Kaskazi
Mine forespørsler til Svensk tollvesen om jeg kan ha båten liggende i Sverige når jeg befinner meg der er blitt besvart med "i inntil 6 md". Forlater jeg Sverige, må jeg ta med meg båten eller tolle den inn. Dette er svaret etter flere henvendelser.
Det ser ut til at Sverige (og EU) har strengere regler enn Norge på dette området.
Jeg tollet inn min rib til Sverige på tollstasjonen i Strømstad. Prisen på fortolling beregnes ut fra mva og 1,7 % toll av verdien av båten. Båtens verdi ble dokumentert med utskift fra annonser funnet på Finn.no for samme båttype. De var ganske snille med å sette antatt verdi på fartøyet. Kravet var et jeg skulle medbringe båten og dets papirer, men de var katten interessert i båten, kun papirene
En annen ting er hvordan dette praktiseres. I dag ligger det antakeligvis flere hundre norske båter i opplag i Sverige. Disse skal i prinsippet ligge på registrert fritollager for å kunne ligge lovlig i Sverige. Grebbestad Varv, der jeg har min andre båt, er registrert fritollager, men for eksempel naboen Tanumstrad er ikke det. Det er bare å gå inn på Tullverkets sider og se hvem som er registrert som tollfrilager.
Jeg har ikke hørt om at det Svenske tullverket foretar kontroller om dette, men på nettsiden deres sto det noe i fjor om at man skulle skjerpe kontroll omkring fritollager. Jeg tror at oppdagelsesrisikoen er lav, men kostnaden blir høy hvis det oppdages.