Jump to content

Billig El-motor til gummijolle: Duger de?


Campingcruisern

Recommended Posts

Med "storbåten" (Fjord Weekender 24 ) vår kom det en Waveline 2.70 gummijolle (WL270SAXS). Den har foreløpig ingen motor. På sikt skal vi kjøpe inn en vanlig påhengsmotor på 4-6 hk eller noe. Men foreløpig er det ikke noe vi ønsker å legge penger i. Samtidig har vi to jenter på 5 og 7 år, som vi tenker kunne hatt mye moro av å ro og leke seg med denne og kanskje etter hvert kjøre denne med en liten motor. Det er i denne forbindelse vi lurte på om  noen av disse billige El motorene på Jula, Biltema etc duger til å dra en slik båt. Trenger jo ikke store farten for at jentene skal synes dette er moro en stund. Etter det jeg har funnet på nett, tror jeg båten veier rundt 35-40 kg. Max Engine Power er 10 hp/7.5 Kw. Men her det jo heller snakk om minimum Power for å dra den :D

Redigert av Campingcruisern (see edit history)
Link to post

Jeg starter min 4 sesong med Biltema el motor nå. Valgte el motor på gummibåten når jentene var 7 og 9, mente dette måtte være en fin start. Snakk om suksess! Dette er noe de mestrer veldig fort, og er fortsatt veldig pop. Prøvde å gå over til 5 hk påhengs i fjor men måtte gå tilbake til el motoren etter protester fra "gummikapteinene".

Jentene mine er mer interessert i utforsking enn fart, så dette passer dem perfekt. Båten er en Maritim-jolle (2.60 ??) og farta er helt grei til sitt bruk.

 

Kjøpte denne motoren brukt av min bror da han gikk over til totakter, men han måtte krype til korset og kjøpe ny el motor pga protester fra sine jenter :) En ekstra bonus er tommel opp og mange positive kommentarer fra andre i havna, tydelig at stillhet blir satt pris på!

 

Minus med elmotoren fra Biltema: Batteriklemmene begynte å ruste etter 1 sesong, klipte av og satte på kabelsko. Strammeklemmene mot akterspeil er såkalt el-sinket, dvs i praksis svartstål.Men med litt smøring i ny og ne går det greit. Stramming mot stamme (høyderegulering) er foret med plastforinger som tok kveld etter et par sesonger. Ellers fungerer det bra.

Har forøvrig batterikasse med håndtak og 55 Ah batteri. Da har de et par timers kjøring.

 

Link to post
Sjøfare skrev for 1 time siden:

Jeg starter min 4 sesong med Biltema el motor nå. Valgte el motor på gummibåten når jentene var 7 og 9, mente dette måtte være en fin start. Snakk om suksess! Dette er noe de mestrer veldig fort, og er fortsatt veldig pop. Prøvde å gå over til 5 hk påhengs i fjor men måtte gå tilbake til el motoren etter protester fra "gummikapteinene".

Jentene mine er mer interessert i utforsking enn fart, så dette passer dem perfekt. Båten er en Maritim-jolle (2.60 ??) og farta er helt grei til sitt bruk.

 

Kjøpte denne motoren brukt av min bror da han gikk over til totakter, men han måtte krype til korset og kjøpe ny el motor pga protester fra sine jenter :) En ekstra bonus er tommel opp og mange positive kommentarer fra andre i havna, tydelig at stillhet blir satt pris på!

 

Minus med elmotoren fra Biltema: Batteriklemmene begynte å ruste etter 1 sesong, klipte av og satte på kabelsko. Strammeklemmene mot akterspeil er såkalt el-sinket, dvs i praksis svartstål.Men med litt smøring i ny og ne går det greit. Stramming mot stamme (høyderegulering) er foret med plastforinger som tok kveld etter et par sesonger. Ellers fungerer det bra.

Har forøvrig batterikasse med håndtak og 55 Ah batteri. Da har de et par timers kjøring.

 

Er det den minste eller største du har derfra? Høres lovende ut da. 

Link to post

Kikket i katalogen nå, ser ut som de har bare 1 type. Men min ligner den de har, til 1600,- kr

 

Grønngylt skrev for 3 timer siden:

også nå må gledesdreperen komme med en kommentar. Det er da fint å kunne fylle tanken på 2min også la ungene fortsette utforskinga eller leken, fremfor 12-24timer lading

 

Men du verden så fint å slippe 12 timer med totakter da :wink:

Fra spøk til revolver, begge deler har sine soleklare fordeler. Og noen vil foretrekke det ene foran det andre. Sånn er det jo ofte.

 

Brukstiden er jo også ulik kjøretiden. Mine 2 synes det er vel så spennende å gå i land på holmer og skjær, bruke vannkikkerten, ta snarveien over sundet i stedet for rundt osv. Så i praksis holder det hele dagen, med lading om natta. Og må de bruke årene siste timen en dag så tar de neppe skade av det heller :smiley:

 

I mitt tilfelle er det enkelt. De foretrekker den elektriske. Vri en vei for framover og andre veien for bakover, enkelt og greit.

 

Edit: ser de opererer med kortere kjøretid på større batteri i katalogen. Men regner med det er på full pupp. Uansett vanskelig å bedømme siden bruksmønsteret her skiller seg veldig fra bånn gass fra start til slutt.

Redigert av Sjøfare (see edit history)
Link to post

Hvordan gjør dere med plassering av batteri og sitteplass for å styre båten? Toften på båten er plassert for langt fram i båten til at jentungene kan sitte på denne og samtidig styre motoren. Hvordan er det feks å bygge inn batteri i en kasse og samtidig bruke denne som en sittebenk baki båten for å styre? Noen som har gjort noe slikt i en gummijolle?

Link to post

Hadde en ny mercury 3,5 4takter. etter en sesong med veldig lite bruk ble den plassert i naustet, og etter en sesong der lagt på finn.no

Gidder rett og slett ikke løfte den opp og ned av båten hele tiden. Har en liten mixmaster av enkleste type elmotor med et lite batteri. Bruker den hvis det er et stykke til land eller mye motstrøm. Oppnår litt mer enn rofart og duger helt greit til utforsking. Den jeg har er kjipeste typen og ikke så glad i sjøvann, men det blir ny (og mer forseggjort) elmotor lenge før det blir ny bensinmotor.

Link to post

Jeg tror elektrisk motor blir knall til jentenes bruk. Virker jo mye enklere å håndtere i bruk en slike bensinmotorer som gjerne er tungstartet og bråker mye mer. Er først og fremst tenkt på fine dager på mest mulig rolig vann. Til å tøffe rundt og studere fisk og andre ting som er spennende å se på. Ser for meg at jeg vil digge det selv og jeg.  Er ikke det å rase rundt i full fart som har lokket meg til båtlivet, men å nyte fine dager og studere sjøens mange spennende skapninger og få nyte nye og gamle steder fra sjøens perspektiv.

 

Men lurer litt på hvordan man skal få plassert batteri fornuftig i båten . Tofta ser som tidligere nevnt ut som om den kommer til å være for langt unna motoren til at 7-åringen klarer å styre båten mens hun sitter på den (Ser at nyere versjoner av båten har skinner slik at toften kan  flyttes framover eller bakover etter som det er hensiktsmessig for brukeren. Noe som er en kjekkere løsning).  Båten ser omtrent ut som den under.

14638058.jpg

 

Motoren jeg har kjøpt: En Haswing 55 lbs har anbefalt batteristørrelse på 115 ah. Noe som er ganske stort. Dermed lurer jeg på hvordan jeg kal få plassert dette hensiktsmessig. Batterier bør vel plasseres i en slik plastikk batterikasse , men det ser jo ikke ut til å finnes så mange store nok til 110 - 115 ah batteri. Fant enest en på Jula fra Kayoba som kanskje er stor nok. Og skrur dere fast eller spenner fast batteriboksen til jolla på noen måte? Ellers kan man kanskje risikere det sklir rundt i båten. Eller blir det kanskje så tungt at det holder seg i ro? Har aldri prøvd gummijolle eller elektrisk påhengs før. Da jeg vokste opp rodde vi bare. Båten var gjerne større og :p

Link to post

Har en el motorveg kjøpte for 4 år siden på netthandelen.no som blir brukt på gummibåten vi har på hytta, har og en 6hk totakt. Den blir aldri brukt

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Istedet for et dråg på 115ah, kan du jo vurdere to batterier med tilsvarende kapasitet til sammen. Da har du mulighet for å bare ta med det ene om du bare skal på en liten tur, eller ha et på lading mens det andre er i bruk. 

 

Om du monterer et volt display i batterikassa, får du noe å måle rekkeviddeangsten med også :) 

Link to post
Guest Avmønstret#

Har brukt en min-kota og 55Ah batteri i noen år (har to stykk). Batteriet er så lite at jeg ikke tenker noe særlig på plassering. Setter det der det måtte passe. 

 

Med 100Ah+ batteri syns jeg noe av poenget med en lett og liten motor faller vekk.. 

--

Har brukt det mest på en stor jaktkano og etter min erfaring varer det "lenge nok". Når jeg har planlagt lengre tur har jeg tatt med begge batteriene. Da blir også regnskapet enkelt, skal en ha til batteridrift tilbake må en snu når første batteri går tomt ;-) 

 

Merker fort at en mister "puffen" så en skjønner når det begynner å bli dårlig med strøm.

--

En ulempe med min-kota er den laaange stammen, så om en skal gå på grunt vann og hever stammen så sitter en med armen høyt til værs for å styre/gasse. 

 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
  • 2 uker senere...

110 ah batteri ble bytta til ett 80ah batteri og en slik batterikasse med hurtigkoplinger på. Både vi voksne og de to jentungene har fått testa båten med elmotor på. For jentungen på 7 funker det fint å sitte på kanten av båten. Hun klarte også slik fint å svinge og skifte fart selv, så jeg tror dette blir en knall båt for jentene å bli vant og trygg på sjøen med. Mye enklere å håndtere selv når de er såpass små.

Link to post
Dreuf skrev 1 minutt siden:

Hvordan var farten på farkosten? Sammenlignet med f.eks en 4hk 2t.

 Var det jeg skulle sjekke i dag ja...har knop måler på mobilen, men den gikk tom for strøm og da ble det helt avglemt. Noe stor fart får jo ikke med en slik, men ser ut tilsom å være bra nok for 7-åringen iallfall.

Skal prøve å huske å måle fart neste gang.

Link to post

Jeg har også hatt dette noen år nå og synes det har vært kjempe. Har to jenter på 7 og 5 og de har hatt god trening på å kjøre selv. Kom aldri så langt at jeg fikk laget batterikasse, men ser jeg burde og hadde plan om en "nødstopp-bryter" på toppen slik at jentene lett kunne klikke bryteren i avpossissjon ved panikk. 

Link to post

Jeg har en slik EL-motor til gummibåten, tror den er 12 år. Ungen(jente på 11 år) liker den, kona liker den og jeg liker den. Vi kan sulle rundt etter fjæra uten å måtte ro. Selvfølgelig er ikke farten noe særlig, men jeg foretrekker stille. Vi har som regel god tid når vi er på tur.

 

Jeg gikk akkurat ned på batteristørrelse, kjøpte meg et 65Ah batteri. Jeg gikk ned i størrelse på grunn av vekt, jeg plages med ryggen. Jeg tror ungen også skal kunne lempe dette opp i hovedbåten når vi trenger å lade det eller pakke det bort.

 

Det er ganske fint å dra på ekspedisjon i gummibåten mens vi snakker med innestemme.

Link to post
Guest Avmønstret#

Hvis lav vekt på motor er alfa og omega ville jeg kjøpt en brukt Yamaha 2b. Veier vel rundt 10kg, integrert tank. Men det er jo fortsatt bensin/olje/eksos/støy opplegget da ;-) Men er vel knapt mulig å få til noen lettere jollemotorløsning. 

Link to post
  • 2 måneder senere...

Litt sent men...:rolleyes:  Målte farten på jolla med el. motor i dag. Max lå vel på 3 knop i følge knop måler på telefon. Ingen kjempefart akkurat. Testet på speilblank vann. Bruttern var ute med kajakk samtidig. Han klarte nok uten problemer å padle fra oss om han ville :giggle:

Men knall for stille og rolig utforsking av sjøliv på slike dager. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...