Jump to content

Fukt bak duk! Min første båt. Trenger råd

Rigmor82

Recommended Posts

Hei! Har kjøpt min første båt. En Hanto 24 fra 1978. Da jeg merket fukt i duk rundt vinduer, valgte vi å rive vekk duken. Har tatt «veggene»

nå. Sparer tak til slutt. Baksiden av duken var helt våt flere steder. Andre steder var det et brunt belegg som

jeg antar er jordslag? Noen få

steder kan jeg se noen hvite prikker i det brune. Planen er nå å vaske med klorvann flere ganger, bruke limfjerner for å fjerne teste av lim og tilslutt male med topcoat. Vi vil ha et trygt inneklima i båten og lurer derfor på om det er noe mer vi bør gjøre? Tenkte og å ta over med soppdreper før vi maler i tilfelle det skulle være noe i plasten..(?)

Takplatene er jeg usikker på hvordan jeg bør ta ned på best mulig måte. 

Håper på gode råd og innspill! 

CDCC76BA-264A-491E-91E6-5606DE7D398A.jpeg

D50D6253-4961-4534-ADC7-BF1BDED55598.jpeg

D59AEC1F-05F9-400E-AB46-AE48E1998570.jpeg

F5E08373-ADDE-48B9-8609-A691F2EA4B27.jpeg

AE828779-56EC-41D8-A99E-FDD8185CCF58.jpeg

Takplatene henger sikkert i de skruene med plast propp. Når de er fjernet så ville jeg sjekket hele båten for lekkasjer ovenfra. Gjøres best med en på utsiden med hageslange og en på innsiden med godt lys. Så bør eventuelle lekkasjer tettes .   Limet etter skrogtrekket fjerner du med stålbørste på en vinkelsliper eller på en drill. Så vaske med limløse ( sitrus) 

Vanlig bensin er egentlig best som limløse for dette limet om det er rødt eller blått og gummiaktig. Båtbyggere fra denne tiden brukte bensin for å fjerne lim på skrogtrekk i forbindelse med produksjon og trekking.

lykke til 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Tusen takk for gode råd! ?

Hva er dette brune på innsiden av duken, vet dere? Det drysser støv fra den når jeg fjerner den.. lurer på om det er rett og slett baksiden av duken som har gått 

i oppløsning..? Eller er det jordslag? Eller noe annet?

Når båten er vasket for det mørke somer der hvor duken har vært og malt etterpå er man da kvitt dette her? Eller kan det sitte ugjen i plasten i båten?

Redigert av Rigmor82 (see edit history)

Tusen takk igjen! Har sålangt jobbet med friskluftsmaske. Mulig vi vil vurdere nytt trekk etterhvert men tror det blir maling i første omgang så vi kan ta båten i bruk og lære oss til med den før sommeren kommer for fullt. Men vil ta vekk det som kan være farlig å puste i så fort så mulig da jeg har to små døtre som skal få Være med  på overnattingstur i sommer?

Redigert av Rigmor82 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...