NilsPils Startet 16.April.2018 Del på Facebook Startet 16.April.2018 Hva sier flaggpolitiet på BB til dette, som er så opptatt av flaggregler og tisdpunkt for flagg opp og ned . . . https://www.aftenposten.no/verden/i/wEb4pG/Norske-flaggprodusenter-UD-anbefaler-feil-farger-i-det-norske-flagget Ifølge UD kan du selv finne en farge du synes passer: " De ulike produsentene, så vel som folk flest som kjøper flagg, synes da også selv å ha en god følelse for hva som fremstår som «riktig» i denne forbindelse, sier han." og "De fargekodene som oppgis, er kun ment som en intern anbefaling i kommentardelen til utenriksinstruksen og er ment som en rettledning internt for utenrikstjenesten. Produsenter av flagg eller andre som er opptatt av dette spørsmålet, er med andre ord ikke forpliktet til å forholde seg til disse fargekodene." Jeg, som ellers ikke er den flinkeste til å overholde regler, blir forbannet over sånt tøv fra offisielt hold. Selvfølgelig skal fargene i det norske flagget være vel definert med fargekoder som skal gjelde for alle flaggprodusenter. Vi må ikke risikere å få "svenske tilstander" hvor fargen på flagget en gang ble mishandlet gjennom et kongelig dekret ved at blåfargen ble vassblå utvasket i stedet for kongeblått. Og når representanten fra UD sier som unnskyldning for en total feil rødfarge " – De angitte fargekoder er for trykking av flagget på silkepapir ", blir det jo helt feil. Selvfølgelig skal fargekoden gjelde det ferdig produserte flagget, uansett hva det er trykket på. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
M/S AIOLOS Svart 16.April.2018 Del på Facebook Svart 16.April.2018 Jeg har rødt hvitt og blått, men selvsagt ikke rette koder etter å ha vært i sol og salt sjødrev. Kanskje jeg burde bøtelegges eller det som verre er. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 16.April.2018 Del på Facebook Svart 16.April.2018 hvis vi kan lage flagget i de fargene vi syns passer, så skal jeg lage ett i rosa, hvit og turkise, det hadde vært tøft. Men jeg syns det er helt feil at UD gir ut feil fargekoder på flagget som er endel av vår identitet. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 16.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2018 (redigert) M/S AIOLOS: Flagget ditt bør omgående inndraes . . :-) Redigert 16.April.2018 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
NilsPils Svart 16.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2018 2 minutes ago, Grønngylt said: hvis vi kan lage flagget i de fargene vi syns passer, så skal jeg lage ett i rosa, hvit og turkise, det hadde vært tøft. Men jeg syns det er helt feil at UD gir ut feil fargekoder på flagget som er endel av vår identitet. Ikke bare en feil, blass rødfarge, men sier til og med at det ikke jo er så nøye . . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Dreamer Svart 16.April.2018 Del på Facebook Svart 16.April.2018 Skaff departementene meningsfylte arbeidsoppgaver, så slipper vi dette tøyset. Eller har de kanskje for mange ansatte? Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 16.April.2018 Del på Facebook Svart 16.April.2018 NilsPils skrev for 10 timer siden: M/S AIOLOS: Flagget ditt bør omgående inndraes . . :-) Hehe ja er veldig på kanten, er for øvrig produsert av Kristiansand Flaggfabrikk Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.Mai.2018 Del på Facebook Svart 1.Mai.2018 Bare tipse om at flaggpolitiet må huske å få ned flagget i tide. Er jo offentlig flaggdag så jeg må jo tro at flagget vaier i vinden i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.Mai.2018 Del på Facebook Svart 2.Mai.2018 (redigert) Har da rett rød farge etter 2 års bruk , bare synd at blåfargen er blitt blass. Det nye flagget så er rødfargen feil, men blågargen rett, Redigert 2.Mai.2018 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Gutenberg Svart 23.Mai.2018 Del på Facebook Svart 23.Mai.2018 Dette er en ganske dustete retningslinje for Utenrikstjenesten . PMS er et fargesystem for trykkfarger. Og det finnes ingen farge som heter f.eks PMS 032 U. Det finnes derimot en farge som heter PMS 032. Bokstavene U eller C i en PMS-katalog angir bare om fargeprøven er gjengitt på bestrøket (C) eller ubestrøket (U) papir. Nyansen vil variere med papiret det trykkes på. For spesielt interresserte kan det nevnes at 032 er en avart av Varmrød, med den forskjellen at 032 er mer lysekte og følgelig ikke falmer så fort. Praktisk hvis man skal trykke et flagg på en plakat og den skal henge utendørs... I tillegg er det en fjompenisse som i artikkelen sier at denne fargekoden gjelder for trykk på silkepapir. Merkelig hva UD skal beskjeftige seg med tenker jeg, men her er det nok en journalist som ikke har hengt med i svingen. Jeg vil heller tro at det er en anbefalt trykkfarge for silketrykk. I min tid som offset-trykker gikk det forøvrig mest i PMS 185 og Refleksblå når vi trykte 17.-mai-program, og jeg kan aldri huske vi fikk UD på døra... Når alt kommer til alt så skal vel ikke et ekte flagg trykkes på noen som helst måte. Det skal sys av gjennomfarget stoff. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.Mai.2018 Del på Facebook Svart 23.Mai.2018 Skjønner ingenting av denne tråden. Selvsagt skal en offentlig instans bestemme fargene på flagget og ikke en eller annen kinesisk produsent som fikk kjøpt fjorten tonn feil farge billig. -- Igjen, hva er det dere tenker på? Høres ut som dere er veldig for at det skal være riktig farge men så vil dere at det ikke skal være riktig farge? Tror det må være kollektivt solstikk her inne nå... ?? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 10.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2018 Syntes jeg jeg måtte ta opp denne igjen etter å ha sett Warholm gå i mål. DER er det manglende respekt for flagget. Noen i støtteapparatet burde skjerpe seg. Selv om de andre nasjonene gjør det, burde vi ikke levere gutten et overdimensjonert norsk flagg til å kle på seg, tørke seg med, slepe etter seg, sitte på og rulle seg rundt på bakken med. Da synes jeg liksom at våre synder mhp. flaggtidene blir litt uvesentlige i sammenligning . . . Eller er det bare meg . . .? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
forskern Svart 10.August.2018 Del på Facebook Svart 10.August.2018 NilsPils skrev 42 minutter siden: Eller er det bare meg . . .? Nei NilsPils. Det er ikke bare deg. Jeg tenker det samme. Men jeg tror vi er i mindretall og ikke kan forvente særlig forståelse. Men jeg er glad for at det er flere enn meg som tenkte på det samme i går. Sitér dette innlegget Link to post
Murphy's law Svart 10.August.2018 Del på Facebook Svart 10.August.2018 Flagget mitt har volvo penta rød, volvo penta kvitt og volvo penta blå.... Sitér dette innlegget VHF, LRC, D5L/A Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.August.2018 Del på Facebook Svart 10.August.2018 (redigert) Ja det er bare dere to ;-) Respekt for flagget i formelle settinger er viktig, da må boka følges syns jeg. I situasjoner med glede, hvor alt utstråler stor respekt for nasjonen, som feks i idretten og 17 mai, ja da viser flaggbruken akkurat det, at nasjonen Norge står sterkt, at det norske flagget er elsket. I mine øyne totalt misforstått å kalle slikt disrespekt for flagget. Riv heller flagget ut av hendene på nasjonalister og værre som vannærer alt nasjonen og flagget står får når de får lov å marsjere i en by på sørlandet, eller markerer ett annet sted. Redigert 10.August.2018 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.