Jump to content

Edit History

VannTro

VannTro

@Mouche  SAP hadde gjort et lite "overlag" og han har ikke veldig ulik båt. Ja, jeg har 200 watt solceller og det hjelper på drift av kjøleskap/varmer/lys, men det blir som du ser av det tenkte tilfelle til SAP under her ingenting i forhold til fremdrift.

SAP.JPG.f0e1f5afb7ddd43c25780ee342c36054.JPG

VannTro

VannTro

@Mouche  SAP hadde gjort et lite "overlag" og han har ikke veldig ulik båt. Ja, jeg har 200 watt solceller og det hjelper på drift av kjøleskap/varmer/lys, men det blir som du ser av det tenkte tilfelle til SAP over her ingenting i forhold til fremdrift.

SAP.JPG.f0e1f5afb7ddd43c25780ee342c36054.JPG

VannTro

VannTro

sap_2000 skrev for 1 time siden:

Eliktrifisering av fritidsbåtflåten har blitt diskutert opp og ned i mente i en annen tråd nylig.

Kom endel innspill vedr energibehov, krav til infrastruktur og ikke minst kostnad vedr dette.

Problemet er at det ikke alltid er fornuften som styrer. Jeg er også redd hva for hva enkelte politikere kan kan finne på å gå inn for etter å ha sett en presentasjon og gjerne en elbåtdemo på 10 minutter i Oslo havn med en katamarandaycruiser i 5 knop. Funker jo flott det...

Når det er sagt så har du og jeg en båttype som er blandt en relativt liten prosentandel av den eksisterende motorbåtflåten (bobåt) som teoretisk kan elektrifiseres og fortsatt ha noenlunde samme bruksmønster som i dag. Det vil si om man ser bort fra en investeringskostnad på mer enn båtens verdi og at man hadde vært tvunget til mange dager i havn for å få ladet (med dagens infrastruktur).

Skrev litt om det i tråden under.

Den dagen noen i miljøets navn finner på at dieselen på sjøen vil koste 50 kroner literen så tror jeg markedet for 95%+ av den eksisterende motorbåtflåten på 30+ fot (feriebåtene) vil dø over natta. Det samme med båtlivet slik vi kjenner det.

Hilsen SAP med 2 x elbiler på gårdsplassen

@Mouche  SAP hadde gjort et lite "overlag" og han har ikke veldig ulik båt. Ja, jeg har 200 watt solceller og det hjelper på drift av kjøleskap/varmer/lys, men det blir som du ser av det tenkte tilfelle til SAP over her ingenting i forhold til fremdrift.

• Create New...