Jump to content

Edit History

Hakkannen

Hakkannen

Medusa skrev for 6 timer siden:

Jeg trodde at døra var av teak, men i ettertid er jeg begynt å lure på om det kan være eik. Materiale er svakt rødlig og uten kvist. Årsaken til at jeg er i tvil er at den materialen som er lakkert og plassert utvendig, er over tid blitt ganske lyst og litt gyllent. Det som jeg har av teak på båten forblir rødt og fint, under lakken.

 

Tar du et par bilder, gjerne oversiktsbilde og nærbilder (i godt lys) av bearbeidet overflate er det sannsynligvis mulig å anslå treslaget visuelt. Blir du kjent med lukta av forskjellige treslag er luktesansen et godt verktøy (sammen med øyne og hender) å fastslå type tre, men da må man helst kjenne til luktene fra før. Gamle dører er ofte minimalt vedlikeholdt og gjerne med dårlige lakker/oljer. Dermed lysner overflaten og blir gyllent. I båt brukes mer lakker med UV-filter, enkelte beiser også treet før lakkering, dette er med på å bevare fargen lengre. Ut fra at du skriver teaken på båten er rød og fint begynner jeg nesten å lure på om det er teak du har på båten? Det er ikke uvanlig at folk blander med mahogni, uten at jeg skal påstå at du gjør det:wink:

Hakkannen

Hakkannen

Medusa skrev for 6 timer siden:

Dette var lærerikt, og jeg må benytte meg av kunnskapen. Jeg fikk tak i en kassert ytterdør for en tid siden, som jeg delte opp i sine enkelte faktorer for å kunne benytte ved behov for trevirke i min båt. Jeg trodde at døra var av teak, men i ettertid er jeg begynt å lure på om det kan være eik. Materiale er svakt rødlig og uten kvist. Årsaken til at jeg er i tvil er at den materialen som er lakkert og plassert utvendig, er over tid blitt ganske lyst og litt gyllent. Det som jeg har av teak på båten forblir rødt og fint, under lakken. Kan jeg på noen måte finne ut av det?

 

Tar du et par bilder, gjerne oversiktsbilde og nærbilder (i godt lys) av bearbeidet overflate er det sannsynligvis mulig å anslå treslaget visuelt. Blir du kjent med lukta av forskjellige treslag er luktesansen et godt verktøy (sammen med øyne og hender) å fastslå type tre, men da må man helst kjenne til luktene fra før. Gamle dører er ofte minimalt vedlikeholdt og gjerne med dårlige lakker/oljer. Dermed lysner overflaten og blir gyllent. I båt brukes mer lakker med UV-filter, enkelte beiser også treet før lakkering, dette er med på å bevare fargen lengre. Ut fra at du skriver teaken på båten er rød og fint begynner jeg nesten å lure på om det er teak du har på båten? Det er ikke uvanlig at folk blander med mahogni, uten at jeg skal påstå at du gjør det:wink:



×
×
  • Create New...