Jump to content

Billig El-motor til gummijolle: Duger de?

Campingcruisern

Recommended Posts

Vi har også elmotor. Med hele familien ombord (2 voksne, 2 barn) i vår Maritim-jolle går det ikke fortere enn om man ror. Fordelen er at det ikke blir noen slagskader utdelt av han som ror, så lenge han slipper å bevege seg fram og tilbake i robevegelse. Motoren er heller ikke kraftigere enn at i hvert fall eldstejenta kan kjøre selv.

Ulempen er at vi har et 80Ah batteri i batteriboks som må lempes inn og ut av jolla, så vi slipper ikke særlig lettere enn med en liten bensinmotor. Som andre har nevnt går det med endel tid på lading, og det får vi bare gjort når vi ligger i havn.

Jeg er derfor litt halvhjertet på jakt etter en 4-5 hk totakter, men de prises jo som gull som jeg har sukket om i en annen tråd.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

• 1 måned senere...

Vurderer elmotor til gummibåten og har tenkt litt på dette med lading. Det må da være mulig å få ladet denne ombord ved hjelp av dynamo? I dag forsyner dynamoen tre forbruksbatterier og ett startbatteri via en skillediode. Batteriene er i salong. Tenker å kable fra forbruksbanken til et rom i cockpit og koble på jollebatteri med noe hurtigklemmer. Selvfølgelig litt dumt å komme koble tilbake et tungt brukt jollebatteri til forbruksbanken, men dette kan vel løses med et skillerele mellom jollebatteri og resten av forbruksbanken? Noen som har gjort noe lignende, evnt. ser noen problemer med planen?

Jag har haft en elmotor i mer än 10 år till gummibåten. nackdelen var ett tungt batteri, hade ett 75 Ah. Bytte till ett Litiumbatteri på 25 Ah, där nästan alla Ah går att använda, väger inte mer än elmotorn och räcker så länge vi orkar sitta i båten. Batteriet har en väska som jag hänger över fästskkruvarna till motorn, båten gör aningen bättre fart då spänningen är lite högre, nackdelen batteriet är dyrt.

Hälsningar Ove

On 7/8/2018 at 11:20 PM, Popeye70 said:

Vi har også elmotor. Med hele familien ombord (2 voksne, 2 barn) i vår Maritim-jolle går det ikke fortere enn om man ror. Fordelen er at det ikke blir noen slagskader utdelt av han som ror, så lenge han slipper å bevege seg fram og tilbake i robevegelse. Motoren er heller ikke kraftigere enn at i hvert fall eldstejenta kan kjøre selv.

Ulempen er at vi har et 80Ah batteri i batteriboks som må lempes inn og ut av jolla, så vi slipper ikke særlig lettere enn med en liten bensinmotor. Som andre har nevnt går det med endel tid på lading, og det får vi bare gjort når vi ligger i havn.

Jeg er derfor litt halvhjertet på jakt etter en 4-5 hk totakter, men de prises jo som gull som jeg har sukket om i en annen tråd.

Nå er årets båtferie ferdig, og vår konklusjon er at elmotoren pensjoneres, og en 2-takter av en av de siste årgangene blir kjøpt inn. Det er stort sett min beslutning, etter at elmotoren skuffet oss flere ganger i løpet av sommeren. Den klarte knapt å dytte jolla mot litt vind, så folk stod på land og pekte og lo. Og den gikk selvfølgelig strømtom på veien, så jeg endte med å ro. Det gikk også fortere. Lade kan jeg bare gjøre når jeg ligger i havn, og da blir det glemt. Å fylle bensin på en tank går mye fortere, og jeg kan ha en liten reservetank stående i båten.

Basert på vårt bruksmønster er konklusjonen at en liten bensindrevet påhenger gjøre jobben bedre enn en elmotor, så derfor bytter vi.

Jeg skulle gjerne sagt at jeg foretrekker elmotor, men da måtte jeg kjøpt en kraftigere utgave og byttet til annen batteriteknologi. Og fremdeles er ikke problemet med begrenset lademulighet løst.

26 minutes ago, Ove T said:

Jag har haft en elmotor i mer än 10 år till gummibåten. nackdelen var ett tungt batteri, hade ett 75 Ah. Bytte till ett Litiumbatteri på 25 Ah, där nästan alla Ah går att använda, väger inte mer än elmotorn och räcker så länge vi orkar sitta i båten. Batteriet har en väska som jag hänger över fästskkruvarna till motorn, båten gör aningen bättre fart då spänningen är lite högre, nackdelen batteriet är dyrt.

Hälsningar Ove

Litiumbatteri er vel og bra, men da er det ikke mulig å lade slik jeg tenkte via dynamo. Kan ikke blande inn Litiumbatteri i forbruksbanken.

1 hour ago, Popeye70 said:

Nå er årets båtferie ferdig, og vår konklusjon er at elmotoren pensjoneres, og en 2-takter av en av de siste årgangene blir kjøpt inn. Det er stort sett min beslutning, etter at elmotoren skuffet oss flere ganger i løpet av sommeren. Den klarte knapt å dytte jolla mot litt vind, så folk stod på land og pekte og lo. Og den gikk selvfølgelig strømtom på veien, så jeg endte med å ro. Det gikk også fortere. Lade kan jeg bare gjøre når jeg ligger i havn, og da blir det glemt. Å fylle bensin på en tank går mye fortere, og jeg kan ha en liten reservetank stående i båten.

Basert på vårt bruksmønster er konklusjonen at en liten bensindrevet påhenger gjøre jobben bedre enn en elmotor, så derfor bytter vi.

Jeg skulle gjerne sagt at jeg foretrekker elmotor, men da måtte jeg kjøpt en kraftigere utgave og byttet til annen batteriteknologi. Og fremdeles er ikke problemet med begrenset lademulighet løst.

Det der var jo litt bekymringsfullt. Hvilken el-motor er dette? Det krever vel sitt å dytte på 4 personer.

Og du så aldri på muligheten for å lade ombord?

1 hour ago, Sahara said:

Det der var jo litt bekymringsfullt. Hvilken el-motor er dette? Det krever vel sitt å dytte på 4 personer.

Og du så aldri på muligheten for å lade ombord?

Om det er bekymringsfullt vet jeg ikke. :wink: Vår konklusjon, basert på 2-3 år med vår motor, er at vi vil ha en totakter. Jeg tror vår elmotor er en ganske billig og svak motor - jeg fikk den gratis av importøren (restlager) og har ikke følt at jeg kunne klage... :giggle:

Jeg tror at rent bruksmessig hadde vår holdning vært mer positiv hvis motoren var kraftigere. Når folk på land peker og ler når de ser jolla som knapt nok flytter seg gjennom vannet får vi ikke akkurat lyst til å bruke motoren.

Lademessig så har det ikke vært noe alternativ å lade fra banken ombord. Vi har bare 220 Ah forbruksbank, så jeg vil ikke koble en inverter på banken og lade fra den. Etter 3 dager på svai er banken tappet endel allerede, så jeg vil ikke tømme den helt på bekostning av f.eks. kjøleboksen. Ergo må i så fall motoren gå mens vi lader, men jeg gidder ikke kjøre motoren i timevis for å lade batteriet til jolla.

Så det er en helhetsvurdering som gjør at vi bytter til en totakter.

Edit: Det er en "J&P Motors". 5 "step" forover og 2 "step" bakover på gasshendelen. Jeg har googlet, men finner ingen bilder av den på den store verdensveven...

Redigert av Popeye70 (see edit history)

49 minutes ago, Popeye70 said:

Om det er bekymringsfullt vet jeg ikke. :wink: Vår konklusjon, basert på 2-3 år med vår motor, er at vi vil ha en totakter. Jeg tror vår elmotor er en ganske billig og svak motor - jeg fikk den gratis av importøren (restlager) og har ikke følt at jeg kunne klage... :giggle:

...

Lademessig så har det ikke vært noe alternativ å lade fra banken ombord. Vi har bare 220 Ah forbruksbank, så jeg vil ikke koble en inverter på banken og lade fra den. Etter 3 dager på svai er banken tappet endel allerede, så jeg vil ikke tømme den helt på bekostning av f.eks. kjøleboksen. Ergo må i så fall motoren gå mens vi lader, men jeg gidder ikke kjøre motoren i timevis for å lade batteriet til jolla...

Det er jo litt bekymringsfullt for meg som vurderer dette :smiley:

Ellers er det vel ikke noe grunn god plan å bruke inverter, men det hadde det vel ikke vært noe grunn til heller når alt i utgangspunktet er 12V... Men det er klart. Hvis du kobler inn et mer eller mindre tomt batteri brukt til gummibåt på forbruksbanken, så renner jo elektronene fort ut fra forbruksbanken... Så da må man evnt kjøre motor, hvis man da ikke har solceller feks. 

3 minutes ago, Sahara said:

Det er jo litt bekymringsfullt for meg som vurderer dette :smiley:

Ellers er det vel ikke noe grunn god plan å bruke inverter, men det hadde det vel ikke vært noe grunn til heller når alt i utgangspunktet er 12V... Men det er klart. Hvis du kobler inn et mer eller mindre tomt batteri brukt til gummibåt på forbruksbanken, så renner jo elektronene fort ut fra forbruksbanken... Så da må man evnt kjøre motor, hvis man da ikke har solceller feks.

Vi har et 100W solcellepanel, men det lader ikke mer enn at det dekker ett døgn med kjøleboks og belysning i løpet av en gjennomsnittlig sommerdag. Det er ikke nok til å skulle lade et batteri til jolla i tillegg. Da må jeg i så fall ta hele dagen til hjelp, og sørge for at panelet er vinklet perfekt mot sola gjennom dagen.

Men... Og det er et "men" her... Jeg antar at vår motor er av aller slappeste type man kan oppdrive. Trekkraften er vel et sted mellom 30 og 40 lbs skyv, tipper jeg. Det finnes andre motorer som skyver betraktelig kraftigere - jeg har sett minst 80 lbs på endel. Det var derfor jeg skrev vår erfaring med vår motor.

Jeg har vært skipper på en sånn Elias-jolle, og de har Torqeedo-motorer som gir betraktelig bedre skyv enn vår motor. Så det hele koker vel ned til pris, tipper jeg.

• 3 år senere...

Jeg har en elmotor fra Biltema på ca 0,8 hk. Den dytter gummibåten fint gjennom vannet og klarer sikkert bortimot 5 knop på fullt. Bruker i dag et 70 ah AGM batteri fra Biltema og lader via inverter når jeg ikke har landstrøm eller kjører generator.

Kunne godt tenke meg å lade direkte fra forbruksbanken uten inverter (også når motorene ikke går). For å få dette til så trenger jeg vel en "dings" av noe slag. Noen som har noe forslag til hvordan dette kan løses?

Pass på at du får motor beregnet på saltvann hvis du skal kjøre der. Minn Kota motorer var dyre, så gikk for en Haswing i stedet https://seatronic.no/haswing-osapian-mod-55-lbs-12v-540w-elektrisk-pahengsmotor og den har vært fin (bildet er feil, jeg fikk 3-bladet propell)

Den dytter ganske bra, men er jo bare tilsvarende en ca. 1 hk motor så det kan ikke sammenlignes med påhenger sånn sett.

Batteriet er noe drass, men hvis du får permanent satt inn et stort eller 2 små (du må ha en viss kraft ellers blir det kjedelig), og en smart laderløsning så du kan bare plugge inn etter hver tur, er det virkelig gøy å kjøre for barn, da revers og forover er bare å vri. Og stillheten liker tilogmed de også.

Og man går ikke helt tom og så stopp. Det går i sneglefart ganske lenge etter det er slutt på moroa. Kommer langt på det (hvis det ikke er mye sjø selvfølgelig).

Redigert av Duppe (see edit history)

Hvordan er Biltemas utgaver med 15 og 25 kg skyvekraft til ca 2000 kroner?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Jeg har denne fra Biltema:

ELEKTRISK PÅHENGSMOTOR

25-2302

På denne gummibåten:

Og den gjør vel nærmere 5 knop på fullt.

Eneste ankepunktet mot motoren er at den mangler en hovedbryter sånn at det er fort gjort å vri "gassen" ved et "uhell" og da begynner propellen å rotere. Litt dumt hvis motoren er vippet opp....dette kan seff løses ved å montere en eller annen form for bryter på batteripolen...

Utover dette er jeg veldig fornøyd med den.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...