drstig Startet 19.April.2018 Link til dette innlegget Startet 19.April.2018 Jeg holder på å skifte gjennomføringer på båten. Under vannlinja. True design + sika har jeg fått anbefalt til tross for at TrueDesign anbefaler epoxy. Problemet er temperatur. Værmeldinga gir ned i mot 4 grader på natta. Sika krever + 10grader. Spørsmålet er; stopper herdingen når det faller under 10 eller tar det bare lengre tid? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 19.April.2018 Link til dette innlegget Svart 19.April.2018 (redigert) Det er ikke dette du spør om, så unnskyld avsporing, men hvorfor ikke bruke epoksy? Støper du fast gjennomføringene med fortykket epoksy blir de en integrert del av skroget. Trudesign skifter du (sannsynligvis) aldri ut igjen, så hvorfor ikke gjøre det skikkelig med en gang? Det er ikke vanskeligere å bruke epoksy enn fugemasse. Og epoksy limer godt til komposittplasten til Trudesign, i motsetning til Sika og andre fuge-/natemasser. Epoksyen i linken herder såpass kjapt at du kan varme opp området med en varmelampe eller lignende om det skulle være for kjølig. Støper du på dagtid når temperaturen er mer akseptabel får epoksyen tid å sette seg før det blir kaldt. Redigert 19.April.2018 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
drstig Svart 19.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2018 Takk for svar. Jeg skal gå for den! Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.April.2018 Link til dette innlegget Svart 20.April.2018 Men til det du spør om, herdingen stopper ikkje. Det tar berre lenger tid. Du kan sjøsettja 2min etter montering og den vil alikevel herde ferdig. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Kjellg Svart 20.April.2018 Link til dette innlegget Svart 20.April.2018 (redigert) Sjeldenutpå skrev 4 minutter siden: Men til det du spør om, herdingen stopper ikkje. Det tar berre lenger tid. Du kan sjøsettja 2min etter montering og den vil alikevel herde ferdig. Sika, herder den under vann? Trodde det bare var Tec7 som gjorde det. Redigert 20.April.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 20.April.2018 Link til dette innlegget Svart 20.April.2018 (redigert) @Kjellg Ja, det er slik markedsføring virker. Alle typer elastiske lim og fugemasser(bortsett fra akryl, polybuten eller butyl) vil herde under vann da de har er herde-system som benytter fuktighet for å herde(materialfuktighet, luftfuktighet eller rett og slett under vann). Dette gjelder da de typene som er merket som Silikon, Hybrid polymer eller MS polymer. Alle disse 3 typene krever plussgrader for å herde, men vil ikke bli ødelagt om det skulle bli minusgrader noen netter. De herder raskere med høyere temperatur og høyere fuktighet og visa versa ved lavere. For de øvrige: Akryl er vannbasert og herder ved avdamping av vann, Polybutene oksyderer og skinn-herder(ingen gjennomherding) og Butyl avdamper løsemiddel slik at den blir som en tyggegummi, men herder aldri. Redigert 20.April.2018 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.