Popeye70
1 hour ago, Sahara said:Det der var jo litt bekymringsfullt. Hvilken el-motor er dette? Det krever vel sitt å dytte på 4 personer.
Og du så aldri på muligheten for å lade ombord?
Om det er bekymringsfullt vet jeg ikke. Vår konklusjon, basert på 2-3 år med vår motor, er at vi vil ha en totakter. Jeg tror vår elmotor er en ganske billig og svak motor - jeg fikk den gratis av importøren (restlager) og har ikke følt at jeg kunne klage...
Jeg tror at rent bruksmessig hadde vår holdning vært mer positiv hvis motoren var kraftigere. Når folk på land peker og ler når de ser jolla som knapt nok flytter seg gjennom vannet får vi ikke akkurat lyst til å bruke motoren.
Lademessig så har det ikke vært noe alternativ å lade fra banken ombord. Vi har bare 220 Ah forbruksbank, så jeg vil ikke koble en inverter på banken og lade fra den. Etter 3 dager på svai er banken tappet endel allerede, så jeg vil ikke tømme den helt på bekostning av f.eks. kjøleboksen. Ergo må i så fall motoren gå mens vi lader, men jeg gidder ikke kjøre motoren i timevis for å lade batteriet til jolla.
Så det er en helhetsvurdering som gjør at vi bytter til en totakter.
Edit: Det er en "J&P Motors". 5 "step" forover og 2 "step" bakover på gasshendelen. Jeg har googlet, men finner ingen bilder av den på den store verdensveven...