Jump to content

Ripene kom tilbake når jeg vokset etter polering

Nybegynner22

Recommended Posts

Hei.

Har nylig polert og rubbet en uttern med en del riper i. Resultatet ble supert og de fleste ripene forsvant og noen ble veldig mye bedre. Begynte deretter med voks og da kom ripene tilbake igjen. en del mindre enn tidligere men mye verre enn dem var etter polering. Har jeg gjort noe feil? feil type voks? brukte en hardvoks fra jotun.

Håper på svar.

Dr Nelson skrev 50 minutter siden:

Kan ikke måle my tykkelse på glassfiber:)

Og ripene kan være tusen forskjellige ting, alt fra kjørespor til dype riper.

Post bilder - så får du ordentlige svar. Ikke begynn med klarlakkpenn på gelcoat.

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Hei. Å takk for svar.

har polert med roterende maskin. Kjørte på lav fart og lite trykk for var redd for å ta for mye. Mulig jeg rett og slett har vært for forsiktig. Legger ved bilde av værste ripene som var så godt som borte etter polering og middelet jeg brukte. Men er det slik at voks gjør ripene mer synlig? Den er jo veldig blank den voksen. Finnes det mer matt voks.

A6753240-689E-47E9-9F43-57A640FF8AB9.jpeg

0E37CFE7-CD3E-4AC5-B9C2-10DEBCE3EC96.jpeg

Her må du nok til med kraftigere pussing ja. Disse ripene må du nok slipe - hører @Dr Nelson anbefaler abralon pads som visstnok skal være greie å bruke.

Grunnen til at ripene blir mer synlige etter voksing er at det legger seg voks ned i ripene, og den blir hvit når den tørker. I og med at ripene er såpass dype vil du ikke klare å tørke voksen ut igjen - og dermed blir den liggene og "vise frem" ripene dine. 

Meguiars One-Step-Compund som du har brukt behøver du forøvrig ikke å være redd for å kjøre med høyt trykk. Den er laget slik at pussemiddelet som er i den brytes ned mens du pusser, og dermed ikke vil lage noen stygge kjørespor. Men den er ikke kraftig nok til å ta de ripene du har der.

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Til fenderlisten vil jeg anbefale KMI wipe and shine, selges på maritim. Legg på et lag, la ligge 2-3 minutter og tørk ordentlig av. Fenderlisten blir som ny. Men ikke la det ligge for lenge, da det løser opp det ytterste laget. 

Jeg tror rubbing av ripene dine blir en "evighetsjobb" om du ikke bruker våtslip. Kjøp 1000-2000-4000 pads og slip, så bruker du one-step etterpå. Burde ikke ta veldig lang tid å få det bra da. 

Redigert av Napoli (see edit history)

Napoli skrev for 8 timer siden:

Her må du nok til med kraftigere pussing ja. Disse ripene må du nok slipe - hører @Dr Nelson anbefaler abralon pads som visstnok skal være greie å bruke.

Grunnen til at ripene blir mer synlige etter voksing er at det legger seg voks ned i ripene, og den blir hvit når den tørker. I og med at ripene er såpass dype vil du ikke klare å tørke voksen ut igjen - og dermed blir den liggene og "vise frem" ripene dine. 

Meguiars One-Step-Compund som du har brukt behøver du forøvrig ikke å være redd for å kjøre med høyt trykk. Den er laget slik at pussemiddelet som er i den brytes ned mens du pusser, og dermed ikke vil lage noen stygge kjørespor. Men den er ikke kraftig nok til å ta de ripene du har der.

Riktig det Napoli.

Selger ikke disse padsene selv, men er helt frelst. Riper i gelcoat, plexi, Lexan forsvinner veldig lett. 

Nybegynner22 skrev for 5 timer siden:

En ting til. I den blå lakken er det noen steder med hvite prikker som heller ikke har gått bort. På den hvite lakken er det noen steder med svarte prikker. Er det snakk om hardere rubbing her også for å få det helt bort?

Bilde? :wink:

Det som er greit å huske på når en skal fjerne riper, er at en fjerner ikke ripene, men gelcoaten som ligger rundt. Dette at en må gå kraftig til verks, siden gelcoat er endel hardere enn f.eks billakk. 

Www.hamnen.se har en video hvor de begynner med en skarp malingsskrape og drar at godt med gelcoat, så relativt grovt sandpapir, så finere og finere inntil rubbing og polish avsluttet det hele med "perfekt" finish. 

Jeg selv har rettet opp ett matt område med 12-1500 båtslip, og deretter polert det blankt igjen med DA maskin med en polish tilsvarende den One-step du har brukt. 

Det som sikkert har skjedd i ditt tilfelle, er at denne One-step inneholder endel "fillere" som legger seg i ripene, og så har voksen løst opp disse når du har lagt på denne.  

Truls

Litt vanskelig å se utifra bildene, men på den blå er det ikke godt å si om pussing vil hjelpe eller gjøre det værre. Du må nesten bare prøve på et lite synlig sted. Kan godt hende at det hjelper å pusse, men det kan også være et tegn på at du begynner å komme gjennom gelcoat laget. Kjenner du de hvite prikkene som groper eller topper? 

På det hvite er det bare å sette igang med pussing - det blir helt fint igjen. 

Redigert av Napoli (see edit history)

Napoli skrev for 16 timer siden:

Litt vanskelig å se utifra bildene, men på den blå er det ikke godt å si om pussing vil hjelpe eller gjøre det værre. Du må nesten bare prøve på et lite synlig sted. Kan godt hende at det hjelper å pusse, men det kan også være et tegn på at du begynner å komme gjennom gelcoat laget. Kjenner du de hvite prikkene som groper eller topper? 

På det hvite er det bare å sette igang med pussing - det blir helt fint igjen. 

Med pussing mener rubbe eller våtslipe

Dr Nelson skrev On 18.4.2018 at 13.43:

Våtslipe. 

Igjen. Lån en DA maskin og kjøpt Mirka Abralon slipepads med grad 2000 og 4000. Rubb med en god rubbing og jeg skal love det blir som nytt. 

Så lenge du ikke er igjennom gelcoat. Men gelcoat er mye tykkere en lakk, så du har mye å slipe på. 

Hei. 

Kan jeg slipe punktvis bare der det er riper og disse hvite prikkene eller blir det da ujevnt? Føler maskin er skummel så blir nok for hånd først å prøve. Vill vanlig poleringsmaskin ikke DA ikke være skummelt å bruke om jeg skulle går for maskin?

Hvis du aldri har brukt maskin før, så kan vanlig roterende være skummel. Bedre å låne/kjøpe en Da maskin. Å pusse vekk de ripene for hånd går sikkert, men det er en veldig tung jobb. Å ta det punktvis på de hvite flekkene vil jeg ikke anbefale - prøv i så fall et bortgjemt sted først. Ripene må du nesten ta punktvis, men jobb deg fra rundt 10 cm på utsiden av ripen og inn.

Napoli skrev On 22.4.2018 at 23.46:

Hvis du aldri har brukt maskin før, så kan vanlig roterende være skummel. Bedre å låne/kjøpe en Da maskin. Å pusse vekk de ripene for hånd går sikkert, men det er en veldig tung jobb. Å ta det punktvis på de hvite flekkene vil jeg ikke anbefale - prøv i så fall et bortgjemt sted først. Ripene må du nesten ta punktvis, men jobb deg fra rundt 10 cm på utsiden av ripen og inn.

Ok.

så det kan fort bli skjolder om man ikke tar hele veien? Sett noen videoer på YouTube der de tar hele båten å det blir veldig bra. Hvorfor ikke punktvis på hvite prikker men punktvis på ripene?

"Gropen" etter pussingen vil ikke bli synlig på et så stort område som ripene er. Men det kan du fort risikere med alle de små hvite prikkene. Jeg så forresten nærmere på de hvite prikkene på en annen PC, og de kan se ut til å være vanlige vannmerker/waterspots. Da kan det hende at det holder å pusse hardt og lenge med vanlig One-Step. Ta for deg en av prikkene, og legg litt arbeid i den med bare one-step og se hva som skjer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...