Jump to content

Edit History

Bitteliten

Bitteliten

pacuare skrev for 6 timer siden:

Jeg ville også koblet reserve autopiloten helt utenom hovedysystemet. Det er ikke sikkert det er autopiloten som svikter, kan like godt være GPS eller hovedenheten. Som backup er det eneste du trenger kompass. Vindfløy og andre ting kan kobles til nese gang man er i havn. Det viktigste for meg er at en slipper å styre, om det er litt unøyaktig er greit. 

Det er akkurat den vurderingen vi har gjort også. Backup piloten vår var koblet opp til et eldre Raymarine system, men ble koblet helt fra

 

@Barbaria  jeg har også et komplett system med rl70c og mange st60 instrumenter oppe og nede. 

 

 Vi koblet gammel  autopilot helt fra rl70 systemet. For om feks gpsen fusker på dette (regner med du har en rs 120 antenne her) så vil ikke autopiloten funke lenger.

 

Hos meg begynte jeg å miste fix på denne gpsen så @Bonus hjalp meg med å bytte batteriet på denne, men den er nå kun reserve og er erstattet av en ny rs 150 koblet til rl70c master. Rs 120en fungerer fortsatt og all kabling ligger klart, så den kan kobles inn om den nye rs 150 skulle fuske. 

 

Ny autopilot bruker gammel 6002 kontroll under dekk og en ny p70R oppe. Jeghadde ikke valgt p70r igjen på pidestall. Har to ganger nesten gått på land da jeg har vridd hjulet med buksebeinet uten at det var meningen. 

 

Rl70 systemet er da radar og plotter. Skjerm oppe og nede. Gammel autopilot helt frittstående. Nytt system har plotter, ais, vhf, ny pilot og alt av st60 data inn. Denne speiles med ipad under dekk. Vi har da radar på ett system ais på et annet. 

 

årsaken til dette oppsettet er å ha minst to helt separate navigasjonssystemer (ipad er nr 3) samt vurderingen at vi definitivt ikke vil komme i en situasjon der vi må håndstyre fordi en bagatell i et gammelt navigasjonssystem fusker. 

 

forskjellen er at du ikke har tenkt å sette inn ny plotter?

 

 

Bitteliten

Bitteliten

pacuare skrev for 6 timer siden:

Jeg ville også koblet reserve autopiloten helt utenom hovedysystemet. Det er ikke sikkert det er autopiloten som svikter, kan like godt være GPS eller hovedenheten. Som backup er det eneste du trenger kompass. Vindfløy og andre ting kan kobles til nese gang man er i havn. Det viktigste for meg er at en slipper å styre, om det er litt unøyaktig er greit. 

Det er akkurat den vurderingen vi har gjort også. Backup piloten vår var koblet opp til et eldre Raymarine system, men ble koblet helt fra

 

@Barbaria  jeg har også et komplett system med rl70c og mange st60 instrumenter oppe og nede. 

 

 Vi koblet gammel  autopilot helt fra rl70 systemet. For om feks gpsen fusker på dette (regner med du har en rs 120 antenne her) så vil ikke autopiloten funke lenger.

 

Hos meg begynte jeg å miste fix på denne gpsen så @Bonus hjalp meg med å bytte batteriet på denne, men den er nå kun reserve og er erstattet av en ny rs 150 koblet til rl70c master. Rs 120en fungerer fortsatt og all kabling ligger klart, så den kan kobles inn om den nye rs 150 skulle fuske. 

 

st60 instrumentene ble koblet til ny plotter med en st stng concerter.  Ny autopilot er koblet til ny plotter. Ny autopilot bruker gammel 6002 kontroll under dekk og en ny p70R oppe (jeg hadde ikke valgt p70r igjen på pidestall. Har to ganger nesten gått på land da jeg har vridd hjulet med buksebeinet uten at det var meningen. 

 

Rl70 systemet er da radar og plotter. Skjerm oppe og nede. Gammel autopilot helt frittstående. Nytt system har plotter, ais, vhf, ny pilot og alt av st60 data inn. Denne speiles med ipad under dekk 

 

årsaken til dette oppsettet er å ha minst to helt separate navigasjonssystemer (ipad er nr 3) samt vurderingen at vi definitivt ikke vil komme i en situasjon der vi må håndstyre fordi en bagatell i et gammelt navigasjonssystem fusker. 

 

forskjellen er at du ikke har tenkt å sette inn ny plotter?

 

 

Bitteliten

Bitteliten

pacuare skrev for 6 timer siden:

Jeg ville også koblet reserve autopiloten helt utenom hovedysystemet. Det er ikke sikkert det er autopiloten som svikter, kan like godt være GPS eller hovedenheten. Som backup er det eneste du trenger kompass. Vindfløy og andre ting kan kobles til nese gang man er i havn. Det viktigste for meg er at en slipper å styre, om det er litt unøyaktig er greit. 

Det er akkurat den vurderingen vi har gjort også. Backup piloten vår var koblet opp til et eldre Raymarine system, men ble koblet helt fra

 

@Barbaria  jeg har også et komplett system med rl70c og mange st60 instrumenter oppe og nede. 

 

 Vi koblet gammel  autopilot helt fra rl70 systemet. For om feks gpsen fusker på dette (regner med du har en rs 120 antenne her) så vil ikke autopiloten funke lenger.

 

Hos meg begynte jeg å miste fix på denne gpsen så @Bonus hjalp meg med å bytte batteriet på denne, men den er nå kun reserve og er erstattet av en ny rs 150. Rs 120en fungerer fortsatt og all kabling ligger klart, så den kan kobles inn om den nye rs 150 skulle fuske. 

 

st60 instrumentene ble koblet til ny plotter med en st stng concerter.  Ny autopilot er koblet til ny plotter. Ny autopilot bruker gammel 6002 kontroll under dekk og en ny p70R oppe (jeg hadde ikke valgt p70r igjen på pidestall. Har to ganger nesten gått på land da jeg har vridd hjulet med buksebeinet uten at det var meningen. 

 

Rl70 systemet er da radar og plotter. Skjerm oppe og nede. Gammel autopilot helt frittstående. Nytt system har plotter, ais, vhf, ny pilot og alt av st60 data inn. Denne speiles med ipad under dekk 

 

årsaken til dette oppsettet er å ha minst to helt separate navigasjonssystemer (ipad er nr 3) samt vurderingen at vi definitivt ikke vil komme i en situasjon der vi må håndstyre fordi en bagatell i et gammelt navigasjonssystem fusker. 

 

forskjellen er at du ikke har tenkt å sette inn ny plotter?

 

 

Bitteliten

Bitteliten

pacuare skrev for 6 timer siden:

Jeg ville også koblet reserve autopiloten helt utenom hovedysystemet. Det er ikke sikkert det er autopiloten som svikter, kan like godt være GPS eller hovedenheten. Som backup er det eneste du trenger kompass. Vindfløy og andre ting kan kobles til nese gang man er i havn. Det viktigste for meg er at en slipper å styre, om det er litt unøyaktig er greit. 

Det er akkurat den vurderingen vi har gjort også. Backup piloten vår var koblet opp til et eldre Raymarine system, men ble koblet helt fra

 

@Barbaria  jeg har også et komplett system med rl70c og mange st60 instrumenter oppe og nede. 

 

 Vi koblet gammel  autopilot helt fra rl70 systemet. For om feks gpsen fusker på dette (regner med du har en rs 120 antenne her) så vil ikke autopiloten funke lenger. (Hos meg begynte jeg å miste fix på denne gpsen så @Bonus hjalp meg med å bytte batteriet på denne, men den er nå kun reserve og er erstattet av en ny rs 150)

 

st60 instrumentene ble koblet til ny plotter med en st stng concerter.  Ny autopilot er koblet til ny plotter. Ny autopilot bruker gammel 6002 kontroll under dekk og en ny p70R oppe (jeg hadde ikke valgt p70r igjen på pidestall. Har to ganger nesten gått på land da jeg har vridd hjulet med buksebeinet uten at det var meningen. 

 

Rl70 systemet er da radar og plotter. Skjerm oppe og nede.

 

årsaken til dette oppsettet er å ha minst to helt separate navigasjonssystemer (ipad er nr 3) samt vurderingen at vi definitivt ikke vil komme i en situasjon der vi må håndstyre fordi en bagatell i et gammelt navigasjonssystem fusker. 

 

forskjellen er at du ikke har tenkt å sette inn ny plotter?

 

 

Bitteliten

Bitteliten

pacuare skrev for 6 timer siden:

Jeg ville også koblet reserve autopiloten helt utenom hovedysystemet. Det er ikke sikkert det er autopiloten som svikter, kan like godt være GPS eller hovedenheten. Som backup er det eneste du trenger kompass. Vindfløy og andre ting kan kobles til nese gang man er i havn. Det viktigste for meg er at en slipper å styre, om det er litt unøyaktig er greit. 

Det er akkurat den vurderingen vi har gjort også. Backup piloten vår var koblet opp til et eldre Raymarine system, men ble koblet helt fra

 

@Barbaria  jeg har også et komplett system med rl70c med mange st60 instrumenter. Vi koblet gammel  autopilot helt fra rl70 systemet. For om feks gpsen fusker på dette (regner med du har en rs 120 antenne her) så vil ikke autopiloten funke lenger. (Hos meg begynte jeg å miste fix på denne gpsen så @Bonus hjalp meg med å bytte batteriet på denne, men den er nå kun reserve og er erstattet av en ny rs 150)

 

st60 instrumentene ble koblet til ny plotter med en st stng concerter.  Ny autopilot er koblet til ny plotter. Ny autopilot bruker gammel 6002 kontroll under dekk og en ny p70R oppe (jeg hadde ikke valgt p70r igjen på pidestall. Har to ganger nesten gått på land da jeg har vridd hjulet med buksebeinet uten at det var meningen. 

 

Rl70 systemet er da radar og plotter. Skjerm oppe og nede.

 

årsaken til dette oppsettet er å ha minst to helt separate navigasjonssystemer (ipad er nr 3) samt vurderingen at vi definitivt ikke vil komme i en situasjon der vi må håndstyre fordi en bagatell i et gammelt navigasjonssystem fusker. 

 

forskjellen er at du ikke har tenkt å sette inn ny plotter?

 

 

Bitteliten

Bitteliten

pacuare skrev for 5 timer siden:

Jeg ville også koblet reserve autopiloten helt utenom hovedysystemet. Det er ikke sikkert det er autopiloten som svikter, kan like godt være GPS eller hovedenheten. Som backup er det eneste du trenger kompass. Vindfløy og andre ting kan kobles til nese gang man er i havn. Det viktigste for meg er at en slipper å styre, om det er litt unøyaktig er greit. 

Det er akkurat den vurderingen vi har gjort også. Backup piloten vår var koblet opp til et eldre Raymarine system, men ble koblet helt fra

 

@Barbaria  jeg har også et komplett system med rl70c med mange st60 instrumenter. Vi koblet gammel  autopilot helt fra rl70 systemet. For om feks gpsen fusker på dette (regner med du har en rs 120 antenne her) så vil ikke autopiloten funke lenger. (Hos meg begynte jeg å miste fix på denne gpsen så @Bonus hjalp meg med å bytte batteriet på denne, men den er nå kun reserve og er erstattet av en ny rs 150)

 

st60 instrumentene ble koblet til ny plotter med en st stng concerter.  Ny autopilot er koblet til ny plotter. Ny autopilot bruker gammel 6002 kontroll under dekk og en ny p70R oppe (jeg hadde ikke valgt p70r igjen på pidestall. Har to ganger nesten gått på land da jeg har vridd hjulet med buksebeinet uten at det var meningen. 

 

Rl70 systemet er da radar og plotter. Skjerm oppe og nede.

 

forskjellen er at du ikke har tenkt å sette inn ny plotter?

 

 



×
×
  • Create New...