Jump to content

Mercruiser 1.7 2004, oljen er mørk grå

Tomasoder

Recommended Posts

Har en mercruiser 1.7 som har gått kun 3 første år etter nykjøp(ca 100t) så de siste 10 år har den stått lagret på palle på et kaldlager. Tok den fram nå for å starte den opp igjen. Så det første jeg gjorde var å tappe av oljen som så helt fin ut, å ha på ny, byttet ikke oljefilter da jeg tenkte å kjøre gjennom oljen før jeg skulle bytte igjen. Etter at jeg hadde kjørt varm motor noen ganger tappet jeg av oljen igjen, å den var mørk grå, noe som sier meg at det er vann i oljen, men lurer på om det kan være kondens i motor som kan ha forårsaket dette? Eller noen tips om hva det kan være? eller hvordan jeg evt kan feilsøke for å finne ut hva det kan være?

Du sier den har stått på kaldt-lager, vil det si kuldegrader?

Noen sjanse for at det har stått med ferskvann i kjølesystemet så det har frosset?

Ser ikke for meg at kondens er nok til å misfarge olje. Er begrenset hvor mye vann det blir dannet av kondens.

Eneste sted vann og olje er i direkte kontakt er oljekjøleren. Denne er kjølt av ferskvannet/frostvæsken og sitter ved oljefilteret.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Den har stått i kuldegrader også ja, et uisolert lager. Ikke stått med fersvann nei, kjørt igennom med frostvæske før den ble lagret. Men har også oppdaget at det lekker av intercooler, har demontert den å åpnet den, ser ut som det kan være pakning som er dårlig, får man kjøpt det noe sted eller? Hvordan ser oljekjøleren ut da? Hvordan finne ut om den er defekt?

Redigert av Tomasoder (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...