Jump to content

Edit History

Komodo

Komodo

12 volt er i prinsippet flatt batteri. Fulladet bør ligge på ca 12,75 - 13 volt, avhengig av batteritype. Vanlige syrebatterier har noe lavere hvilespenning enn gele og AGM batterier. I vår Viksund (som jeg akkurat har avmantlet burkaen på) målte jeg hvilespenningen til 12,93V på forbruksbatteriene (gel) og 12,95V på startbanken (AGM). Batteriene har da stått uten lading siden båten ble pakket inn i høst. Hvis du har flatt batteri etter vinteren kan du egentlig regne med at batteriet er sulfatert og defekt. Selv om du klarer å lade det opp slik at motoren drar i gang, er antagelig kapasiteten på batteriet vesentlig redusert. Det meste av batterier duger egentlig, det viktigste er at du lader det opp etter bruk, slik at det ikke blir stående over tid (mer enn noen dager) nedtappet under 100%. 

 

Lagt til:

For å vite spenningen nøyaktig må du måle med multimeter rett på batteripolene :smiley:

Komodo

Komodo

12 volt er i prinsippet flatt batteri. Fulladet bør ligge på ca 12,75 - 13 volt, avhengig av batteritype. Vanlige syrebatterier har noe lavere hvilespenning enn gele og AGM batterier. I vår Viksund (som jeg akkurat har avmantlet burkaen på) målte jeg hvilespenningen til 12,93V på forbruksbatteriene (gel) og 12,95V på startbanken (AGM). Batteriene har da stått uten lading siden båten ble pakket inn i høst. Hvis du har flatt batteri etter vinteren kan du egentlig regne med at batteriet er sulfatert og defekt. Selv om du klarer å lade det opp slik at motoren drar i gang, er antagelig kapasiteten på batteriet vesentlig redusert. Det meste av batterier duger egentlig, det viktigste er at du lader det opp etter bruk, slik at det ikke blir stående over tid (mer enn noen dager) nedtappet under 100%. 



×
×
  • Create New...