Jump to content

Bytte tau på Lewmar løygang. Hvordan?

Bitteliten

Recommended Posts

Jepp, sy det nye fast i det gamle eller bruk tynn line. Litt kronglete å skjøte med tape pga. de krappe svingene. Du kan også skru ut skruene så trinsene blir åpne men syrefaste skruer i aluminium har en tendens til å sitte godt om dette er noen år gammelt. Det er ingen kulelager og følgelig heller ingen løse kuler i løygangen din.

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Jeg syr også butt i butt i slike tilfeller. Du må uansett få deg skikkelig syutstyr (solid tråd, tykke nåler og seilmakerhanske), veldig kjekt å kunne reparere smårift. Det kommer. Alternativt går det fint å lirke tauet rundt uten å skru ut noe. En litt stor heklepinne er smart verktøy (20 cm lang ståltråd som kan bøyes på tuppen).

Alternativt kan du teipe på en 2 mm tau midt på tauet som er på, og la det gå gjennom blokka sammen med det andre tauet. Da har du alltid minst ett tau gjennom blokka.

Men jeg hadde ikke byttet dette tauet (hvis det ikke er for kort). Dette vil holde halve jorda rundt. Har ødelagt og røket det aller meste på en seilbåt, men løygangtau har aldri røket. Bytter når strømpa synes. Heller ikke ett kritisk tau, ryker det så har det ingen innvirkning på seilingen (blåser det nok til å være kritisk, er løygangen helt i le uansett).

Angående kulelager, traveren løsnes normalt ikke fra toppen, men tres på fra enden av skinnen. Ser hvorfor du er skeptisk ut fra bilder, men åpner du fra siden vil du se dette. Lover ingenting, har ikke skrudd av dette beslaget selv.

Enig med pacuare, kjør til strømpa ryker........

Jeg har ikke lewmar......men skulle tippe att blokket sitter i de yttre umbrako/innseks-skruene......det bør du kunne se eller føle deg fram til....

bruk noe av tipsen over først, skiter det seg, så loss umbrakoskruen ta ut blokket, legg ny tamp rundt å pete inn blokket med tampen rundt og i med skruen.

ikke loss hele traveren

S/Y Gunga Din

1 hour ago, Bitteliten said:

Skeptisk til å skjøte tauet. Det er trangt og krappe svinger inni løygangen

de kulene jeg er redde for å miste er de som synes på bildet her ned mot skinna. Om jeg skrur av lokket, vil de falle ut da?

4F086658-C4D8-4A04-9B17-9C7F0D97C162.jpeg.397b87ed3665c6c047a36e339a5a9087.jpeg

Ehmm, de kulene ja :rolleyes:
Men alt dette unngår du jo ved å sy sammen gammel og ny ende og dra alt gjennom.

jo, jeg gjør :-). Boltene som synes oppe endestykker og på vogna holder lagrede hjul. Disse er det bare å ta ut, og som skrevet over kan man bygge på en etasje for å øke utvekslingen. Det er det man trenger for å ta ut linen.

Disse kulene som er avbildet på samme vogna antar jeg ligger i et eget rom slik at den lagrer mot løygangsskinna.

Husker det var litt prakk med å få boltene ned gjennom hjulene, men det ryr neppe ut kuler over dekk sånn uten videre (men ikke skyld på meg...). 

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Bra det ordnet seg. For utstyr til seilbåter har jeg ikke funnet en butikk som overgår mauriprosailing.com, veldig bra kundeservice, de svarer raskt og kan skaffe "alt". 

(rettet skrivefeil i firmanavn, etter påtrykk fra nedenforstående.....:-)

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...