volvo_penta_ Startet 15.April.2018 Link til dette innlegget Startet 15.April.2018 Hvilket treverk bør jeg benytte for å erstatte denne døren? Tror det er like greit å skifte hele greia, det ser ut som den er kledd med fineer, og da er den ikke lett å få pussa. Må også bytte låsekassa, da den er ødelagt, så da blir det kanskje like lett å begynne på nytt å frese ut, som å finne lås som passer i døra. Tips til låsekasse? Utv. Håndtak kan ikke bygge mye/må være til å legge inn, da døra blir flat når den åpnes og platene går sammen. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 15.April.2018 Link til dette innlegget Svart 15.April.2018 Før jeg kastet den ville jeg prøvd å pusse opp den døra. Den ser ut til åvære belagt med relativt tykk finer. Jeg har akurat tilsvarende problem med skapdørene i tresnekka Tora. Der satser jeg på følgende metode: - fjerne gammel lakk med varmluftpistol og skrape - skjære vekk 15 mm rundt og limt på kantlister av mahogny - pusse forsiktig med oscillerende pussemaskin - bygge opp med 6-8 lag benarolje eller tilsvarende Dersom det overhodet er mulig ville jeg satset på å reparere den låskassa. Sånne er sikkert ikke let å få tak i nå. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Fjordgubbe Svart 15.April.2018 Link til dette innlegget Svart 15.April.2018 Nei, kast alt saman. Ingenting av dette er noko å ta vare på. Absolutt ingenting. Tunn dekkfiner er og brukt, ingenting å pusse på. Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 16.April.2018 Link til dette innlegget Svart 16.April.2018 Det ser ut som teakfiner og det burde være mulig og bruke en tapet kniv og skjære ren kanten rundt og slipe den ren og lime på ny finer på kanten før du sliper hele døren og lakker den låsekassa ville jeg nok prøvd og reparert før jeg skiftet den. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
NilsPils Svart 16.April.2018 Link til dette innlegget Svart 16.April.2018 2 hours ago, Vrod said: Det ser ut som teakfiner og det burde være mulig og bruke en tapet kniv og skjære ren kanten rundt og slipe den ren og lime på ny finer på kanten før du sliper hele døren og lakker den låsekassa ville jeg nok prøvd og reparert før jeg skiftet den. Skjær av og lim på lister rundt kantene. Minst 10, helst 15 mm. Kantfiner er noe søl . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Vrod Svart 16.April.2018 Link til dette innlegget Svart 16.April.2018 NilsPils skrev 16 minutter siden: Skjær av og lim på lister rundt kantene. Minst 10, helst 15 mm. Kantfiner er noe søl . . . Litt gal???? Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
volvo_penta_ Svart 16.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2018 Takk for flere gode tips. Tenker litt hva som er enklest også, fikse på den gamle, eller lage ny dør. Men dersom jeg går for å bytte den, hvilke treverk bør benyttes? Hvor kan jeg få tak i den lange "hengsle skinna" som holder de to delene av døra? Mangler også nøkkelen til låsekassa, så dersom jeg hadde fått byttet hele greia så hadde jo dette løst seg også. Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 16.April.2018 Link til dette innlegget Svart 16.April.2018 Det kalles pianohengsel og fåes nesten overalt. Maritim.no har vel også mener jeg, de har tosidig teakfiner plater også, både i hel og halv str. Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.