Seilars
Jeg har 2 stk ritar DC AGM banker på 380Ah, og disse lader jeg litt forskjellig.
Den ene banken lades med 14,4V / 70A bulk, 14,25V absorpsjon, og 13,2V float (+temp sensor)
Den andre med 14,4V / 70A bulk, 14,4V absorpsjon, 13,8V float, og 13,2V storage (+temp sensor)
Da jeg så du lurte på disse spenningene, så sjekket jeg litt kjapt hvor lang tid disse to bankene bruker på å lades absolutt 100%. Med det mener jeg til strømmen er i 0,00A, så de er jo egentlig definert som fulladet før det...
Banken min som lades med float 13,8V ladet seg opp og lå deretter i float trinnet i ca. 1 døgn før laderen regnet batteriet som fulladet (13,8V/0,1A). Da gikk den over til 13,2V lagring/storage og trakk 0,0A videre de neste dagene.
Banken min som lades med 3 trinns lader og float 13,2V brukte tilsynelatende ca. 24 timer lenger tid på å komme til 0,00A.
Konklusjonen min da er at om du er en av dem som trekker ut landstrømmen i løpet av en dag eller to, så bør du ha 14,4V / 13,8V innstillingen. Det bør også være innstillingen på laderen om man lader ut batteriene veldig ofte. (regelmessig syklisk drift)
Hadde du vært en av dem som ligger på landstrøm ofte/ hele tiden slik jeg gjør, så ville jeg valgt å ha float på ned mot 13,2V. Det som da er viktig er at når float senkes under 13,6-13,8, så bør båten ligge etpar døgn på float før du regner den som fulladet, mot kun ett døgn på float ved 13,8V. (+ temperatur sensor).
Det jeg ser av typisk norsk båtbruk kvalifiserer gjerne derfor til vanlig 13,8V float i ferien og 13,2-13,4V når man er tilbake på jobb og bruker båten mest i helgene og ligger fast på landstrøm. Skal man bare ha en innstilling og ikke ønsker å tenke på slikt, så ville jeg valgt 13,2-13,4V om landstrøm var mer eller mindre permanent tilkoblet, og 13,6-13,8V float hvis ikke.
Bruken er med andre ord det som skiller, og ettersom AGM i likhet med andre blybatterier tar skade av å ikke lades 100% regelmessig, så må man finne en måte å få dem regelmessig 100% ladet på. Min erfaring er dessverre at mange AGM og Gel batterier etter all sannsynlighet tar skade av float 13,6-13,8V + temp kompensering om de ikke samtidig er i regelmessig bruk.
Overlading eller underlading, bruken og spenningene avgjør, og derfor er det ikke lett.