Jump to content

Bygge flytebrygge selv - noen spørsmål før jeg setter i gang

Rs2-GTi

Recommended Posts

Jeg har søkt både her og på Google, og selv om jeg finner noe om å bygge flytebrygge selv, så var det overraskende få. Dette er for øvrig en realisering av en tidligere tråd, med noen endringer; 

Så til spørsmålene jeg sånn grovt sett sitter med, og kom gjerne med noen tips om noen har innspill å komme med. Flytebryggen skal altså bare være stor nok til å legge en båt inntil, men jeg tenkte det kunne være kjekt å lage den slik at jeg kan bruke alle tre sidene, for å justere etter vinden, og kortere gjestebesøk, så jeg har  tenkt å lagt den 2,5 meter (stikkende ut fra land) x 2 meter bredde. Båten vil da primært ligge på 2,5 meter-siden med hekken i retning land, siden for å få de bølgende som typisk kommer her i baugen.

- Holder det med 2x6 materiale, eller er det klokt å bygge den i 2x8? 

- Bør jeg ha hjørnebeslag i stål? Ser disse koster mye, og jeg har ikke allverden å bruke på dette Alternativt har jeg tenkt det kan gå å la 4x4 stikke opp på hvert innside av hjørneskjøtene for å ha fortøyningspunkter. Men er det solid nok til krysskjettingen? 

- Trenger jeg å lage et feste til blå plastfat i overkant (har tenkt 4 stk), eller kan jeg bare lage rammen litt smalere enn tønnen, slik at tønnen akkurat ikke retter opp i dekket? 

- Ønsker gode tips til hvordan jeg sikrer tønnene på undersiden, gjerne noe rimelig fra Biltema

Tenkte å følge denne oppskriften sånn grovt sett; 

Tenkte å legge rammeverken på hver 60 med heldekkende ramme rundt. Ingen skråstag under. Terassebordene låser av vridninger. 

Som tidligere bemerket vil løsningen du sikter til være en lett konstruksjon med svært begrenset størrelse. Resultatet vil bli veldig ustødig, vinglete og ustabil siden den også vil vri seg ettersom hvor du står. Har litt erfaring med flåtebygging fra ungdomsårene, og dette var alltid problemet.

Dersom du ikke vil gå opp i størrelse på brygga må du sørge for en tyngre konstruksjon og mer oppdrift. Sveiset ramme av tykkgodset H-profil el. lignende vil gi økt vekt og en mye mer stabil konstruksjon.

Jeg kan nesten garantere at du vil angre dersom du gjør som du beskriver.

På campingen ved hytta vår så ble det prøvd med tilsvarende løsning men der var selve brygga noe større,  tipper 6x2 meter, selve landgangen er også mye lengre så den tilførte godt med vekt ned på brygga.

For å si det enkelt, den var helt håpløs!! Vil uten tvil anbefale deg å lage den større ;) 

26793800_10155893062726425_2126081773_n.jpg.687d3a6fa55587df21e99b61384bc1dd.jpg26913990_10155893062381425_2071553882_n.jpg.3176aa60bf603a356ffe11f3d3905e45.jpg

Hm. Hvorfor er denne kjempestabil (merkes ikke at det er en flytebrygge), mens en litt større vil være ustabil? Jeg begriper det ikke. Om du har en landgang som ligger på skinne, så kan jeg skjønne det godt. Problemet mitt er at jeg har to drafortøyninger på utsiden av flytebrygga, blir flytebrygga for stor, så begynner det å bli liten margin til naboene. Båten som skal ligge der er 16 fot. 

Hyttenaboen har bygget en flytebrygge på ca 2,5 x 2 meter, stikk i strid med alles advarsler..  Den mest ustabile og livsfarlige innretningen vi har sett!  Latteren har runget mang en gang når båteier med 25 liters tank i ene neven og picnickurv i andre har plumpet rett til sjøs for så å dukke opp med oppblåst redningsvest!

8D85F421-EFFE-45DB-A760-987D9EE30E58.jpeg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...