Jump to content

Hjelp til valg av ankervinsj til Princess P50

Hansa666

Recommended Posts

Heisan.

Skal love å legge ut bilder av montering, alt er bestilt men ankeret kommer ikke på lager før 2 mai.

Kjøpte 1500w Quick med 8 mm kjetting kabelar. Dvs Seatronic bygger om kabelaret da de har 10 som standard.  Ellers ble det 50 M Galv kjetting, kjetting teller, manuell bryter for opp ned, leddet ankerrulle 800mm, fjernkontroll, svivel, 20 kg syrefast anker. Prisen ble på hyggelige 26200 + frakt.

Galvanisert og kalibrert kortlenket kjetting. Kan brukes på ankervinsjer som krever kalibrert kjetting. Leveres metervis. DIN 766. Diam: 10 mm. Bruddstyrke: 4200 kg. Ca.kg pr.m: 2,25 kg

Galvanisert og kalibrert kortlenket kjetting. Kan brukes på ankervinsjer som krever kalibrert kjetting. Leveres metervis. DIN 766. Diam: 8 mm. Bruddstyrke: 2600 kg. Ca.kg pr.m: 1,35 kg

KILDE https://www.maritim.no/kjetting-8mm-kalibrert-galvanisert#.Wtr0sZcuSLI

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

• 8 måneder senere...

Heisan!

Beklager, men hadde helt glemt å legge ut bilder fra installasjonen av ankervinsjen som lovet, bedre sent enn aldri :)

Til de av dere som har begrenset plass til 50 m kjetting, kjøp syrefast... Handlet selv galvanisert og får plass med et nødskrik da den bygger mye. Har 20 kg anker på 22 tonn båt, henger som bare det med 8mm kjetting :)

Måtte bygge en kjettingkasse i hardplast da den ble for tett opp mot vannvarmeren , så denne måtte skrå bygges. Kunne sikkert montert 

kabelaret på dekk litt mer overrett til kassen slik at kjettingen la seg bedre, men alt her blir å handle syrefast.

1081479466_2018-05-0521_54_47.jpg.defd3a40ccf22bd17e91c386b4f57ad5.jpg

1552563299_2018-05-0521_55_46.jpg.f059f570252406def2c78e481ba2754e.jpg

1666708462_2018-05-0521_56_02.jpg.b09c75d50c1b34e87268aa92b61819b2.jpg

Fungerer bra :)

1384351796_2018-06-2521_32_15.jpg.9e387f9b1d6680a05a1af1f0f4646f8c.jpg

Ble flott det der. :smiley::thumbsup:

Til info så er det fjernkontrollen til Anchorlift som muliggjør automatsik utkjøring i 30-40 sekunder (fungerer altså ikke ved å kjøre ut med bryteren), slik at det bare å kjøpe fjernkontrollen for å få den funksjonen.

Jeg har hatt flere Anchorlift vinsjer hvor fjernkontrollen har hatt dårlig rekkevidde, men jeg ser at de nå har kommet med en ny kontroll så det er forhåpentligvis blitt bedre.

/per

Heisan!

Har også montert en kjettingteller slik at jeg kan kjøre ut fra dene, men idioten meg plasserte denne ved styreposisjonen inne.... Den burde selvsakt stått ute et sted, da fruen nå ikke har peiling på hvor mye som er kjørt ut... Ja kan merke kjettingen farger, men kommer til å kjøpe en håndholdt sak fra Quick med kabel og display slik at sommerens mas unngås.. Denne setter jeg rett under kalesjen bak så blir alle fornøyd :) 

Heisan!

Kjettingkassen er 70 dyp, så har du 10mm galvanisert kjetting blir den for liten, da må du i det minste ha syrefast eller skifte kabular til 8mm. 

Vurderte 10 eller 8mm kjetting, landet på 8mm og det er mer enn nok.

Nei, ankeret går ikke klar men dettte er ingen problem. Båten får ikke plass pga uteliggerene skrår innover, så ankeret kommer uansett ikke i berøring av bryggen.

Hansa666 skrev for 8 timer siden:

Nei, ankeret går ikke klar men dettte er ingen problem. Båten får ikke plass pga uteliggerene skrår innover, så ankeret kommer uansett ikke i berøring av bryggen.

Ok nei jeg tenkte mest på de gangene man er på tur på sommeren og blir liggende ved siden av hverandre med hekken inn mot flytekaia. Men jeg har selv hatt liknende arrangement og løste det da med å ha ei blåse liggende over ankeret. Det går fint så lenge det er flatt hav og smule farvann som det oftest er der man ligger.

Jeg har samme problem med anker på min, det stikker ganske langt ut fra hekken. Men med kreativ fortøyning, og gode hopp kommer jeg likavel ombord på en grei måte, dersom jeg fortøyer med hekk inn. Bruker og en kraftig kulefender og tar av anker, så det er kun ankerrulle som stikker ut.

Endelig ble det Bobåt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...