Jump to content

Edit History

Nord West 420

Nord West 420

323 har følgelig en tyngre kjøl slik at ballastprosenten totalt sett er omtrent identisk.  

i lett vind er vi enige om at 31.7 er en vinner. 

i kraftig/ugunstig vind hjelper det ikke med høyere mast .. verken på ballast, stabilitet eller komfort. 

Mye av stabiliteten på moderne båter (uten stor ballastprosent) ivaretas av skrogets bredde, som jo er omtrent identisk på disse to Beneteau modellene. 

3-4ms kan man få dager kalkulere med over Nordsjøen selv sommerstid. Solgangsbris blir fort kuling og regnskurer blir og fort kuling selv om det ikke varsles. Kuling i Nordsjøen (stiv eller sterk) gir store bølger som er svært ubehagelige i disse båtene dersom de kommer forfra. For noen uker siden søkte en Beneteau 46 "nødhavn" her i distriktet i frisk bris. Det ble for belastende å gå i motvinden selv om jeg selv sikkert hadde gått dersom jeg var ivrig. I påsken ble vinden det dobbelte på samme strekk ift værvarsel og større båter båter måtte snu. Jeg tipper de var glad de ikke var ombord i en 323 eller 31.7 selv om jeg vet det er mulig å krysse Nordsjøen i en slik båt. 

Nord West 420

Nord West 420

323 har følgelig en tyngre kjøl slik at ballastprosenten totalt sett er omtrent identisk.  

i kraftig/ugunstig vind hjelper det ikke med høyere mast .. verken på ballast, stabilitet eller komfort. 

Mye av stabiliteten på moderne båter (uten stor ballastprosent) ivaretas av skrogets bredde, som jo er omtrent identisk på disse to Beneteau modellene. 

Nord West 420

Nord West 420

Nord West 420

Nord West 420

i ugunstig vind hjelper det ikke med høyere mast .. verken på ballast, stabilitet eller komfort. 

• Create New...