Pequod Startet 19.April.2018 Del på Facebook Startet 19.April.2018 Har skrevet en sak på jobb i dag... Kan selvsagt ikke ta med alt ettersom resultatet av undersøkelsen utgjør 52 sider... Snart 1 million fritidsbåter i Norge I 2018 er det registrert nesten 950.000 fritidsbåter i Norge, viser tall fra den nye båtlivsundersøkelsen. Det er en økning på 200.000 båter på seks år. NTB OSLO, April 19 NTB - Med en total kystlinje på over 100.000 kilometer er det ikke rart at båtliv står høyt i kurs hos nordmenn. I 2012 ble derfor Båtlivundersøkelsen gjennomført av Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF) i samarbeid med en rekke andre organisasjoner. I 2012 viste undersøkelsen at det var totalt 750.100 fritidsbåter i Norge. Det inkluderer både kanoer og kajakker, joller og robåter, motorbåter og seilbåter. Båtlivsundersøkelsen 2018, som ble lagt fram under fritidsbåtkonferansen i Haugesund torsdag, viser at det nå er totalt 948.000 båter i Norge. Undersøkelsen viser at det finnes en eller flere fritidsbåter i 30,9 prosent av norske husholdninger med personer i alderen 18–74 år. Resultatene viser en økning på over 6 prosentpoeng fra forrige måling. Hele 83,2 prosent av båteierne benyttet båten i 2017. Det er en liten nedgang fra forrige undersøkelse da 86,2 prosent svarte det samme. I gjennomsnitt ble hver båt benyttet i 28 dager, mot 34 dager for seks år siden. – Positiv effekt -Undersøkelsen viser tydelig at bruk av fritidsbåt fortsatt står sterkt i Norge og at den faktisk øker. Dette har positiv effekt på båtbransjen og bidrar også til at flere får erfare gleden ved båtlivet, sier Endre Solvang, generalsekretær i KNBF. Den klart mest vanlige båttypen er motorbåt uten overnattingsmulighet der antallet har økt fra 291.000 i 2012 til 402.000 ved inngangen til 2018. Det er også verd å nevne at antall kanoer og kajakker har mer enn doblet seg på de siste seks årene og økt fra 80.000 til 170.000. For første gang er det registrert antall vannscootere (som ikke var lovlig i Norge for seks år siden), hele 10.000. Båttettheten er størst i Nord-Norge og på Sør- og Vestlandet der flere enn hver tredje husstand har båt og lavest i hovedstadsregionen der «bare» en av fire er båteiere. Sju av ti sier at båtens hjemmehavn er ved kysten. Små båter øker mest Tallene fra undersøkelsen viser altså at motorbåter uten overnattingsmulighet – for eksempel såkalte daycruisere – har økt kraftig. Antall motorbåter med overnattingsmulighet har sunket fra 176.000 til 161.000. Dette får utslag når det gjelder båtbruken. Antall som drar på ferie med båten har sunket fra 17 prosent til kun 3 prosent, mens antallet som bruker båten til dags- og ettermiddagsturer, fisketurer og helgeturer har sunket noe, men ikke dramatisk. Totalt ble det gjennomført rundt 16 millioner turer med fritidsbåt i fjor, mot 15 millioner for seks år siden. Mesteparten av båtbruken er lagt til juli med fellesferie og varmegrader. 30 prosent bruker båten i juli, mens juni og august står for litt over 20 prosent hver. Påbud har hatt effekt Undersøkelsen viser også at innføringen av redningsvestpåbudet har hatt innvirkning. I 2012 svarte rundt halvparten av de spurte at de alltid har på seg godkjent flyteplagg. I den nye undersøkelsen svarer to av tre det samme. – Det er gledelig å se at flere nå bruker flytevest. Dette er et enkelt tiltak for å bedre sikkerheten, og selv om det nå også er et lovkrav så tror jeg stadig flere ser at det er få ulemper og kun fordeler ved å ta på seg vesten om bord, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen. Men undersøkelsen viser samtidig at antall båtførere som innehar formell kompetanse synker. For seks år siden svarte 36 prosent at de hadde båtførerbevis, mens tilsvarende tall i den nye undersøkelsen er 32 prosent. Hele 57 prosent svarer at de ikke har noen formell kompetanse, mot 50 prosent i forrige undersøkelse. Det er Norfakta som har utført undersøkelsen på oppdrag fra KNBF. Prosjektet er støttet av blant annet Næringsdepartementet, Sjøfartsdirektoratet, Kystverket og Redningsselskapet. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Guest Avmønstret# Svart 21.April.2018 Del på Facebook Svart 21.April.2018 Hovedfunn: https://www.redningsselskapet.no/nyheter/batlivsundersokelsen-2018-okt-sikkerhetsfokus/ Fulltekst: https://www.sdir.no/globalassets/sjofartsdirektoratet/fartoy-og-sjofolk---dokumenter/fritidsbatkonferansen/2018/knbf_hoved_2018.pdf?t=1524229414181 -- Kommentar fra moderator: Slått sammen to tråder om samme tema. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 21.April.2018 Del på Facebook Svart 21.April.2018 "Antall som drar på ferie med båten har sunket fra 17 prosent til kun 3 prosent, " Kan det stemme da? Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 22.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2018 Pinkvin skrev for 20 timer siden: "Antall som drar på ferie med båten har sunket fra 17 prosent til kun 3 prosent, " Kan det stemme da? Reagerte på det selv. Tenker det kan ha sammenheng med at antall båter med overnattingsmuligheter har sunket kraftig samtidig som båter uten overnattingsmuligheter har økt kraftig? Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.April.2018 Del på Facebook Svart 22.April.2018 Pequod skrev 7 minutter siden: Reagerte på det selv. Tenker det kan ha sammenheng med at antall båter med overnattingsmuligheter har sunket kraftig samtidig som båter uten overnattingsmuligheter har økt kraftig? Når det er så markant så burde en merket det i gjestehavner om sommeren.. Lurer på om det noe med definisjonen av "drar på ferie med båt" som har endret seg på de årene. Kanskje det er snakk om "hovedferie" eller noe? Veldig usikker, men tror det er noe mer enn faktiske endringer som er fanget opp her. For om det var de 17% prosentene som fylte opp gjestehavner i 2011 (var vel da undersøkelsen ble gjort..), og det har sunket til 3% i 2017 (sist det ble målt) så var vel gjestehavnene nesten tomme sist sommer, det stemmer jo ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 22.April.2018 Del på Facebook Svart 22.April.2018 (redigert) Pinkvin skrev 15 minutter siden: Veldig usikker, men tror det er noe mer enn faktiske endringer som er fanget opp her. For om det var de 17% prosentene som fylte opp gjestehavner i 2011 (var vel da undersøkelsen ble gjort..), og det har sunket til 3% i 2017 (sist det ble målt) så var vel gjestehavnene nesten tomme sist sommer, det stemmer jo ikke. Regner med at du da tenker på gjestehavner sør og øst og kanskje Sverige? Men kan det tenkes at disse gjestehavnene allerede var så fulle at folk ‘vegret’ seg mot å dra dit? Det vil det jo være at de som før har benyttet seg av uthavn nå ser ledige plasser i gjestehavner og av den grunn trekker dit. Sånn sett så tror jeg at det er disse gjestehavnene er de som sist merker det om det er nedgang. Men enig, jeg stusset selv også over disse tallene. Redigert 22.April.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 22.April.2018 Del på Facebook Svart 22.April.2018 Tror heller ikke 3 % kan stemme... fra 17 til 3 % prosent hadde vært ganske merkbart.. Kanskje feilskriving ... har falt med 3 %...? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.April.2018 Del på Facebook Svart 22.April.2018 17% er da 100% av de som bruker båten til ferie. En nedgang fra 17 til 3% vil da si, eh... 8,5 er 50% 4,25 er 25% Noen som kan prosentregning her? :-/ Men vi snakker om at mer enn 3 av 4 har sluttet å bruke båten til ferie siden 2011. Andelen som bruker båter til ferie har sunket med mer enn 75%. Kan umulig stemme... nå var jeg ikke på Sørlandet sist sommer, men var det tomme gjestehavner og uthavner? Var ikke mangel på båter langs svenskekysten i hvertfall... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.April.2018 Del på Facebook Svart 22.April.2018 Kjellg skrev for 2 timer siden: Regner med at du da tenker på gjestehavner sør og øst og kanskje Sverige? Men kan det tenkes at disse gjestehavnene allerede var så fulle at folk ‘vegret’ seg mot å dra dit? 75% nedgang i å bruke båt til ferie ville merkes markant. Da ville det knapt, ifht 2011, være større båter som ble brukt til overnatting på sjøen i fellesferien. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 22.April.2018 Del på Facebook Svart 22.April.2018 Pinkvin skrev for 1 time siden: 75% nedgang i å bruke båt til ferie ville merkes markant. Da ville det knapt, ifht 2011, være større båter som ble brukt til overnatting på sjøen i fellesferien. Støtter den :) Men må si jeg også stusset veldig på de tallene som kom fram i undersøkelsen og særlig de med ferie. Det må jo være en feil her?? Her i nord, Troms og Finnmark, har jeg en sterk følelse for at det heller har økt. Det jeg helt sikkert vet er at det er en økning i folk fra Østlandet som lar båten ligge i opplag her i Tromsø for så å bruke den til ferie på sommeren. Kanskje primært pensjonister som faktisk er hele sommeren her oppe, men uansett så er tallet økende. Sitér dette innlegget Link to post
sael Svart 22.April.2018 Del på Facebook Svart 22.April.2018 Pequod skrev On 19.04.2018 at 11.36: Båtlivundersøkelsen gjennomført av Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF) i samarbeid med en rekke andre organisasjoner. Gjennomført av KNBF? Hvordan er det mulig? Ja, forresten...generalsekretæren har en årslønn på nærmere 1 million, og de er 4 ansatte i KNBF. Sikkert mye overtids-jobbing da? I sammenligning har LO-sjefen så har han en lønn rundt 1.mill, men flere hjelpere.... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.April.2018 Del på Facebook Svart 22.April.2018 Du, kan du ikke holde din agenda til en tråd? Etter min mening er det et gode for alle fritidsbåteiere at vi får satt tall på utbredelse og bruk av fritidsbåter, støtter dette arbeidet fullt ut. Sitér dette innlegget Link to post
sael Svart 22.April.2018 Del på Facebook Svart 22.April.2018 ....lurte bare på om generalsekretæren har bidratt med 'tellingen'.... Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 24.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2018 Hvis man leser saken står det at selve undersøkelsen er det Norfakta som har gjort. Forøvrig er det vel et definisjonsspørsmål hva som er ferie i båt. med ferie tenker jeg på langtidsferie i noen uker, det er kanskje flere som tar seg helgeturer istedenfor? Men jeg skal ta og sende et spørsmål til KNBF og se om jeg får et svar. Saken ble laget på bakgrunn av en pressemelding ettersom vi ikke hadde anledning til å være på selve presentasjonen i Haugesund. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Guest Avmønstret# Svart 24.April.2018 Del på Facebook Svart 24.April.2018 Kan også være at en egentlig måler endringen i sammensetningen av fritidsbåtflåten, som har endret seg svært mye iom at andelen småbåter har økt veldig. Men en skulle tro at Norfakta ville vekte utvalget sånn at når en spør om bruk av båten til ferie så spør en de som faktisk har "feriebåt", og ikke også de med robåt og og skjærgårdsjeep, for å sette det på spissen. Samtidig ville ikke svaret bli "feil" pr. def dersom en spør alle og flåten vokser. Dvs av totalen kan det være at færre bruker båten til ferie, men i undergruppen "feriebåter" kan alt være som før. Tror det er en enkel metodefeil, eller kanskje tolkningsfeil. For at det er mer enn 75% nedgang i båter som brukes til ferie tror jeg ikke på ett sekund ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 24.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2018 Nei, jeg er enig i at det er en kraftig nedgang - kjenner meg ikke akkurat igjen. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Captain Chaos Svart 24.April.2018 Del på Facebook Svart 24.April.2018 Pequod skrev On 19.4.2018 at 11.36: Antall motorbåter med overnattingsmulighet har sunket fra 176.000 til 161.000. Dette tror jeg heller ikke på. Tvert i mot, en svak økning er naturlig her. Har 15000 båter havnet på dynga? Har bobåtsalget stoppet opp? Har importen stoppet opp? Har vi fått en enorm eksport? Her tror jeg det ligger feil i statistikken. Nå vet jeg ikke hvordan undersøkelsen er gjennomført og hvor mange som har svart på undersøkelsen, men la oss si denne er gjennomført som mange andre, der man spør feks 1024 personer. Dersom det er tilfelle at andelen båter uten overnattingsmulighet har økt betydelig så øker også sannsynligheten for å treffe flere uten overnatting ,og sannsynligheten for å treffe brukere med båter med overnattingsmulighet reduseres. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
sael Svart 29.April.2018 Del på Facebook Svart 29.April.2018 Kan vi si det slik at dersom ingen her på baatplassen.no er spurt...well, da er 'analysen' useriøs.... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.April.2018 Del på Facebook Svart 29.April.2018 (redigert) Captain Chaos skrev On 24.4.2018 at 14.04: Dette tror jeg heller ikke på. Tvert i mot, en svak økning er naturlig her. Har 15000 båter havnet på dynga? Har bobåtsalget stoppet opp? Har importen stoppet opp? Har vi fått en enorm eksport? Her tror jeg det ligger feil i statistikken. Er nok en metodefeil her ja. Ser at de har en feilmargin på 40 000 båter på hele populasjonen, som er nær 950 000 båter i 2017. Feilmargin mellom de ulike båttypene i populasjonen er ikke oppgitt, men så store som gruppen motorbåt med overnattingsmulighet er så vil jeg ikke utelukke at en god del av 15 000 båter kan være innenfor feilmarginen. Pequod skrev On 22.4.2018 at 11.22: Reagerte på det selv. Tenker det kan ha sammenheng med at antall båter med overnattingsmuligheter har sunket kraftig samtidig som båter uten overnattingsmuligheter har økt kraftig? Ja hvis de har regnet andelen båter med overnattingsmulighet ut fra hele populasjonen av båter, som har økt, så vil en andel (med overnattingsmuligheter) som er den samme ha "krympet" selv om den er lik. Men det er da feil måte å regne på om en da skal sammenligne med 2012 tallene. -- Jeg tror flere feil har hopet seg opp. Og feilmarginene i undersøkelsen er relativt store. Tror vi kan ta akkurat tallene koblet til en gruppe båter med et par klyper salt og heller se på de store trekkene. Dvs nær 200 000 flere båter, da de fleste uten overnattingsmuligheter. Redigert 29.April.2018 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.April.2018 Del på Facebook Svart 29.April.2018 (redigert) Flere tullete ting. Hvis en feks ser på tabell 28 så ser det ut som båter i 2017 har langt mindre utrustning og utstyr enn i 2012. Men det blir helt feiltolkning pga at flåten har økt veldig med småbåter og kajakker osv som på en måte ikke har toalett, varmeapparat osv. Og den åpenbare feilen blir ikke engang kommentert. Skjønner ikke engang poenget med å stille opp en tabell som viser en sånn "feil". Dvs det er jo ikke feil per se, men resultatet gir ingen mening. Er ikke noe poeng å stille opp resultater som viser "feil". -- Endringen i populasjonen går igjen som en følgefeil videre, feks ifht hvor mange som har full kasko på båten sin. Det er lettere å la være å forsikre en liten og billig båt, eller en kajakk enn en stor og dyr båt. Når da populasjonen har vokst mye pga småbåter så blir det misvisende å si at færre, totalt sett, har forsikring nå enn før. Eneste tallet som til en viss grad fanger det opp er at en økende andel har forsikring av båten sin gjennom innboforsikring, noe som peker mot kajakk/jolle. Men inntrykket om at det er 10% nedgang totalt sett i antall forsikrede båter blir feil om en ikke forklarer hvorfor. Alternativt burde utvalget vært vektet slik at tallene faktisk hadde vært sammenlignbare. Samme gjentar seg ifht tabellene om kjøp av ulike tjenester til båten. Ikke så mange jolle, kajakkeiere osv som er interessert, ikke så rart kanskje, men tabellene viser da en nedgang på totalen, noe som er helt misvisende hvis en ikke forklarer. Igjen, utvalget burde vært vektet slik at resultatene var sammenlignbare mellom 2012 og 2017. Å vise til totalen med en sånn endring i sammensetningen av utvalget blir misvisende. Jeg er helt sikker på at folk med større båter nå er mer interessert i å kjøpe tjenester til båtene sine enn i 2012, men slik som de har målt og presentert resultatene her har de ikke fanget det opp. Synd.. og også litt dumt. --- Ang tabell 3.4.3 som viser bruken av båt og dette med ferie så er det akkumulerte prosent, dvs at man også kan bruke en båt til flere ting. En går derfor ikke i sum på 100%. Og med veksten i småbåter og derav endring av populasjonen så kan en ikke sammenligne tallene selv om de er stilt opp som om det er mulig. Så skal ikke skyte journalisten pga dette men.. villedende, igjen. I praksis må en se på hvert årstall for seg. Tabell 3.4.5 bekrefter feilen i tabell 3.4.3 iom at 3.4.5 viser faktisk tall i stedet for prosenter. Der kan vi se følgende: 12 17 1-3 overnattinger 162 147 189 689 Økning på 27 542 båter med 1-3 overnattinger 4-7 overnattinger 223 561 327 778 Økning på 104 217 båter med 4-7 overnattinger 8-14 overnattinger 387 636 367 066 Nedgang på 20 565 båter med 8-14 overnattinger 15 overnattinger + 795 884 751 281 Nedgang på 44 606 båter med 15 eller flere overnattinger. Så om vi ganger opp med laveste tallet i intervallet for å få døgn i båt 12 vs 17 1-3: 27 542x3= 82 626 4-7: 104 217x4= 416 868 8-14: Minus 20 565x8= 164 520 15+: Minus 44 606x15= 669 090 Økning 499 494 Nedgang 833 610 Totalt, nedgang på 334 116 "overnattingsdøgn". Men det tallet blir helt feil fordi intervallene er "feil". Første intervall er 3 dager, neste er 4, neste er 6 og siste er utømmelig, dvs 15+. Samtidig er det veldig trolig at flere ligger på topp i skalaen på de første intervallene med færre døgn overnatting. Dvs at blant de som oppgir at de har overnattet 4-7 døgn så er det antagelig flere i som er på 5-6 og 7 døgn enn det er som er på 12-13 og 14 døgn i intervallet 8-14 døgn. Kunne delt opp og vektet intervallene riktig, men det orker jeg ikke. Uansett, min samlede vurdering er at metoden brukt gjør det svært vanskelig å sammenligne, selv med faktiske tall fra tabellen som er gitt. Nedgang i å bruke båten til mange overnattinger kan jo været i 2017 forklare alene spør du meg ;-) Men så kommer selve poenget! Hvis vi ser på antall båter og ikke teller døgn. Bare at de har brukt båten til overnatting, så er det faktisk en økning på 66 586 båter som har gjort det. Så.. ja. Hva skal en si? Jeg hadde vel valgt å ta en reklamasjon om jeg var KNBF, eller en av organisasjonene som har vært med på å betale. Selve tallmaterialet er sikkert godt nok, men rapporten halter noe så voldsomt. I bunn og grunn så er flere av resultatene som er lagt frem uforståelige, de er ikke forklart og som de fremstår så er de villedende. -- Nå bare plukket jeg litt på ting jeg ville se på. Å gå gjennom hele rapporten ville være i overkant uten betaling ;-) Men ut fra det lille jeg tilfeldigvis har sett på så har jeg ingen tro på at resten er særlig solide greier. Redigert 29.April.2018 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.