Cirion Startet 17.April.2018 Link til dette innlegget Startet 17.April.2018 Det er kun 2 instillinger på min Quick 45A lader. 1. Absorption 14,1Vdc og Float 13,5Vdc 2. Absorption 14,4Vdc og Float 13,8Vdc (GEL) Datablad på batteriene: http://www.ritarpower.com/upimg/2015121116247981.pdf Jeg har kjøpt 3 stykk sånne. Normalt sett, så er jeg ikke tilkoblet landstrøm. 2x100W paneler topper batteriene når jeg ikke er på båten. Motoren har en 115A dynamo, og den styres av en Laderegulator fra Sterling og den har AGM program fra Jørg Becker. Hvilken av instillingene bør jeg velge? Kommer ikke til å ha landstrøm tilkoblet i lange perioder og ved vinteropplag. Mest snakk om å toppe batteriene fra en dag til en annen om jeg bruker båten regelmessig og har lite strøm. Trenger jeg ny lader? Alternativt har jeg en nyere og mindre QUICK 30A lader med AGM program. Men min erfaring er at den ikke lader mer enn 10A pr. kanal mens den store faktisk leverer 45A til forbruksbanken når den er sulten nok. En slik: https://seatronic.no/quick-sbc-300-nrg-batterilader-12v-30a Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.April.2018 Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 til AGM hadde jeg valgt så lav float som mulig. Batteriene dine sier 13,6-13,8V v 25 grader. Vanligvis er temperaturkompensasjonen +/-0,03V per grad. På laderen din - se om float på 13,5V er oppgitt på 25 grader også. Jeg regner med at den har en temperatur sensor. Har den ikke det ville jeg byttet lader Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 17.April.2018 Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 (redigert) 13,6 - 13,8V gjelder ved konstant syklisk drift. Ellers gjelder for Ritar det samme som for alle andre AGM, dvs. 13,2 - 13,4V når laderen står tilkoblet i hele tida (f.eks. som parallell forsyning til kjøleskap mm) Når laderen ikke skal være konstant tilkoblet, men du bruker 200W solceller, da er det solcelleregulatoren som blir mer avgjørende for deg. Grunnen mye lys over lang tid (norden om sommeren) bør den da kunne justeres tilsvarende, dvs. til lave spenninger. PDAR/lading fra dynamo har bare lite påvirkning i dette regnestykket ang float sålenge den går som typisk for fritidsbåt, dvs. i kanskje to tre timer per døgn eller flere timer over helgen. Spørsmålet om du må bytte laderen er så avhengig hva du gjør. Lader den bare noen timer for å toppe batteriene, for så å frakoble laderen igjen, da spiller det ingen rolle hvilken lader du bruker sålenge spenningen stemmer og effekten tilsvarer tiden som er nødvendig for å lade og utjevne korrekt. Alt annet blir bare interessant når laderen skal arbeide konstant både for og med batteriene, dvs. med fast tilkobling og når den får sjanse for å jobbe seg gjennom programmet. Det eneste tipset man kan gi til det siste er at du ikke burde lure deg selv. Når en bare finner på en unnskyldning for ikke å måtte bruke penger på en passe lader pleier vedkommende å måtte betale dobbelt etter hvert. Det er bare som det skjer, vanligvis. Jørg Redigert 17.April.2018 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Cirion Svart 17.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 Takk Jørg, forstår jeg deg rett så må jeg sjekke laderegulatoren til solcellen så ikke den går for høyt på V når pakkene er fulle. Den skal maks levere 13,2-13,4V? Alternativt bytte den ut til en med støtte for AGM. Eneste jeg vet om den regulatoren er at det er en MPPT og at jeg aldri har sett over 13,2V. Når det gjelder laderen så går den kun ved lading fra en dag til en annen for topping av batterier fordi jeg trenger strøm neste dag. Ellers lar jeg motor og solcelle toppe banken. Vi ligger mest for anker og bruker jolle inn til land. Når båten står i båsen holder det med solcelle, og jeg slår av alle forbruk. Har fram til nå hatt 2x135Ah Banner åpne blysyre batterier, og topping av batteriene var alltid et problem før solcelle. Sikkert derfor batteriladeren tok kvelden, den var alltid tilkoblet, sommer og vinter. Sluttet med det etter at jeg fikk reparert den på fabrikken i Italia. Kjøpte en liten 30A lader som jeg brukte i mellomtiden, men den leverte aldri mer enn 10A. I mellomtiden merket jeg at solcellene gjorde jobben godt nok fra en helg til en annen. Fra det jeg kan se nå på en liten testtur med de nye AGM batteriene (3x120Ah) så lader de mye raskere på motor. Hører også forskjell på ankervinsj (den er i baugen og har ikke eget batteri) før måtte jeg alltid ruse motoren for full effekt, nå ser det ut som den går like fint på tomgang. Batteriene leverer nok mer strøm enn Banner batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 17.April.2018 Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 Du har 200W med solceller, dette er ikke småtteri når regulatoren kan arbeide ordentlig. Er det MPPT og du ser 13,2V da tyder begge deler på at den evt. kan brukes for mer. Brukermanualen hjelper da ofte. Hvorfor at 30A-laderen ikke gir mer enn 10A er ikke helt klar. Men hvis det ikke skyldes for tynne kabler, eller dårlig kontakt, da er det nok noe galt med laderen (for lite spenning, for høy temperatur, dårlig rating, eller teknisk feil). Det samme gjelder også når timeren ikke passer og så ikke jobber tilstrekkelig. Når batteriene kan absorbere så mye ellers da spiller det ingen rolle hvor 30A kommer fra, de bare spiser. Tross alt er det 360Ah AGM, når dette er sulten kan den absorbere omtrent 10 ganger så mye så sant bare spenningen er tilstede. Og dette ser du jo også ved ladingen med dynamo. PDAR sier "go", dynamoen leverer, og batteriene spiser. Siden dynamoen klarer burde også laderen kunne gjøre det samme med sine liksom 30A. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Seilars Svart 18.April.2018 Link til dette innlegget Svart 18.April.2018 (redigert) Jeg har 2 stk ritar DC AGM banker på 380Ah, og disse lader jeg litt forskjellig. Den ene banken lades med 14,4V / 70A bulk, 14,25V absorpsjon, og 13,2V float (+temp sensor) Den andre med 14,4V / 70A bulk, 14,4V absorpsjon, 13,8V float, og 13,2V storage (+temp sensor) Da jeg så du lurte på disse spenningene, så sjekket jeg litt kjapt hvor lang tid disse to bankene bruker på å lades absolutt 100%. Med det mener jeg til strømmen er i 0,00A, så de er jo egentlig definert som fulladet før det... Banken min som lades med float 13,8V ladet seg opp og lå deretter i float trinnet i ca. 1 døgn før laderen regnet batteriet som fulladet (13,8V/0,1A). Da gikk den over til 13,2V lagring/storage og trakk 0,0A videre de neste dagene. Banken min som lades med 3 trinns lader og float 13,2V brukte tilsynelatende ca. 24 timer lenger tid på å komme til 0,00A. Konklusjonen min da er at om du er en av dem som trekker ut landstrømmen i løpet av en dag eller to, så bør du ha 14,4V / 13,8V innstillingen. Det bør også være innstillingen på laderen om man lader ut batteriene veldig ofte. (regelmessig syklisk drift) Hadde du vært en av dem som ligger på landstrøm ofte/ hele tiden slik jeg gjør, så ville jeg valgt å ha float på ned mot 13,2V. Det som da er viktig er at når float senkes under 13,6-13,8, så bør båten ligge etpar døgn på float før du regner den som fulladet, mot kun ett døgn på float ved 13,8V. (+ temperatur sensor). Det jeg ser av typisk norsk båtbruk kvalifiserer gjerne derfor til vanlig 13,8V float i ferien og 13,2-13,4V når man er tilbake på jobb og bruker båten mest i helgene og ligger fast på landstrøm. Skal man bare ha en innstilling og ikke ønsker å tenke på slikt, så ville jeg valgt 13,2-13,4V om landstrøm var mer eller mindre permanent tilkoblet, og 13,6-13,8V float hvis ikke. Bruken er med andre ord det som skiller, og ettersom AGM i likhet med andre blybatterier tar skade av å ikke lades 100% regelmessig, så må man finne en måte å få dem regelmessig 100% ladet på. Min erfaring er dessverre at mange AGM og Gel batterier etter all sannsynlighet tar skade av float 13,6-13,8V + temp kompensering om de ikke samtidig er i regelmessig bruk. Overlading eller underlading, bruken og spenningene avgjør, og derfor er det ikke lett. Redigert 18.April.2018 av Seilars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 18.April.2018 Link til dette innlegget Svart 18.April.2018 Enig med deg Seilars. Bra forklart . Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.