Rigmor82 Startet 15.April.2018 Link til dette innlegget Startet 15.April.2018 Hei! Har kjøpt min første båt. En Hanto 24 fra 1978. Da jeg merket fukt i duk rundt vinduer, valgte vi å rive vekk duken. Har tatt «veggene» nå. Sparer tak til slutt. Baksiden av duken var helt våt flere steder. Andre steder var det et brunt belegg som jeg antar er jordslag? Noen få steder kan jeg se noen hvite prikker i det brune. Planen er nå å vaske med klorvann flere ganger, bruke limfjerner for å fjerne teste av lim og tilslutt male med topcoat. Vi vil ha et trygt inneklima i båten og lurer derfor på om det er noe mer vi bør gjøre? Tenkte og å ta over med soppdreper før vi maler i tilfelle det skulle være noe i plasten..(?) Takplatene er jeg usikker på hvordan jeg bør ta ned på best mulig måte. Håper på gode råd og innspill! Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 15.April.2018 Link til dette innlegget Svart 15.April.2018 Takplatene henger sikkert i de skruene med plast propp. Når de er fjernet så ville jeg sjekket hele båten for lekkasjer ovenfra. Gjøres best med en på utsiden med hageslange og en på innsiden med godt lys. Så bør eventuelle lekkasjer tettes . Limet etter skrogtrekket fjerner du med stålbørste på en vinkelsliper eller på en drill. Så vaske med limløse ( sitrus) Vanlig bensin er egentlig best som limløse for dette limet om det er rødt eller blått og gummiaktig. Båtbyggere fra denne tiden brukte bensin for å fjerne lim på skrogtrekk i forbindelse med produksjon og trekking. lykke til Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 15.April.2018 Link til dette innlegget Svart 15.April.2018 Dette er desverre ganske vanlig på eldre båter. Når du har fjernet skrogtrekk så sjekk om vinduer lekker. Ofte dårlige pakninger. Spyl med hageslange med lavt trykk på utsiden. At det er fuktighet kan også komme av kondens bare. Så det er ikke nødvendigvis lekkasje. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Knude Svart 15.April.2018 Link til dette innlegget Svart 15.April.2018 Et annet triks er å ha et par støtter (lekter eller noe) som holder takplate oppe helt til alle skruene er ute. Lurt å ha en platebit eller et eller annet som fordeler trykket på plata.Det var på den måten de ble montert fra starten. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Rigmor82 Svart 15.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2018 (redigert) Tusen takk for gode råd! ? Hva er dette brune på innsiden av duken, vet dere? Det drysser støv fra den når jeg fjerner den.. lurer på om det er rett og slett baksiden av duken som har gått i oppløsning..? Eller er det jordslag? Eller noe annet? Når båten er vasket for det mørke somer der hvor duken har vært og malt etterpå er man da kvitt dette her? Eller kan det sitte ugjen i plasten i båten? Redigert 15.April.2018 av Rigmor82 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 15.April.2018 Link til dette innlegget Svart 15.April.2018 Det er skumgummi som går i oppløsning ja. Når du får dette rent med metoder som Knude har beskrevet så er det rent. Han er ekspert på området. Mangeårig båtbygger. Det er forresten veldig lunt med nytt skrogtrekk. Istedenfor å male. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.April.2018 Link til dette innlegget Svart 15.April.2018 Husk godt verneutstyr når du jobber med sterke stoff og støv. Pustemaske .. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Rigmor82 Svart 15.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2018 (redigert) Tusen takk igjen! Har sålangt jobbet med friskluftsmaske. Mulig vi vil vurdere nytt trekk etterhvert men tror det blir maling i første omgang så vi kan ta båten i bruk og lære oss til med den før sommeren kommer for fullt. Men vil ta vekk det som kan være farlig å puste i så fort så mulig da jeg har to små døtre som skal få Være med på overnattingstur i sommer? Redigert 15.April.2018 av Rigmor82 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 15.April.2018 Link til dette innlegget Svart 15.April.2018 Kjempelurt at du tok affære å fjernet det gamle hvertfall det samler både mugg og lukt. Blir sikkert bra med litt maling og. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Rigmor82 Svart 15.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2018 Limet er forresten gul/ brunt og gummiaktig.. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 15.April.2018 Link til dette innlegget Svart 15.April.2018 Det kan være fryktelig arbeid å få det bort uten å bruke kjemikalier. Jeg har aldri forsøkt bensin. Men tror nok Knude vet hva han snakker om. (Bare ikke røyk samtidig) ??? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Rigmor82 Svart 17.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 Hva kan vi male med forresten? Noen sa Top coat fra maritim butikk.. er dette det som fungerer best? Den er dyr da.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.