Jump to content

Gjennomføringer + sika, herder den under 10 grader?


drstig

Recommended Posts

Det er ikke dette du spør om, så unnskyld avsporing, men hvorfor ikke bruke epoksy? Støper du fast gjennomføringene med fortykket epoksy blir de en integrert del av skroget. Trudesign skifter du (sannsynligvis) aldri ut igjen, så hvorfor ikke gjøre det skikkelig med en gang? Det er ikke vanskeligere å bruke epoksy enn fugemasse. Og epoksy limer godt til komposittplasten til Trudesign, i motsetning til Sika og andre fuge-/natemasser. Epoksyen i linken herder såpass kjapt at du kan varme opp området med en varmelampe eller lignende om det skulle være for kjølig. Støper du på dagtid når temperaturen er mer akseptabel får epoksyen tid å sette seg før det blir kaldt. 

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post

@Kjellg Ja, det er slik markedsføring virker.

Alle typer elastiske lim og fugemasser(bortsett fra akryl, polybuten eller butyl) vil herde under vann da de har er herde-system som benytter fuktighet for å herde(materialfuktighet, luftfuktighet eller rett og slett under vann). Dette gjelder da de typene som er merket som Silikon, Hybrid polymer eller MS polymer. Alle disse 3 typene krever plussgrader for å herde, men vil ikke bli ødelagt om det skulle bli minusgrader noen netter. De herder raskere med høyere temperatur og høyere fuktighet og visa versa ved lavere.

 

For de øvrige:

Akryl er vannbasert og herder ved avdamping av vann, Polybutene oksyderer og skinn-herder(ingen gjennomherding) og Butyl avdamper løsemiddel slik at den blir som en tyggegummi, men herder aldri.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...