZF63, det passer bra mtp høyde mellom akslingene i giret og total lengden på giret. MEN.

girhuset er en del større enn det gamle giret, ett HBW 360, og dermed mangler vi litt plass i kjølen i båten. Giret tar i skrogsidene selv om vi må ha det enda 2-3 cm lengre ned.

3AAA5558-570F-40A5-8D82-16FC4AED9EF7.jpeg.bd6b0a815a6a4d7ecd36bfcb60238f7a.jpeg

D50411D4-74D5-4D2B-BB94-269537247300.jpeg.1400df6f2f58fa5db5fff2ec4c9320c0.jpeg

sånn som jeg ser det har vi 3 valg.

1. Kjøpe nytt gir, dette sitter laaaangt inne og gjøre..

2. Kappe ut en utsparing i skrogsiden (i kjølen) og så støype ett «hus» utvendig som gjør at vi får litt mer plass, kansje 20-30cm langt.

3. Endre vinkel på aksling, aksel hylse er støpt inn i plater bak i akterlugaren. Dette kan gå, men man må da endre høyde og vinkel en del på motor og der er det trangt under dørken.

3CD70589-DBCD-4EC1-8CAF-1B9552DABFF6.jpeg.82f3942e5bcd0edb223bc6f301010032.jpeg

0C7BE15F-C62F-420F-8C0D-80D712ACF5B6.jpeg.4fc3d972b297b0779ca06d154308df6e.jpeg

er det noen som kan hjelpe oss litt på vei? Hva er mest hensiktsmessig og gjøre? Hva er best og gjøre? Og vil Evnt det og kappe litt i skrogsiden utgjør noe mtp stivhet i båten?

båt 45 skrev 2 minutter siden:

løft motor og aksling det er den eneste rette måten og gjøre det på ellers blir det bare noe jallamekk eller løft motoren å få et gear med dropp

Jeg kan maks løfte motor 2-3 cm i framkant ellers går den i dørken. Å sette på ett gir med dropp blir alt for høyt ser jeg for meg.

når du sier løft aksling, mener du da og heve hele akslingen opp noen cm? Eller bare tilte aksling en grad eller 2?

Jeg mener bestemt at å lage en liten lomme overhodet ikke behøver å svekke skroget eller ha noen andre vesentlige ulemper, bortsett fra at det er en litt stor og kanskje ubeleilig jobb. Egentlig ser det ut som du ikke har noe annet valg med de forutsetningene du nevner. Jeg hadde derfor gått for den.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Kompisen min har ringt til Agder Boats for å dobbelsjekke om det vil være problemer ang og kutte hull i kjølen, og det var det ikke.

Å bytte gir er egentlig siste utvei slik vi ser det, for vår del. For andre er det kansje den beste løsningen.

Hvis det er interesse for det kan jeg legge ut bilder underveis her av jobben. Det ville hjulpet oss masse og for å få veiledning osv i prosessen :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...