Jump to content

Edit History

Dreuf

Dreuf

Jeg bruker VC17 bunnstoff og fikk beskjed om å ikke ha på dette rundt rorhylsen og drevet, mener det har noe med kobber og aluminium å gjøre. Sjekk ut om ditt bunnstoff er på samme måte.

Rundt rorhylsen (med god margin) og på drevet brukte jeg "Seajet 034 spray for drev og propell", jeg lagde meg ett lite telt av presenning før jeg sprayet så naboen slapp å få drevspray på den nypolerte båten hans.

 

Kjølen så tok jeg rustflekkene med flapdisc fra biltema på vinkelsliper, sprayet med en antirustspray (usikker på hva det var, må sjekke ut det) og stoffet over. Her lagde jeg meg også ett telt før jeg begynte, det støver noe sinnsvakt.

 

Propellen tok jeg som over med saltsyre og polerte med Chemical guys Heavy metal polish, så fiskene kan speile seg :)

 

Freeboard = fribord?

Først vasket jeg båten med Meguiars Boat soap (Helt sikkert det samme som bilvasken dems til en høyere pris..) og vaskevott (liker dem bedre en svamp).

I fjor brukte jeg Rupes G-Marine Medium polish som rubbing og Collinite 845 som forsegling på skroget.

På dekk (med unntak av der det er antiskli) så brukte jeg Scholl A15+ som er en ett-steg rubbing og polering.. 

Å gjøre det i 2 steg tar litt lenger tid og holdbarheten er litt lenger...

Har ikke helt bestemt meg hva jeg gjør i år, om det blir 2-steg på hele båten eller ikke...

Får se hvor god tid jeg har når jeg er på land. Dekk er nesten like greit å ta når båten er på sjøen.

Og kjøp deg en god poleringsmaskin, gelcoat er vel en del tykkere og hardere enn bil-lakk så du kan god bruke en roterende maskin. Jeg har en grei oscillerende maskin (Kestrel DAS-6 Pro) til bil som jeg også bruker på båten.

Må bruke litt lenger tid, men kjekt å ha en maskin som jeg tør å bruke på bilen etterpå også.

Lang i armene blir man uansett :)

 

På vinsjer og andre blanke detaljer på båten brukte jeg Chemical Guys Light Metal polish.

 

Teaken renset jeg med Resptect Teak rens (ikke PRO utgaven, den kan vistnok skade natene), steg 1 som renser og steg 2 som lysner.

Så lot jeg den være sånn så den blir grå og fin. Resten av sesongen vasket jeg den kun med saltvann.

Bordet i cockpit renset og oljet jeg. 

 

Vinduene (har vel ett annet fint båtnavn) og luka i cockpit polerte jeg opp med Meguiars PlastX, det gjorde underverker!

 

Edit: 

- Kjøp riktige pads til maskin / rubbing, det går med noen pads!

- Collinite 845 legges for hånd.

 

Dreuf

Dreuf

Jeg bruker VC17 bunnstoff og fikk beskjed om å ikke ha på dette rundt rorhylsen og drevet, mener det har noe med kobber og aluminium å gjøre. Sjekk ut om ditt bunnstoff er på samme måte.

Rundt rorhylsen (med god margin) og på drevet brukte jeg "Seajet 034 spray for drev og propell", jeg lagde meg ett lite telt av presenning før jeg sprayet så naboen slapp å få drevspray på den nypolerte båten hans.

 

Kjølen så tok jeg rustflekkene med flapdisc fra biltema på vinkelsliper, sprayet med en antirustspray (usikker på hva det var, må sjekke ut det) og stoffet over. Her lagde jeg meg også ett telt før jeg begynte, det støver noe sinnsvakt.

 

Propellen tok jeg som over med saltsyre og polerte med Chemical guys Heavy metal polish, så fiskene kan speile seg :)

 

Freeboard = fribord?

Først vasket jeg båten med Meguiars Boat soap (Helt sikkert det samme som bilvasken dems til en høyere pris..) og vaskevott (liker dem bedre en svamp).

I fjor brukte jeg Rupes G-Marine Medium polish som rubbing og Collinite 845 som forsegling på skroget.

På dekk (med unntak av der det er antiskli) så brukte jeg Scholl A15+ som er en ett-steg rubbing og polering.. 

Å gjøre det i 2 steg tar litt lenger tid og holdbarheten er litt lenger...

Har ikke helt bestemt meg hva jeg gjør i år, om det blir 2-steg på hele båten eller ikke...

Får se hvor god tid jeg har når jeg er på land. Dekk er nesten like greit å ta når båten er på sjøen.

Og kjøp deg en god poleringsmaskin, gelcoat er vel en del tykkere og hardere enn bil-lakk så du kan god bruke en roterende maskin. Jeg har en grei oscillerende maskin (Kestrel DAS-6 Pro) til bil som jeg også bruker på båten.

Må bruke litt lenger tid, men kjekt å ha en maskin som jeg tør å bruke på bilen etterpå også.

Lang i armene blir man uansett :)

 

På vinsjer og andre blanke detaljer på båten brukte jeg Chemical Guys Light Metal polish.

 

Teaken renset jeg med Resptect Teak rens (ikke PRO utgaven, den kan vistnok skade natene), steg 1 som renser og steg 2 som lysner.

Så lot jeg den være sånn så den blir grå og fin. Resten av sesongen vasket jeg den kun med saltvann.

Bordet i cockpit renset og oljet jeg. 

 

Vinduene (har vel ett annet fint båtnavn) og luka i cockpit polerte jeg opp med Meguiars PlastX, det gjorde underverker!



×
×
  • Create New...