geirmund Startet 12.April.2018 Link til dette innlegget Startet 12.April.2018 Skal kjøpe ein liten påhengsmotor til bruk på ein færing til dorging. Max 6 hk. Her eg bor har Yamaha og Susuki forhandlera. Er det andre merke som bør vurderast, med tanke på pris og kvalitet? Er dette noko som er gunstig å kjøpe på nett? Er glad for tips. helsing Geirmund Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.April.2018 Link til dette innlegget Svart 12.April.2018 ville kjøpt det merket som har den mest oppegående lokale forhandleren :) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Worry II Svart 12.April.2018 Link til dette innlegget Svart 12.April.2018 (redigert) Jeg skal som nevnt i tidligere tråd ha den nye Honda 6hk. Har hatt Suzuki og Mercury før, men tror Hondaen er lettere å dra i gang for unga. https://www.westsystem.no/p/18577/honda-bf-6-hk---4-takt På tide de fikk en arvtager til den eldgamle 5-hesteren Redigert 12.April.2018 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
geirmund Svart 12.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2018 Takk for innspel. Oppegåande forhandler tel nok mykje ,ja. Finnest det billige kinakopier av påhengser og? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.April.2018 Link til dette innlegget Svart 12.April.2018 det gjør det. Parsun er feks kopi av yamaha. Har sett de har fått bra score i tester - og ikke fullt så bra. en annen ting å tenke på er vekt , men er vel ikke de store forskjellene i denne klassen - alle motorene i klassen er ensylindrede om jeg ikke husker feil her kan du få en pekepinn på specs og priser på suzuki, toihatsu og honda: ((og forsåvidt mercury som er lik tohatsu på småmotorene) https://www.westsystem.no/m/286/motorer Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
REMA Svart 12.April.2018 Link til dette innlegget Svart 12.April.2018 Personlig har jeg best erfaring med Tohatsu, og desidert dårligst med Mercury. Tohatsuen har aldri stoppet, og har starta på første drag i 7 år. Mercury derimot bruker lang tid på å starte, girer elendig og hadde problemer fra dag 1. Hvis det ikke selges Tohatsu i nærheten ville jeg kjøpt Honda, eller Yamaha. Disse er gode motorer i følge det jeg har hørt. Suzuki er heller ikke så verst, men kjenner en som har hatt en rekke problemer med en 100 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Rotorrex400 Svart 13.April.2018 Link til dette innlegget Svart 13.April.2018 Jeg ville anbefalt Yamaha dine 6-hestere. Har en selv og er veldig fornøyd, lett og dra i gang etter den er stått lenge og den går fint. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 13.April.2018 Link til dette innlegget Svart 13.April.2018 Jeg ville kjøpt et anerkjent merke av en lokal forhandler med godt rykte. Om det er flere alternativer, hadde pris fått en betydning. Hadde selv foretrukket Yamaha, men har lite grunnlag for begrunnelse. Er mer at jeg har vokst opp med pålitelig motor fra dem og har hatt litt tull med et par motorer fra andre merker. Uansett er ingen av disse modellene i produksjon nå. Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 13.April.2018 Link til dette innlegget Svart 13.April.2018 Yamaha, alltid.?? Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
geirmund Svart 15.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2018 Takk for svar. Ut fra dette blir det nok ein Yamaha fra lokal forhandler Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 15.April.2018 Link til dette innlegget Svart 15.April.2018 Har sett at de fleste 4, 5 og 6hk er vel samme maskineri, 1 sylindret og forgasser og kanskje samme blokk. Hvordan er det med trimming av maskinene i denne klassen? Sitér dette innlegget Link to post
Snusmumrikken Svart 15.April.2018 Link til dette innlegget Svart 15.April.2018 (redigert) REMA skrev On 12.4.2018 at 21.48: Personlig har jeg best erfaring med Tohatsu, og desidert dårligst med Mercury. Tohatsuen har aldri stoppet, og har starta på første drag i 7 år. Mercury derimot bruker lang tid på å starte, girer elendig og hadde problemer fra dag 1. Hvis det ikke selges Tohatsu i nærheten ville jeg kjøpt Honda, eller Yamaha. Disse er gode motorer i følge det jeg har hørt. Suzuki er heller ikke så verst, men kjenner en som har hatt en rekke problemer med en 100 hk. Litt morsomt da Tohatsu produserer motoren for Mercury i denne klassen (Også Evinrude - mulig flere). Redigert 15.April.2018 av Snusmumrikken (see edit history) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Worry II Svart 16.April.2018 Link til dette innlegget Svart 16.April.2018 Jeg kommer tilbake over neste helg med hvordan Honaen er. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 16.April.2018 Link til dette innlegget Svart 16.April.2018 Håper den er bedre enn den noen år gamle 5-hesteren vi kjøpte for å ha på sommerbåten nordafor... Utrolig tung å dra rundt, er oppvokst med 2-sylindra Evinrude 5-6 hestere og de kunne man jo bare dreie på kroppen og rykke i snora så gikk de. Honda'n krever faktisk at jeg TAR I, og ingen av ungene klarte å starte den. Starter jo greit når du først klarer å tørne den. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Worry II Svart 16.April.2018 Link til dette innlegget Svart 16.April.2018 Worry II skrev On 12.4.2018 at 15.44: På tide de fikk en arvtager til den eldgamle 5-hesteren Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 16.April.2018 Link til dette innlegget Svart 16.April.2018 (redigert) Arne Henriksen skrev 11 minutter siden: ...Honda'n krever faktisk at jeg TAR I, og ingen av ungene klarte å starte den... Jeg håper noe av det som står i reklamen stemmer, Arne "Denne splitter nye og bærbare Honda-motoren vant nylig IBEX Innovation Award og ble best i sin klasse fordi den er brukervennlig, lett å starte og utstyrt med one touch-stoppfunksjon i tillegg til å være ekstremt enkel å ta med seg.# Test av den her: http://www.boattest.com/view-news/5268_honda-s-three-new-outboard-models-4-hp-5-hp-and-6-hp Redigert 16.April.2018 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 16.April.2018 Link til dette innlegget Svart 16.April.2018 Vi håper reklamen stemmer! Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Worry II Svart 16.April.2018 Link til dette innlegget Svart 16.April.2018 Da har jeg pakket opp og sett over denne Hondaen, og kan med en gang si at dette var kvalitet! Mye bedre mekanisk og finishmessig enn de motorene jeg har hatt før. Nå er vi tilbake på det jeg forbinder men god gammeldags kvalitet i alle ledd. Tror vi faktisk snakker 2-sjikts metallic med klarlakk til og med på motordekselet! Da er det lett å holde den pen utvendig også i mange år. Virker ellers bunnsolid i alle detaljer. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 21.April.2018 Link til dette innlegget Svart 21.April.2018 Da er Hondaen testet og jeg ble overbevist over kvaliteten. Enkel å dra i gang, svært robust og minimalt med vibrasjon i styrekulten. Negativt er bærekomfort, om det heter det.. Der var Suzuki DF6 overlegen. En annen ting som var dumt er max utslag på styringen. For meg vil denne nå bli liggende innpå jolla når den er vippet opp. Lite problem, men verdt å være klar over! Se bilde, så ser dere max utslag på de 2 nederste. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 22.April.2019 Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 Fremdeles fornøyd? Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Worry II Svart 22.April.2019 Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 (redigert) Barbaria skrev for 3 timer siden: Fremdeles fornøyd? Ja, en super motor ! Tømte forgasseren før jeg satt den i kjelleren i vinter. Startet på 1. drag mandag for en uke siden. Har gått hver dag i påsken. Nesten ingen vibrasjon i styrekulten, samt at den går langt på den integrerte tanken. Ikke en ripe i chassiset på den, enda. God lakk og godt lakkert eksteriør. Samme med propellen. Grønn diode forteller at oljenivå er ok. (jeg er ikke sponset, bare meget godt fornøyd med dette produktet) Hadde helt klart valgt denne igjen ! Her fra daglig tur i påsken, fra Verdens Ende til Kruke for å kjøpe kanelsnurrer .. (er under 50! måtte jo ha en grunn til jolletur) Redigert 22.April.2019 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 22.April.2019 Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 Takk for tilbakemelding Worry, det høres jo veldig bra ut. Fikk du kjøpt kanelsnurrer nå i påsken? Jeg må si at Honda sin maskin designmessig ser veldig fin ut, dessuten har de vel et godt forsprang når det gjelder 4-takts påhengere. Vi skal bære denne en del opp og ned i jolla og det er det ok å ha noe å løfte i, syntes du fremdeles den er vrien å bære? Jeg tror det står mellom denne og Yamaha F6 på nåværende tidspunkt. Vi passerte denne båten i påsken som var på en annen snurr, jeg tror de våknet når de traff de første steinene! Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Worry II Svart 22.April.2019 Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 Uff, ja passerte den vi også. Lå på Verdens Ende fra lørdag til skjærtorsdag, da var det åpent Dro derfra til Aker Brygge. Snakk om kultursjokk... Kos å være turist i egen by, også. Men Hondaen gikk fint der også. Av og på jolla går helt fint, men det er lengre etapper som fra bilen og ut hvor håndtaket på Hondaen er for tynnt. Men en handske eller pusseskinn løser det problemet. Men en liten minus til Honda på det. Håndtaket på motorlokket er supert, da ! Til løft av og på båt. Sitér dette innlegget Link to post
nie Svart 23.April.2019 Link til dette innlegget Svart 23.April.2019 Er det mulig å si noe om hvilken fart du får på jolla med en slik 6 hk og en voksen person oppi? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 23.April.2019 Link til dette innlegget Svart 23.April.2019 Det har jeg ikke målt, men om jeg skulle tippe, 15-16 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.