Guest Avmønstret# Startet 11.April.2018 Link til dette innlegget Startet 11.April.2018 Tenkte jeg skulle få litt mer orden på gummijolla denne sesongen. Har pleid å slepe eller ha den på fordekket, men så ble jeg litt inspirert av ett bilde i en tråd her på BP: Og tenkte... hva om jeg plasserer snap davit i baugen på gummijolla og vipper den opp tilsvarende båten på babord side i bildet? Er det nok sideveis bevegelsesmulighet i en sånn snap davit til at jeg kan ha en i baugen, eller må jeg ha to? Og vil en ha styrke nok? Har aldri hatt/brukt snap davit så det kan godt hende jeg er helt på jordet her ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 11.April.2018 Link til dette innlegget Svart 11.April.2018 Følger. Sliter med det samme. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
oberst1 Svart 11.April.2018 Link til dette innlegget Svart 11.April.2018 (redigert) Vil tro det funker... Har hatt Weaver sine på plattformen på forrige båt og tenker to stk for stabilitet. Dessuten slipper du konflikt midt på stigen der? Det er jo for å vippe den sikkert opp og samtidig sikre, men man kan jo avlaste vekten på den lille baugen mer midtskips ved ørene bak toftene eller bak ved motorveggen der. Kikk på utvalget til Seatronic under Weaver (inspirasjon ihvertfall, dyre produkter). Her er bilde fra i dag: Ellers har du sett disse enkle ringene som ser ut som fenderholder? Vipper akter på jolla rett oppi edit: passer vel ikke bredden på seilbåten disse ringene... Redigert 11.April.2018 av oberst1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 11.April.2018 Link til dette innlegget Svart 11.April.2018 Jo, men du blokkerer badetrapp / mulighet for kjapp tilgang til badetrapp om du skulle falle i vannet. Siste gang jeg surra det til så var jeg veldig glad for kjapp tilgang til trappa. (var 4 grader i vannet) Prioriter sikkerheten ved dette, Pinkvin.. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 11.April.2018 Link til dette innlegget Svart 11.April.2018 Har eksperimentert en del med plassering av gummibåten da jeg hadde seilbåt. Men ente vel opp med at det eneste sikre var og surre den skikkelig på fordekket. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 11.April.2018 Link til dette innlegget Svart 11.April.2018 Worry II skrev 7 minutter siden: Jo, men du blokkerer badetrapp / mulighet for kjapp tilgang til badetrapp om du skulle falle i vannet. Siste gang jeg surra det til så var jeg veldig glad for kjapp tilgang til trappa. (var 4 grader i vannet) Prioriter sikkerheten ved dette, Pinkvin.. Jeg ser den. Men i praksis så gjør jeg det allerede når jeg binder jolla opp mot akterspeilet. Gjør ofte det når båten ligger i båsen. Drar den godt opp så bare litt av akterdelen av jolla er nedi, ellers så gror det så besatt. Og det hender også at jeg binder jolla helt opp bak når jeg skal gå lengre strekk. Det er i grunne en avveining. Å ha ei jolle som er lett å få på vannet vs en på dekk som kan være mer krevende å få på sjøen, vs å ha tilgjengelig badestige fra sjøen. Nå har jeg jo redningsflåte også da men.. når jolla ligger på dekk så må den flyttes før jeg får tilgang til deksluka med redningsflåten. -- Teoretisk ville jeg kunne vippe ned stigen før jeg hekter opp jolla, så dra stigen opp så mye som det går, tipper den vil komme opp av sjøen, men stikke ut bak og se "yalla" ut ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 11.April.2018 Link til dette innlegget Svart 11.April.2018 Sitat Teoretisk ville jeg kunne vippe ned stigen før jeg hekter opp jolla, så dra stigen opp så mye som det går, tipper den vil komme opp av sjøen, men stikke ut bak og se "yalla" ut ;-) Hvordan skal du komme deg om bord når du møter kjølen fra en jolle over stigen? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 11.April.2018 Link til dette innlegget Svart 11.April.2018 Bårdp skrev 1 minutt siden: Hvordan skal du komme deg om bord når du møter kjølen fra en jolle over stigen? Innbiller meg at jeg er tarzan nok til å klare det så lenge jeg får fot og håndfeste, men kanskje ikke i fire graders vann nei.. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 11.April.2018 Link til dette innlegget Svart 11.April.2018 Pinkvin skrev 29 minutter siden: Innbiller meg at jeg er tarzan nok... Jeg er under 50, du ? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 11.April.2018 Link til dette innlegget Svart 11.April.2018 Worry II skrev 9 minutter siden: Jeg er under 50, du ? Rett under 50 men har ligget i hardtrening siste par årene og har forhøyet selvtillit ifht egne evner akkurat nå, i hvert fall frem til det uunngåelige forfallet tar meg igjen, igjen ;-) Ikke dermed sagt at det er noen som helst sammenheng mellom det jeg tror jeg kan få til og det jeg faktisk får til. Men om det blir badetemperatur denne sommeren så kan jeg jo prøve. Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 11.April.2018 Link til dette innlegget Svart 11.April.2018 (redigert) Viktig poeng å tenke sikkerhet ja, men slik du har den i dag...samme problem? Evt før du slår fra deg tanken på snap daviter; ved utgangspunkt i sånn type jeg viste bilde av går det an å måle litt først. Mulig jolla kommer så langt ut at du ser løsning for stigen eller ett trinn mellom jolla og akterspeilet? Små Mob-stiger og disse taustigene finnes også.. edit: Det var på Marexen vi hadde Weaver, men de hadde laget treklosser (teak eller noe) som var montert rett på veggen på plattformen og hurtigfester. Disse klossene gjør jo at både vinkling og avstand kan tilpasses en del. Redigert 11.April.2018 av oberst1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 11.April.2018 Link til dette innlegget Svart 11.April.2018 oberst1 skrev 11 minutter siden: Viktig poeng å tenke sikkerhet ja, men slik du har den i dag...samme problem? I praksis ja, drar alltid opp jolla når jeg ligger i bås, og etter min begrensede erfaring så er det der jeg ramler i sjøen ;-). Men også når jeg, av og til, knyter jolla opp på akterspeilet når jeg går på enkelte turer. Ganske søkt, men jeg sliter med å tåle "smattinga" av jolla som henger på slep. Er ikke så opptatt av sakte fart når jeg er turmodus, men har også opplevd å være i grenseland ifht vær og sleping av jolle, så jeg vil ha en løsning som er enklere enn å heise den på dekk for det gjør jeg ikke så veldig ofte egentlig. Det tar jo litt tid og når jeg ligger i bås så må jeg bære jolla langs utrigger og så heise den ombord, syns det er knotete. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 12.April.2018 Link til dette innlegget Svart 12.April.2018 Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Worry II Svart 12.April.2018 Link til dette innlegget Svart 12.April.2018 (redigert) Hva med andre veien ? Da kan du beholde motoren på.. Sett denne ?: http://www.allboatproducts.com/Davits-for-Dinghies/Pivot-Up-Vertical-Davits/dinghy-rings-flex-pivoting-vertical-davit.html Redigert 12.April.2018 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.April.2018 Link til dette innlegget Svart 12.April.2018 Framtia skrev for 2 timer siden: Dama mi er ikke så fyldig i hekken ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.April.2018 Link til dette innlegget Svart 12.April.2018 Worry II skrev 5 minutter siden: Hva med andre veien ? Da kan du beholde motoren på.. Sett denne ?: http://www.allboatproducts.com/Davits-for-Dinghies/Pivot-Up-Vertical-Davits/dinghy-rings-flex-pivoting-vertical-davit.html Grunnen til at jeg tenker baug ned er fordi jolla er smalere i baugen så en slipper å få den ut/opp for at den ikke skal gå i sjøen. Helt ærlig syns jeg det der så for voldsomt ut, metallstenger på kryss i hytt og vær ;-) . Er mer i retning av snapdavit fra Maritim pluss lim for under to tusen samlet og finne et bedre alternativ til å "bare" binde den med tau til akterspeilet. Dvs jeg aksepterer en løsning hvor jeg hekter i ene enden, vipper opp har har to tau i faste lengder med ett eller annet klips for å sikre jolla. Syns båten min ser mer og mer ut som et kråkereir bak ved cockpit med påhengsmotorer, grill, livbøyer, tau, solceller, ankorlina og all slags "drit" hengende, tror ikke jeg tåler å ha gummijolla hengende sånn som det i tillegg. Eller kanskje jeg har vippet "point of no return" for lenge siden og kan gi faen :-D Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 13.April.2018 Link til dette innlegget Svart 13.April.2018 Nå har Maritim tibud på Snap-daviter. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.April.2018 Link til dette innlegget Svart 13.April.2018 Ser det. Spørsmålet er om de kan limes på gummibåt av hypalon? De har hypalonlim, men er festene laget av pvc så er jeg vel like langt... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.April.2018 Link til dette innlegget Svart 13.April.2018 Fikk bekreftet fra Maritim at jeg må ha fester i hypalon, som de ikke selger. Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 13.April.2018 Link til dette innlegget Svart 13.April.2018 (redigert) Ser for meg en enklere løsning uten bruk av snap davit. Hva med å monteren et slikt baugøye helt inne ved overgang akterspel/plattform? Så trer du fanglinen til jolla gjennom dette øyet, reiser den på høykant og teiter til fanglina og gjør denne fast i kryssholt. Må selvsagt uansett ha stabiliserende liner i kryss fra jollens sider. Gir deg "ren" plattform når jolla er på vannet, uten noe å snuble i for bare tær. Redigert 13.April.2018 av Rolf (see edit history) Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.