Jump to content

Hjelp til valg av ankervinsj til Princess P50


Hansa666

Recommended Posts

Heisan.

Skal ha en ankervinsj til en Princess P50 på ca 22 tonn og sliiiiter skikkelig med hvilken vinsj jeg skal velge... Quick, Lewmar, Anchorlift osv. Her på BP finnes det en masse erfaring på hva som fungerer på sikt, så trenger å vite hvilken vinsj som fungerer over tid og som da ikke ruster opp... Skal ha en  flat dekksmontert utgave hvor motoren blir stående under dekk.

Har tenkt følgende setup:

1. 1000 eller 1500W 24V

2. 8 eller 10 mm kjetting, kalibrert og galvanisert

3. Syrefast Bruce anker

4. Fjernkontroll

5. Kjettingteller

 

Så at Lewmar har en trådløs fjernkontroll med kjettingteller, men 10 båtlapper var en stiv pris....

Noen som har erfaringer, positive eller negative rundt de forskjellige produsentene?

 

 

 

Link to post

Min båt er jo bare ca 15 tonn. Jeg har en 1000 w 12v vinsj. Sleipner er leverandør på denne. Jeg synes den er litt svak . 

Det blir jo noe annerledes med 24 volt. Men tror kanskje jeg ville valgt 1500 w på din båt. 

Når det gjelder kjetting, så tenk om du ille vil gå for syrefast. Galvanisert bygger veldig i høyden når du vinsjer inn. Mens syrefast er mye glattere og legger seg nesten flatt. Det er jo mye dyrere. Men tror det er mindre problem.

Jeg har tau bak på min. Og det angrer jeg veldig på.

Om det er 8 eller 10 mm kjetting tror jeg ikke utgjør den største forskjell. 10mm er jo mere tyngde, dermed henger du jo bedre . 

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Hei!

Det blir en 1500W vinsj, men galvanisert eller syrefast... koster satans mye for syrefast.... bygger galvanisert så mye da?

Det jeg hovedsaklig er på jakt etter er kvalitetsforskjeller mellom de forskjellige produsentene... Vil ikke ha noe som ruster opp eller lett går i stykker etter noen års bruk...

Link to post

Jeg hadde lewmar foran på min båt. Den måtte byttes etter 20 år.  Det synes jeg er akseptabelt. Jeg vet jo ikke om den hadde vært problemfri før jeg overtok båten. Men 20 år er lang periode for en saltvannsutsatt vinsj synes jeg. Den sto på baugen. 

Jeg har hørt flere klager på at galvanisert kjetting bygger opp tårn når de vinsjer inn. Når det raser så kan kjetting knyte seg litt.

Jeg har galvanisert foran. Hatt det i to år nå. Har ikke hendt for meg enda. Så noe stort problem er det vel ikke. Men foran har jeg  veldig stor høyde ned fra vinsj til kjettingkasse. 

 

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Valget på 1500w er lurt 1000 blir alt for svakt for din tunge båt husk at du skal dra kjetting og båt. Selv om du hjelper til med motorer er det et satans stort press på winsjen, utfallet kan bli at sikring slår ut og det ønsker mann ikke i en presset situasjon med mye vind.

Syrefast er best da legger kjettingen seg pent ut i kassa men skal denne være i baugen og kjetting kassen er stor nok spiller det ingen rolle med at du bruker galvanisert.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Har selv Anchorlift Dolphin 1000 W m/fjernkontroll akter på Bavariaen. Den veier vel drøyt 14 tonn med fulle tanker og ferielast. Jeg har da 8 mm galvanisert kjetting akter. Du bør nok gå for 10 mm akter og 1500 W så du har nok til å dra inn når det blåser kraftig. Med 24 Volt  blir det heller ikke så veldig tykke kabler.

 

Er selv godt fornøyd med kvaliteten på Anchorlift hos meg som nå er 12 år gammel. Byttet fjernkontrollen for 4 år siden og har ellers ikke problemer med verken rust eller annet. Den funker utmerket og drar mer en kraftig nok. Det fine med Anchorlift sine vinsjer er at de har frittfallfunksjon. Anchorlift har en genial frittfallfunksjon som slipper ut ca 20 meter kjetting når du trykker på fjernkontrollen en gang. Når man lærer seg den teknikken, så bidrar det til at du kan holde fokus på den kritiske manøvreringen i de sekundene når du går inn mot land. Du lærer deg da raskt å bare gi et nytt trykk til når du hører at det slutter å rase ut. Min erfaring er at jeg sjelden bruker mer enn 30-40 meter kjetting, men så er det ikke så dypt der jeg oftest ankrer opp. 

 

I baugen har jeg Lewmar H3 som vel er regnet for å være høyere kvalitet men også mye dyrere. Kan ikke se at det er reell forskjell i holdbarhet på disse, til tross for prisforskjell. Lewmaren har ikke frittfall og det er veldig plundrete når man må holde knappen inne og kjøre ut manuelt. Ville i alle fall ikke hatt det akter som er den jeg bruker ofte under landligge på holmer og skjær.

 

Etter å ha brukt ulike vinsjer nå i ca 15 år er min erfaring at det viktigste faktisk er fornuftig vedlikehold. Selv den beste vinsj stopper opp hvis den ikke får strøm. Typiske feilkilder er korrosjon på relè for strøm til vinsjen samt korrosjon i andre strømkoblinger, kabelsko osv. Hadde Engbo nr 32 (Nå Sleipner) på forrige båt. Bra kvalitet det også men hadde da tau i kombinasjon med Engbo-anker. Det var katastrofe og festet seg aldri når du trengte det mest.

 

Syrefast kjetting er sikkert fint men ikke strengt nødvendig hvis du har nok fallhøyde ned i brønnen. NB: Sørg for å lage et system med kjettingkasse eller murerbøtte med dreneringshull så du får pumpet ut vannet som kjettingen drar med seg ombord. Jeg har aldri opplevd problemer med knuter på kjettingen.

 

For å få økt levetid på galvanisert kjetting, så må den spyles ren ofte. Jeg ser i min båt at kjettingen i baugen har holdt seg mye bedre enn akter. Eneste forklaring jeg kan finne er at den i baugen blir spylt ren ofte gjennom sesongen når jeg spyler dekket og da har luken ned til kjettingkassen åpen. Ideelt sett burde fruen stått og spylt ankerkjettingen med dusjen vi har akter hver gang vi går ut:) 

 

Konklusjon: Velg nøkternt fordi de fleste av disse produktene er robuste, men sørg for guds skyld å velge med en eller annen form for frittfallsfunksjon.

Link to post

Takker for godt svar HansH.

Har mottatt et tilbud fra et firma som heter Ankerteknikk AS på en Anchorlift M1524-10 Mako 1500 Low 1500w 24v 10mm DIN766. Videre har jeg fått et tilbud på en Lewmar, men den var svinedyr i forhold men hadde en fjernkontroll med kjettingteller... 

Alternativet til Anchorlift er et tilbud jeg fikk fra Seatronic på en Quick vinsj,  DP3-1524-10 VINSJ QUI PRINCE 1500W 24V 10MM

 

Så reelt står valget mellom Quick og Anchorlift. Kjenner ikke til firmaet Ankerteknikk, men sikkert flinke folk. 

Frister med den løsningen Anchorlift har med å kunne kjøre ut 25 meter med ett trykk, så blir en runde i tenkeboksen nå :)

Link to post

Hva er tilbudet du har fått fra Ankerteknikk? Har nettopp sett på sidene deres, sett på samme vinsjen som deg. Jeg har en Fairline Phantom 50 som er ganske lik i konstruksjonen. Quick er også aktuelt for meg. Skal du bruke denne i hekken eller i baugen på båten?

 

/Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post

Da ville jeg gått for Anchorliften som har frittfall. Det har ikke Quick-modellen du refererer til. Kjettingteller har jeg aldri hatt og aldri savnet. Du kan jo f eks male en farge pr 10-meter for å holde manuell oversikt. I praksis handler dette om at du fort lærer deg å slippe ankeret 2-3 båtlengder fra land. Det er som oftest tilstrekkelig. Med 10 mm kjetting har du en kraftig nedovervekt som bidrar til å holde ganske mye i seg selv. NB: Anbefaler anker på i hvert fall 20 kg på en 50-foter.

 

Eneste minus med frittfall er at du kan komme til å slippe litt mye rett ned på samme sted. Oppdaget en gang jeg lå inne på nokså grunt vann at mange meter kjetting lå i en kveil på bunnen rett ved ankeret. Viktig å stramme inn til du kjenner at du har dratt inn all slakk og så heller slippe litt ut. Dette har jo noe med å lære seg teknikken.

Link to post

Jeg har en 30 år gammel (tror jeg) og velfungerende Lewmar foran. Fantastisk. Bak har jeg min tredje Ilas på 10 år. Så hva som er billig eller ikke kan du ikke måle ut i fra listeprisen...... 

 

1500w, minimum 10mm kjetting og 40kg anker? Fritt fall ville jeg unngått. Min erfaring er at kjettingvekten alene drar ut mer kjetting etter en viss dybde, og da raser det ut til det er tomt, eller at du låser vinsjen mens det raser ut. Det høres ikke pent ut, kan jeg love deg. Særlig hvis du stopper før ankeret faktisk nådde bunnen. Planlegger å skru vekk fritt fall hos meg.

 

Jeg har fremdeles fargestripsmarkeringene på min kjetting etter 10 år, og de ser jeg både fra fly og innenfra (på vinsjen foran). Og i mørket med lyskasteren på. Men kjettingteller hadde absolutt vært kjekt.

Link to post

Hei

 

har Quick DP3 akter + 10 mm. syrefast på en P42 og har fritt fall. Monterer du en kjettingteller på Fly for eksempel har du oversikt over hvor mye som raser ut evt. programere hvor mange meter som skal rase ut før du evt. slipper ut mer samt oversikt når du kjører inn kjettingen uten å måtte se det selv.  Hvor stor fallhøyde har du under vinsj og hvor stor anker kasse har du plass til avgjør om du må gå for syrefast eller ikke.

 

Link to post

Hei!

Mange gode tilbakemeldinger her :)

Det står nå mellom en 1500W med 8mm kjetting fra Ankerteknikk som koster ca 31.000 uten anker. Dette kjøper jeg utenom og det koster ca 5200. 

Alternativ to er fra Seatronic, og her koster en komplett pakke med en 1500W og 10mm kjetting inkl anker ca 26.000.

Så det skiller 10.000 på pakkene, fordelen med Anchorlift er at den kjører ut i 40 sek , ca 25 meter så stopper den automatisk. 

Videre forteller selger at Anchorlift vinsjen er av 316, mens quick inneholder en del plast.... Dette aner jeg ingen ting om. Skal ringe til Seatronic da 10 mm kjetting er i overkant av behovet, 8 mm holder mer enn nok, samt må høre om dette med utkjøring av kjetting.

Link to post

Nja, har brukt blytau i mange år på en Rodman 44 som veide tørr 11 tonn og ved skifte til en P50 som veier 20 tonn+, sover jeg bedre med kjetting.

Min utfordring er at det er så mange meninger rundt kjetting, blytau, watt str at en blir nesten svimmel. På de 3 andre P50 som ligger ved meg har begge forskjellig oppsett...

 

Dette sier Ankerteknikk:

1500W, 8 mm kjetting er mer enn nok, 10mm blir som å skyte spurv med kanon...

 

Seatronic:

Anbefaler 1500W og 10mm kjetting. Videre ble jeg fortalt at ja, kunne gå ned på 8mm kjetting og en 1000W vinsj, men 8mm kjetting var fra 40 fot og mindre. Valgte jeg 8mm kjetting kunne man enkelt bruke 1000W vinsj, da den eneste forskjellen var trekk kraften som var 450 kg mot 600. Dvs var det mye vind akter kunne 1000w trenge litt ekstra maskinkraft når ankeret skulle opp.

Han kunne bygge om 1500W med et 8mm kabelar, men i utlandet så fungerte det slik at trengte du en 1500W vinsj, ja da trengte man også 10mm kjetting.

 

Noen som ble klokere?

Link to post

Hehe, dette er jo forvirrende. Er det noen som har peiling på ca bruddstyrke på en "billig" galvanisert 8mm vs 10mm kjetting?

Når du har fått prisene, har du da fått på galvanisert eller syrefast kjetting?

 

Jeg vil heller ikke ha frittfall. Det syntes jeg blir for ukontrollert. Jeg er vant med å kjøre ut og man lærer seg fint en teknikk for dette. Man får fort følelsen av hvor mye man kjører ut. Jeg liker funksjonen der på Anchorlift der der kjører ut ca 25m, men personlig er jeg ikke sikker på om jeg vil gi 10 lapper for dette. Jeg må nesten uansett vurdere "Sidepower/Ilas" siden jeg da enkelt kan få fjernkontroll som også støtter baug og hekkthruster i samme system.

 

Jeg har hatt flere båter med tau og et par med kjetting. Alle med Bruce type ankere. Jeg skal kun ha kjetting heretter... Ikke det at jeg er redd for at tauet ryker, men man har mye mer daumanneffekt på kjetting slik at man får en bedre vinkel på draget til ankeret. Jeg skal kun ha kjetting heretter...

 

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post

Hekkankeret skal normalt ta langt lavere belastninger enn baugankeret og ikke dynamiske laster i større grad (bølger). Hverken brakett eller system forøvrig i hekken er laget for at båten kan ha større bevegelser i sjøen med dette som forankringspunkt. Annen avlåsingsmulighet enn girkassen på selve vinsja forekommer også sjelden, noe som begrenser belastningen dette kan oppta. Man kan selvsagt avlaste vinsja ved å surre fortøyningstau rundt blytau/kjetting og sikre ekstra mot pullert men da bør man kanskje vurdere om man har ankret på egnet sted for natta da heller ikke pullere er laget for å fungere som enkeltvise ankerpunkt.

I baugen låser man vinsja og sikrer/avlaster kjettingen med tauskrev slik at lasta ikke kommer direkte på vinsja om man fortøyer for hardt vær, her har man både nokk og to pullere så det blir et annet forhold.

 

Hekkvinsja skal jo fortrinnsvis ha trekk direkte akterover og holde båten fra land mot vindbelastninger. Således er ikke vekta på 20 tonn på båten noen større problem. Det er andre fordeler med blytau som f.eks. mindre mulighet for at kjetting kan snus i kassen som følge av slag fra sjø under kjøring. Dette skjer titt og ofte i forre kjettingkasse men her er det enklere å greie opp vasen om man har behov.

 

Jeg har hatt blytau og brukt dette i mange år på aktre anker og jeg ser ingen hensikt med kjetting her, kun ulemper.

 

Det finnes også blytau med vesentlig høyere bruddstyrke enn det en 8mm kjetting har.

 

 

Link to post

Heisan

Etter å ha lest BP´s meninger samt sjekket opp på,en annen P50 i dag, blir det 8 mm kjetting, 1500w vinsj fra Quick. 

Quick har et programerbart display for kjettingteller hvor man kan sette hvor mange meter en vil kjøre ut på ett trykk. Så da samsvarer dette litt som Anchorlift, men med en vesentlig lavere pris, blir dette å foretrekke.

Skal sette opp endelig tilbud i denne tråden når det kommer :)

 

Tusen takk for mange gode svar :)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...