Jump to content

Undersøkelse Redningsvest

erikbb

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
NilsPils skrev 29 minutter siden:

Jeg synes det der virket litt for mye som en markedsundersøkelse fra en produsent. Står derfor over . . .

Ok, da får jeg kona til å svare også for hvorfor tulle sånn med en bachelorstudent...? :lipseal:

Dostum skrev 3 minutter siden:

Besvart...lykke til.

Kom gjerne med en tilbakemelding over hva slags korrelasjoner du finner osv. Husker godt hvordan det var på min bachelor med kvantitativ metode og alle disse utregningene med t-test osv. Mye jobb, men samtidig lærerikt.

Takk for det! Det skal jeg gjøre :D Ekstremt mye jobb, men gøy når man først klarer å finne sammenhenger mellom variablene.

Kunne gjerne vært et tilleggspørsmål til de som svarer at de bruker automatvest: "Vedlikeholder du vesten i henhold til fabrikantens anvisninger?" Det hadde vært interessant å vite hvor stor andel som faktisk gjør dette. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Brigg skrev 3 minutter siden:

Kunne gjerne vært et tilleggspørsmål til de som svarer at de bruker automatvest: "Vedlikeholder du vesten i henhold til fabrikantens anvisninger?" Det hadde vært interessant å vite hvor stor andel som faktisk gjør dette. 

Det var et godt innspill! Allerede nå ser jeg at det er overraskende mange som svarer at de er klar over hvilken ISO-klasse produktet deres faller inn under, nesten halvparten. Det overrasker meg. Respondentene fra dette forumet er kanskje over gjennomsnittet opplyst rundt dette enn "Ola Nordmann i båt" :)

erikbb skrev for 1 time siden:

Det var et godt innspill! Allerede nå ser jeg at det er overraskende mange som svarer at de er klar over hvilken ISO-klasse produktet deres faller inn under, nesten halvparten. Det overrasker meg. Respondentene fra dette forumet er kanskje over gjennomsnittet opplyst rundt dette enn "Ola Nordmann i båt" :)

Gjennomsnittet her er nok ikke sammenlignbart med snittet i Norge, så undersøkelsen din kan nok bare brukes til å si noe om snittet på de av baatplassen.no sine medlemmer som typisk velger å svare på slike undersøkelser;)

Forøvrig; svar avgitt:)

Maika skrev 1 minutt siden:

Gjennomsnittet her er nok ikke sammenlignbart med snittet i Norge, så undersøkelsen din kan nok bare brukes til å si noe om snittet på de av baatplassen.no sine medlemmer som typisk velger å svare på slike undersøkelser;)

Forøvrig; svar avgitt:)

Tusen takk for det! :) Jeg henter naturligvis inn svar fra respondenter på andre plattformer enn kun her, men utvalget vil nok ikke være representativt. Ved et representativt utvalg for Norges befolkning ville sannsynligvis kun 1 av 4 respondenter ha relevante preferanser knyttet til båt og redningsvest. Ved å gå for et bekvemmleighetsutvalg, som å dele undersøkelsen her, vil jeg spare en del tid og ressurser. Det er tross alt bare en skoleoppgave :)

Guest Avmønstret#
erikbb skrev for 3 timer siden:

Ville kanskje ikke korrelert det til hvor opplyst en er. Tror det mer handler om funksjon og holdning. Når jeg skal ut å ro eller padle så tar jeg på kano/padlevesten. Jeg vet jo at den kun gjør at jeg flyter, ikke nødvendigvis rett vei osv, osv. Og når jeg er ute å seiler en solskinnsdag på fjorden med mange andre båter osv så bruker jeg vanlig seilvest, som jeg også vet at "kun" gjør at jeg flyter. Og er det kaldt så tar jeg på flytejakke for å holde varmen, vet også at den "kun" er ett flyteplagg. Baller været på seg så tar jeg på vest med feste for sikkerhetsline så jeg kan gå på dekk og sikre meg. Og skal jeg krysse et hav så blir det en vurdering om en skal ha "full pakke" med skjerming mot sjøsprøyt, lys, og sånn dings som sender signal hvis en plumper overbord osv. 

Men hvilken ISO klasse alle disse vestene jeg bruker har.... har ikke peiling. Men det jeg vet hvilke av vestene som er "flytevest" og hvilke som vil rette meg opp og holde hodet over vannet. 

Pinkvin skrev for 21 timer siden:

Ville kanskje ikke korrelert det til hvor opplyst en er. Tror det mer handler om funksjon og holdning. Når jeg skal ut å ro eller padle så tar jeg på kano/padlevesten. Jeg vet jo at den kun gjør at jeg flyter, ikke nødvendigvis rett vei osv, osv. Og når jeg er ute å seiler en solskinnsdag på fjorden med mange andre båter osv så bruker jeg vanlig seilvest, som jeg også vet at "kun" gjør at jeg flyter. Og er det kaldt så tar jeg på flytejakke for å holde varmen, vet også at den "kun" er ett flyteplagg. Baller været på seg så tar jeg på vest med feste for sikkerhetsline så jeg kan gå på dekk og sikre meg. Og skal jeg krysse et hav så blir det en vurdering om en skal ha "full pakke" med skjerming mot sjøsprøyt, lys, og sånn dings som sender signal hvis en plumper overbord osv. 

Men hvilken ISO klasse alle disse vestene jeg bruker har.... har ikke peiling. Men det jeg vet hvilke av vestene som er "flytevest" og hvilke som vil rette meg opp og holde hodet over vannet. 

Helt enig med deg i at man kan trekke en sammenheng med hvor "opplyst" en er :) En viss forklaringskraft vil det nok ha sammen med en rekke andre variabler, men jeg er ikke ute etter å måle denne sammenhengen. Jeg var egentlig ute etter å vite hvor mange som faktisk vet ISO-klassen produktet faller inn under, ISO12402 nivå 1-6, hvor en typisk flytevest ligger på nivå 5 og en offshore redningsvest ligger på nivå 1. Jeg var nok litt utydelig i formuleringen av spørsmålet :/

Manglet alternativet bruker ikke vest. Jeg bruker selvfølgelig vest når det trengs, tre forskjellige avhengig av behov den aktuelle dagen (oppblåsbar egner seg dårlig når en av og til er under vann). Men 98% av tiden jeg er på sjøen bruker jeg ikke vest.

Iso spørsmålet var litt villedende. Klar over forskjellen på vestene mine, men ikke ISO standarden.  

pacuare skrev 30 minutter siden:

Manglet alternativet bruker ikke vest. Jeg bruker selvfølgelig vest når det trengs, tre forskjellige avhengig av behov den aktuelle dagen (oppblåsbar egner seg dårlig når en av og til er under vann). Men 98% av tiden jeg er på sjøen bruker jeg ikke vest.

Iso spørsmålet var litt villedende. Klar over forskjellen på vestene mine, men ikke ISO standarden.  

Godt poeng! Om du har en båt på over 8m så slipper du unna å ha vesten på kropp, men du må alltid ha med deg flyteplagg. Hvis du ikke bruker vest 98% av tiden bruker du vest 2% av resterende tid. Hva slags type bruker du normalt da? Et av de du normalt har med deg?

Akkurat når det gjelder ISO spørsmålet er jeg ute etter om respondenten vet hvilken klasse av ISO12402 vesten faller inn under. Det er seks ulike klasser, hvor nivå 1 er beregnet til offshore, mens nivå 6 er beregnet til svømmedyktige brukere i kystnære strøk. 

Når man må forklare sitt eget spørreskjema er det selvsagt et tegn på svakhet... 

Jeg har besvart.

Jeg bruker litt forskjellige flyteplagg etter behov. Det er forskjell på hva jeg har på meg når vi fortøyer og når jeg styrer på dekk under vanskelig forhold. De er ikke av samme merke, så jeg valgte det merke seilervesten er da jeg tror det er den jeg har på meg mest.

Vi bruker også en del flytedrakter. Bestandig på vinteren, og om sommeren ved dårlig vær.

Redigert av Midtpinne (see edit history)
  • 1 år senere...

Det har blitt endel hysteri vedr bruk av vest i småbåt. Her bader alle uten vest og svømmer ut på dypet langt fra land men så snart de skal ut i jolla og over sundet på 75 m  til søpla boden med søppel er det full drakt med sorte +RS moderne oppblåsbare vester og rib'er med styrkonsoller. Sikkerheten er på topp. Hvordan klarte folk seg for 50 år siden?

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Create New...