Bitteliten
Vi planlegger også tur med bare to ombord. Derfor brukte jeg en del tid til å tenke gjennom hvordan dette skal fungere. Vår rute kommer til å gå steder med potensielt dårlig vær over lang tid. Jeg forkastet derfor alternativet om å ha reservedeler med for å reparere da jeg tror det kan være krevende å få til mens man håndstyrer båten
Vindror forkastet jeg fordi det ikke fungerer så bra på lens. Og det blir fort mye slør/lens. Strømforbrukblir en utfordring - men det er løsbart med gode ladesystemer.
Så jeg endte opp med å montere en autopilot i tillegg til den gamle som er i båten fra før av.
Bilde før og etter under.
Den gamle piloten er helt stand alone løsning ikke koblet til noen av båtens to separate navigasjonssystemer. Poenget er at den skal fungere selvom vi feks får feil på en plotter eller GPS antenne.
Den nye plotteren er integrert inn mot en Raymarine plotter og vindinstrument. Kontrollpanel på pidestall og kartbord under dekk (vi har dekkshus båt)
Jeg har med en ekstra av den bolten som forbinder drivenheten med tillerarmen. Og den gamle tillerarmen (på bilde nr 1) er også tatt vare på og lagret ombord.
Om alt av styringer ryker så har vi nødrorkult. Den testet jeg i fjor - og fant ut at den ikke passet (den passet ikke ned i festet og den var for kort...) - så den har jeg forbedret nå. Greit å ha sjekket ut det