Bitteliten Startet 17.April.2018 Link til dette innlegget Startet 17.April.2018 Se bilder nedenfor. Skal bytte tauet som går gjennom vognene. Noen som vet hvordan det gjøres? Er mye kulelager her og er redd for å få 1 million løse kuler ? Sitér dette innlegget Link to post
Langedahl Svart 17.April.2018 Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 Trekk inn det nye tauet med det gamle. Klipp friser og teip skjøten så den ikke kiler seg når du drar det igjennom. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 17.April.2018 Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 Enig med Langedahl. Bruk det gamle for å dra inn det nye. Det blir nok det enkleste. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Lazyjack Svart 17.April.2018 Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 (redigert) Jepp, sy det nye fast i det gamle eller bruk tynn line. Litt kronglete å skjøte med tape pga. de krappe svingene. Du kan også skru ut skruene så trinsene blir åpne men syrefaste skruer i aluminium har en tendens til å sitte godt om dette er noen år gammelt. Det er ingen kulelager og følgelig heller ingen løse kuler i løygangen din. Redigert 17.April.2018 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 Lazyjack skrev 16 minutter siden: Det er ingen kulelager og følgelig heller ingen løse kuler i løygangen din. Skeptisk til å skjøte tauet. Det er trangt og krappe svinger inni løygangen de kulene jeg er redde for å miste er de som synes på bildet her ned mot skinna. Om jeg skrur av lokket, vil de falle ut da? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 17.April.2018 Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 Jeg har bygd om en slik på min forrige båt, lewmar har et kit som gjør at man kan øke utvekslingen. Kan ikke huske at det var problematisk, så jeg ville prøvd meg frem. Men ikke skyld på meg :-) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Krimart Svart 17.April.2018 Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 (redigert) Du kan sy tauene sammen butt-i-butt med et par sting med seilgarn. Og glemmer du deg bort og drar ut det gamle tauet er det lett å mekke noe med en ståltråd for å tre på nytt. Redigert 17.April.2018 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 17.April.2018 Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 Enig i at det enkleste er å sy sammen, gjorde nettopp det samme på min løygang, til tross for at jeg lett kan tre manuelt. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
pacuare Svart 17.April.2018 Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 Jeg syr også butt i butt i slike tilfeller. Du må uansett få deg skikkelig syutstyr (solid tråd, tykke nåler og seilmakerhanske), veldig kjekt å kunne reparere smårift. Det kommer. Alternativt går det fint å lirke tauet rundt uten å skru ut noe. En litt stor heklepinne er smart verktøy (20 cm lang ståltråd som kan bøyes på tuppen). Alternativt kan du teipe på en 2 mm tau midt på tauet som er på, og la det gå gjennom blokka sammen med det andre tauet. Da har du alltid minst ett tau gjennom blokka. Men jeg hadde ikke byttet dette tauet (hvis det ikke er for kort). Dette vil holde halve jorda rundt. Har ødelagt og røket det aller meste på en seilbåt, men løygangtau har aldri røket. Bytter når strømpa synes. Heller ikke ett kritisk tau, ryker det så har det ingen innvirkning på seilingen (blåser det nok til å være kritisk, er løygangen helt i le uansett). Angående kulelager, traveren løsnes normalt ikke fra toppen, men tres på fra enden av skinnen. Ser hvorfor du er skeptisk ut fra bilder, men åpner du fra siden vil du se dette. Lover ingenting, har ikke skrudd av dette beslaget selv. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 17.April.2018 Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 Enig med pacuare, kjør til strømpa ryker........ Jeg har ikke lewmar......men skulle tippe att blokket sitter i de yttre umbrako/innseks-skruene......det bør du kunne se eller føle deg fram til.... bruk noe av tipsen over først, skiter det seg, så loss umbrakoskruen ta ut blokket, legg ny tamp rundt å pete inn blokket med tampen rundt og i med skruen. ikke loss hele traveren Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Lazyjack Svart 17.April.2018 Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 1 hour ago, Bitteliten said: Skeptisk til å skjøte tauet. Det er trangt og krappe svinger inni løygangen de kulene jeg er redde for å miste er de som synes på bildet her ned mot skinna. Om jeg skrur av lokket, vil de falle ut da? Ehmm, de kulene ja Men alt dette unngår du jo ved å sy sammen gammel og ny ende og dra alt gjennom. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 Takk. Da blir det skjøting. Har vidundersymaskin som fikser slikt ? årsaken til ønske å bytte tau er at det er stivt og gjør at løygangen henger på skinna. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.April.2018 Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 Nål og tråd. Tauene ser jo ut som nesten nye! Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 17.April.2018 Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 Du kan evt trekke inn en tynn hyssing, og gi tauet en runde i vaskemaskin med tøymykner. Så blir det sikkert greit igjen. Ser ut som det er litt tvinn på det òg. Da blir det stivt igjennom blokkene. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Eureka Svart 18.April.2018 Link til dette innlegget Svart 18.April.2018 Mao ingen vet hvordan man demonterer uten at alt går åt skogen? ? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 18.April.2018 Link til dette innlegget Svart 18.April.2018 (redigert) jo, jeg gjør :-). Boltene som synes oppe endestykker og på vogna holder lagrede hjul. Disse er det bare å ta ut, og som skrevet over kan man bygge på en etasje for å øke utvekslingen. Det er det man trenger for å ta ut linen. Disse kulene som er avbildet på samme vogna antar jeg ligger i et eget rom slik at den lagrer mot løygangsskinna. Husker det var litt prakk med å få boltene ned gjennom hjulene, men det ryr neppe ut kuler over dekk sånn uten videre (men ikke skyld på meg...). Redigert 18.April.2018 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Vindøyet Svart 18.April.2018 Link til dette innlegget Svart 18.April.2018 Det er når du tar ut endestykket på skjøtevogna at prolon-kulene triller ut! Er for øvrig slitedeler og bør byttes med noen års mellomrom. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2018 Takk for alle tips ? jeg bytta tau i dag. Det gikk fint når jeg sydde tauene sammen men min kjære Speedy Sticher. Den er fantastisk! https://m.ebay.com/itm/Leather-Sail-Canvas-Heavy-Repair-Professional-Speedy-Stitcher-Sewing-Awl-/132119898509?ul_ref=http%3A%2F%2Frover.ebay.com%2Frover%2F1%2F711-164882-2056-1%2F2%3FPARM3_ID%3DGBH_154%26FF11%3DGBH_154%26kw%3DWtd6zAAABH-yJGYf%3A20180418170516%3As%7CEAIaIQobChMI87q4p6fE2gIVGGcZCh0pPwgmEAQYAyABEgKx4fD_BwE%26mpre%3Dhttp%3A%2F%2Fwww.ebay.com%2Fitm%2FLeather-Sail-Canvas-Heavy-Repair-Professional-Speedy-Stitcher-Sewing-Awl-%2F132119898509%26rule%3D%26crlp%3D200540614723%26adpos%3D1o3%26device%3Dm%26cmpgn%3D857344455%26ef_id%3DWtd6zAAABH-yJGYf%3A20180418170516%3As%26srcrot%3D711-164882-2056-1%26rvr_id%3D1503580307138%26rvr_ts%3Dd9b7b2b91620ad4d2d630509fffb0a7c&_mwBanner=1 men.., jeg oppdaget at det mangler et løpehjul inni skjøtevogna på ene siden. Noen som kan hjelpe meg med å finne del? Jeg har lett og lett, men finner ikke ? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 18.April.2018 Link til dette innlegget Svart 18.April.2018 Sjekka Benns.se? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.April.2018 Link til dette innlegget Svart 18.April.2018 Espen Aker eller Elvstrøm, begge i Tønsberg, er distributør for Lewmar. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 20.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2018 Prøvde mail til Elvstrøm, ikke svar på 24 timer er dårlig. Så jeg fant etter litt søking at jeg har str 2 Ocean. Lewmar har fortsatt reservedeler til denne, så da bestilte jeg derfra. Var faktisk billigere enn uoriginale på ebay. Takk for all god hjelp igjen. Fantastisk forum dette Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 20.April.2018 Link til dette innlegget Svart 20.April.2018 (redigert) Bra det ordnet seg. For utstyr til seilbåter har jeg ikke funnet en butikk som overgår mauriprosailing.com, veldig bra kundeservice, de svarer raskt og kan skaffe "alt". (rettet skrivefeil i firmanavn, etter påtrykk fra nedenforstående.....:-) Redigert 20.April.2018 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Popeye70 Svart 20.April.2018 Link til dette innlegget Svart 20.April.2018 Framtia skrev 1 time siden: Bra det ordnet seg. For utstyr til seilbåter har jeg ikke funnet en butikk som overgår mauriproseiling.com, veldig bra kundeservice, de svarer raskt og kan skaffe "alt". http://www.mauriprosailing.com/ (....sailing, ikke ...seiling) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Bitteliten Svart 20.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2018 Elvstrøm svarte nå. Fikk hyggelig hjelp av en rigger der som tipset om denne filmen https://www.youtube.com/watch?v=lOhAoM_Nj6g&index=1&list=PL5E678E5FE5D74916 Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2018 Kan bekrefte at metoden over fungerer. Nå løper alle vokgmer ombord meget lett. Som nytt. Uten å bytte kuler ?? venter da på pakke fra Elvström med løpehjul så blir alt tipp topp Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.