Jump to content

Reparert tennpluggjenger med løsgjenger (Helicoil), lekker luft.

Ranheim

Recommended Posts

Har nettopp skrudd inni løsgjenge i ene plugghullet på en "Johnson 30hk 2002modell" men når jeg skrur på svinghjulet så hører jeg luft som kommer. Noen tips/triks for og få dette fikset eller må det taes ut og gjøres på nytt?

Kommentar fra moderator:
Tittel redigert, var "Løsgjenger". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster.

Utdrag:
  • Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn.
  • Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.
  • Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder.

Pass på at helicoilen er skrudd langt nok inn, så pakningen ligger nedtil gods i toppen, og ikke oppå helicoilen.

Kan tenkes at du må på med en pakning med større ytre diameter for å få det tett.

Ellers er det vel ikke umulig å få tak i et nytt topplokk på eBay for eksempel. Bør være en smal sak å skifte hvis det er en totakter.

Tvi tvi :) 

Enig.
Timesert er helt sikkert fullstendig overlegen.
Bedre, stabilere, trenger mindre material, og danner en komplett bærende overflate fordi det er en lokket hylse.
Derfor sitter den også stabil i myk material.

Jeg har installert veldig mange og har også etter temmelig 25 år tilgode å høre at bare en av mine hylser har løsnet etter hvert.
Timesert er dyrt, men etter min mening den eneste virkelig holdbare reparasjon når gjenger er blitt skadet.

Lønner seg for alle som reparerer proft, anbefales på det varmeste.

Men når det først ble brukt Helicoil, eller liknende tykke tråder, er muligheten for å reparere med Timesert dessverre gått.
Trådløsningen spiser for mye material fordi den bruker en større diameter enn Timesert.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...