Jump to content

Plast eller aluminium drivstoff tank til bensin

MorganX

Recommended Posts

Hei, jeg driver å pusser opp en Skibsplast 560vs 1989mod med innenbordsmotor bensin, en 2001mod Mercruiser 4.3L Efi. Det var ikke drivstofftank i båten når jeg kjøpte båten, men orginalt er det stål eller aluminium som har vært der, men jeg har mistanker om at det tæret hull i tanken og det er derfor den var tatt ut. Så nå lurer jeg på om jeg burde gå for en 90-100 liters drivstoff tank i plast eller å få noen til å lage ny tank til båten på mål.

Hva mener folket om hva jeg burde velge av plast eller stål/aluminium

• 4 uker senere...

Har en Marex med Mercruiser 4,3 LX. Denne har innebygd bensintank i aluminium. Kjøpte båten i 2013 som et renoveringsobjekt og oppdaget året etter at det var lekket bensin etter vinterdvalen. Tok ut tanken og den var det tæret et hull på størrelse med et knappenålshode. Tok med tanken til et mekanisk verksted i nærheten som lagde ny med samme mål i alu, med gjenbruk av topplata med gjennomføringene og mannlokket. Den tanken hadde da holdt i 27 år. Kosta meg 4000,-

Ok... var en annen som fortalte at å bruke aluminium eller rusfritt nå om dagen er litt sjangsespill da det brukes mere etanol i bensinen enn det gjorde før og den etser hull på tankene etterhvert, derfor går flere over til hardplast tanker både i bil og båt. Så er litt usikker på hva jeg skulle velge.

• 2 måneder senere...

Hei igjen, har kjøpt plasttank fra Nouva Rade, men så leste jeg ett sted at det ikke var godkjent med plasttank og innenbordsmotor.. Tanken ligger i eget rom i forkant av motor under setebenk med innluft og utluft av rommet. Dette rommet er det orginale rommet for drivstofftank.  Kan dette stemme? 

http://knbf.no/images/BM_dokumenter/Kapittel_3_0_BRENNSTOFFSYSTEM.pdf  

IMG_6052.JPG

Redigert av MorganX (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...