pebbe Startet 18.April.2018 Link til dette innlegget Startet 18.April.2018 Har arvet noen gamle tau som skal være av høy kvalitet og som aldri er brukt tidligere. Jeg anslår at de er ca 20 år gamle og lurer på å bruke disse som spring når båten ligger i havn (faste spring som ligger klare på flytebryggen hvor jeg lager løkke i begge ender). Noen som vet om de er for gamle? Jeg tenker at siden de aldri har vært utsatt for mekanisk slitasje eller vært ute i "elementene" så bør de fortsatt være gode (nok)? Jeg har ikke tatt presise mål, men vil anslå de er ca 15-16 mm. Jeg vet dog ikke slitestyrken, men de ble opprinnelig kjøpt inn til bruk profesjonelt på større anlegg så antar de tåler en del (og ja, jeg ser jo så klart selvmotsigelsen av at jeg ikke kjenner bruddstyrke og samtidig vurderer å bruke...) På et par av tauene har det vært montert strekkavlastere som gjør at tauet har ligget bøyd gjennom disse i alle disse årene. Kommer ikke til å bruke disse. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.facebook.com/MYIben/ Link to post
LALUNA II Svart 18.April.2018 Link til dette innlegget Svart 18.April.2018 Så lenge de ikke er utsatt for vær og vind bør de være gode nok så er nok ubetydelig svekket Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Hafgufa Svart 18.April.2018 Link til dette innlegget Svart 18.April.2018 Du kan rette ut bølgene i de to tauene som det har vært montert avlaster på. Du drar det rundt en glatt påle mens en holder i andre enden og gir motstand. Jeg fikk også noen ubrukte gamle tau fra et oppdrettsanlegg. Hadde ligget på et lager med ca 10 garnblåser som var bindt i det. Det var bare 1 tau som ikke fikk tilbake sin form, det hadde ligget slik at solen traff det gjennom et vindu. Om det var årsaken til at det ikke ble bra igjen vet jeg ikke. Det var i alle fall mye blekere i fargen enn de andre tauene. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.April.2018 Link til dette innlegget Svart 18.April.2018 Jeg skulle bytte plass i havnen idag, ga full pinne for å komme ut fra bryggen, men kom ikke ut. Flause, jeg hadde glemt å ta akterfortøingen. Den tampen var over 20 år gammel. Så fikk jeg testet den. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
pebbe Svart 18.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2018 Lars H. skrev for 1 time siden: Jeg skulle bytte plass i havnen idag, ga full pinne for å komme ut fra bryggen, men kom ikke ut. Flause, jeg hadde glemt å ta akterfortøingen. Den tampen var over 20 år gammel. Så fikk jeg testet den. Fort gjort! :) Godt det gikk bra, da! For noen år siden var jeg på jobb på båt hvor vi sendte 100m båt inn i kaia med full effekt på to av fire motorer... Begge aktertrossene røk tvert av og vi fikk et fint hull i baugen. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.facebook.com/MYIben/ Link to post
Lars H. Svart 18.April.2018 Link til dette innlegget Svart 18.April.2018 Ja takk, husker vi lå med hurtigruten (Sanct Svithun) nordpå et sted da det ble gitt feil beskjed til maskinen om full guffe, vel fortøyd. Det var godt kaien var tom for folk da trossen røyk og sveipte inn over kaien! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Krimart Svart 19.April.2018 Link til dette innlegget Svart 19.April.2018 Vel, de kan sikkert brukes, men er i alle fall ikke så gode som nye. Har de blitt lagret mørkt eller har de vært eksponert for lys? Sollys er den faktoren som betyr mest mht. degenerering. For klatretau sies det at max alder er 10år selv om de har ligget ubrukt i et mørkt skap.... Sitér dette innlegget Link to post
pebbe Svart 19.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2018 Krimart skrev 20 minutter siden: Vel, de kan sikkert brukes, men er i alle fall ikke så gode som nye. Har de blitt lagret mørkt eller har de vært eksponert for lys? Sollys er den faktoren som betyr mest mht. degenerering. For klatretau sies det at max alder er 10år selv om de har ligget ubrukt i et mørkt skap.... De har ligget i en eske i en garasje stort sett hele perioden Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.facebook.com/MYIben/ Link to post
Janoho Svart 19.April.2018 Link til dette innlegget Svart 19.April.2018 pebbe skrev 1 time siden: De har ligget i en eske i en garasje stort sett hele perioden Da er de like gode som nye, ikke utsatt for fukt og sollys Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.